قم نيوز : رئیس دانشگاه قم گفت: دانشگاه قم با رشد 16 پله‌ای در طول دو سال گذشته، توانسته رتبه 34 را بین دانشگاه‌های دولتی کشور کسب کند.
ارتقاء 16 پله‌ای رتبه دانشگاه قم در بین دانشگاه‌های دولتی کشور
ارتقاء 16 پله‌ای رتبه دانشگاه قم در بین دانشگاه‌های دولتی کشور
به گزراش قم نیوز حجت‌الاسلام عسگر دیرباز بیان کرد: دانشگاه قم با رشد 16 پله‌ای در طول دو سال گذشته، توانسته رتبه 34 را بین دانشگاه‌های دولتی کشور کسب کند.

وی افزود: برای رتبه‎بندی دانشگاه‌ها معیارهای فراوانی وجود دارد که برخی از این معیارها جهانی هستند و تمام دانشگاه‌ها بر اساس آن سنجیده می‌شوند.

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: طی سال‌های اخیر فعالیت‌های دانشگاه قم در حوزه پژوهشی و فناوری رونق بیشتری یافته است که این یکی از عوامل پیشرفت رتبه دانشگاه قم در سطح دانشگاه‌های کشور بوده است.

انگیزه سرشار اساتید و دانشجویان عامل رشد رتبه دانشگاه قم
حجت‌الاسلام دیرباز با بیان اینکه خدمت دانشگاهیان به عرصه پزشکی، صنعت و ... بر کسی پوشیده نیست عنوان کرد: دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند در کمک‌رسانی به بخش‌های مختلف کشور بهتر بدرخشند و برای حل مشکلات کشور  نقش‌آفرینی مؤثرتری داشته باشند.

وی با اشاره به تحریم واردات برخی قطعات به ایران اذعان کرد: دانشجویان دانشگاه قم در راستای مهندسی معکوس اینگونه قطعات که با تحریم واردات رو به رو هستند برای تولید داخلی آن‌ها تلاش می‌کنند تا ضریب خودکفایی کشور را بالاتر ببرند.

رئیس دانشگاه قم انگیزه سرشار اساتید و دانشجویان دانشگاه قم را از دیگر عوامل رشد رتبه دانشگاه قم دانست و گفت: این انگیزه جمعی موجب شده است تا پروژه‌هایی را از بخش‌های مختلف صنعت بگیرند و بر روی آن کار کنند و با شتاب خوب پیش‌ ببرند.

زیاد کردن تعداد مقالات به‌تنهایی ارزش نیست
حجت‌الاسلام دیرباز بیان کرد: کمک معاونت پژوهشی و آموزشی و دیگر بخش‌های دانشگاه با اتحاد و هماهنگی مطلوبی که بین آن‌ها وجود دارد یکی دیگر از عوامل رشد رتبه دانشگاه قم در سطح کشور است.

وی انتظار خود از دانشگاه قم را بالاتر از رتبه‌ای که اکنون این دانشگاه به خود اختصاص داده است دانست و گفت: باید تلاش‌ مجموعه دانشگاه قم بیشتر شود تا این دانشگاه به جایگاه واقعی خود یعنی قرار گرفتن در بین 10 رتبه نخست دست یابد.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنان خود همواره بر این مسئله تأکید دارند که «نباید از پیشرفت علم جهانی عقب ماند و باید در عرصه جهانی فهم خوبی در زمینه علم و فناوری داشت»، بر این اساس باید توجه کرد که صرف مقاله نوشتن و در ژورنال‌های خارجی چاپ کردن و تعداد مقالات را زیاد کردن به تنهایی ارزش برای ارتقاء علمی دانشگاه‌ها نیست و باید نگاهی به مشکلات داخلی خود داشت و برای رفع مشکلات مردم تلاش کرد.

حجت‌الاسلام دیرباز مطرح کرد: شاید یک استاد دانشگاه اهل مقاله نوشتن نباشد ولی در انجام پروژه‌های عملی و کارهای تجربی بتواند به کمک دانشجویان مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، چنین حرکت‎‌هایی را نیز باید قدر دانست.

وی اضافه کرد: معاونت پژوهشی وزارت علوم در حال انجام اقداماتی در خصوص اصلاح آیین‌نامه ارتقاء اساتید و آیین‌نامه‌های مربوط به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشجویان است تا در کنار انگیزه‌های معنوی که اغلب اساتید و دانشجویان دارند انگیزه‌های مادی آنان نیز تقویت شود.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcayino.49nuw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما