قم نيوز : بیکاری و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری را خانه‌نشین کرده معضلی جدی برای استان است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توسعه مشاغل خانگی می‌تواند آلام خانواده‌ها را اندکی التیام بخشد.
وقتی توسعه مشاغل خانگی نسخه درمان بیکاری می‌شود / افزایش نرخ بیکاری قمی‌ها در شرایط کرونایی
وقتی توسعه مشاغل خانگی نسخه درمان بیکاری می‌شود / افزایش نرخ بیکاری قمی‌ها در شرایط کرونایی
به گزارش قم نیوز در شرایطی که شیوع بیماری کرونا جان مردم را تهدید می‌کند از دیگر سو بی‌ثباتی اقتصادی و گرانی‌ها، همچنین اعمال محدودیت‌های کرونایی همه و همه شرایط بغرنجی را برای خانواده‌ها به همراه آورده است. بیکاری، تعطیلی‌های مکرر، تورم و گرانی سبب شده تا برخی خانه‌نشین شوند و گیر یک لقمه نان باشند.

این شرایط بغرنج تا آنجا پیشرفته که به گفته مصطفی کاویانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نرخ بیکاری در قم با یک درصد افزایش مواجه شده و این یعنی زنگ خطر.

در چنین شرایطی یکی از زودبازده‌ترین راه‌ها ایجاد شرایط مشاغلی کم‌هزینه است، مشاغلی که امکان دسترسی و انجام آن آسان و علاوه بر آن به سرعت هم به اقتصاد خانوار کمک کند. در چنین شرایطی ایده طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفت. در استان قم نیز این طرح با اولویت زنان سرپرست خانوار با جدیت دنبال شد، طرحی که علیرغم تعاریف مسئولان چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گفته صدیقه صدیق تقی زاده، یکی از مهمترین علل عدم اقبال زنان سرپرست خانوار از دست دادن حمایت‌های مستمر خیران و نهادهای حمایتی است. چرا که بنا به تجربه قبلی علیرغم تولیدات باکیفیت اما بازار فروشی برای محصولات وجود ندارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم معضل نبود بازارچه دائمی عرضه محصولات مشاغل خانگی را جدی برشمرد و ادامه داد: در اکثر استان‌ها این بازارچه‌ها کمک زیادی به فعالان مشاغل خانگی کرده است، در استان قم اما نبود این بازارچه خود به موضوعی جدی تبدیل شده است. البته پیگیری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت و سال گذشته تا افتتاح این بازارچه هم پیش رفتیم اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این موضوع منتفی شد.

پرهیز از موازی کاری برای موفقیت در توسعه مشاغل خانگی
مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم اما مهمترین علت بر زمین ماندن طرح‌های مفید و موثر را نداشتن بنیه علمی و چاچوب قوی دانست و اظهار داشت: همین نقاط ضعف باعث می‌شود تا هم متولیان هم مخاطبان طرح‌ها با دیدگاه ناامیدانه به آن نگاه کنند.

وی جامعیت طرح‌ها را منوط به داشتن پشتوانه علمی آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در این طرح جهاد دانشگاه به عنوان واسطه در حال فعالیت است  و این خود نقطه قوت به شمار می‌آید. جهاد دانشگاهی هم بنیان علمی دارد و هم در حوزه توانمندسازی شناسنامه و پیشینه روشنی دارد.

غضنفری بر لزوم هم‌افزایی و پرهیز از پراکنده کاری تاکید کرد و ادامه داد: برای رسیدن به یک کار هدفمند لازم است شناسایی محدودیت‌ها و الزامات، تشکیل کمیته‌هایی برای تفکیک وظایف، جلوگیری از پراکنده‌کاری و موازی‌کاری و نیز تجمیع توان دستگاه‌های مسئول مورد توجه قرار گیرد.

معاون استاندار قم بر لزوم هماهنگی در ارائه آمارها از سوی دستگاه‌های رسمی تاکید کرد و ادامه داد: عدم هماهنگی در اعلام آمارها در قضاوت‌ها و برنامه ریزی‌ها اخلال ایجاد می‌کند.

وی به پراکنده‌کاری و موازی‌کاری نهادهای اجرایی در اجرای طرح مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: از مشکلات اساسی دولت در سطح کلان و استان همین است که کارهای زیادی صورت گرفته اما در انتقال آن دچار مشکلیم، علیرغم فعالیت‌های مثبت در حوزه مشاغل خانگی اما این اقدامات لازم است تجمیع و مشخص شود.

به اعتقاد وی، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری وتدوین و ابلاغ 20 درصد و 80 درصد عمده آن مربوط به پیگیری است در این راستا لازم است بدنه دستگاه‌های اجرایی نیز با این طرح همراهی کنند به طوری که فرد پیگیری کننده از قواعد بروکراسی خارج شود.

غضنفری با تاکید براینکه طرح توسعه مشاغل خانگی با نازل‌ترین منبع ایجاد می‌شود یادآور شد: ایجاد بازارچه دائمی فروش محصولات مشاغل خانگی که یکی از دغدغه‌های اصلی است براساس قانون وظیفه شهرداری‌ها بوده و شورای شهر و شهرداری نیز تاکنون اقدام عملی در این زمینه نداشته‌اند، در این زمینه پیگیری‌های لازم تا حضور نتیجه انجام شود. اما با توجه به شرایط کرونایی این طرح در اولویت نیست ولی کار جانمایی باید انجام شود.

معاون استاندار قم بر لزوم توجه به مقوله اقتصاد دیجیتال تاکید کرد.

حال با همه این توصیفات با وجود فعالیت دهها هزار نفر در حوزه مشاغل خرد و خانگی به نظر می‌رسد در صورت پیگیری جدی این طرح می‌تواند در مقیاس کوچک اما تاثیرگذار تا حد زیادی مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را رفع کند.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcdnf0n.yt0sx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما