دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : 93311

دردسرهای قیمت تخم مرغ برای مردم ادامه دارد

قم نيوز : در حالی که بیش از 4 برابر نیاز و مصرف قم، تخم مرغ در آن تولید می شود اما همچنان مشکلاتی اعم از عدم وجود قیمت مصوب مردم را در تهیه این محصول با مشکل مواجه کرده است. بیش از 70 درصد تخم‌مرغ تولیدی قم به سایر استان‌ها و همچنین کشورهای عراق، افغانستان، عمان و قطر صادر می‌شود.
دردسرهای قیمت تخم مرغ برای مردم ادامه دارد
دردسرهای قیمت تخم مرغ برای مردم ادامه دارد
به گزارش قم نیوز تخم مرغ یکی از مواد غذایی اصلی خانواده‌های ایرانی به حساب می‌آید. خوشبختانه برخی از شهرهای مختلف ایران در تولیدات چشمگیری در این زمینه داشته‌اند؛ برای نمونه استان قم با تولید روزانه بیش از 200 تن تخم مرغ هم نیاز خودش را رفع می‌کند و هم در صادرات تخم مرغ نقش پررنگی را ایفا می‌کند. در واقع بیش از 70 درصد تخم‌مرغ تولیدی قم به سایر استان‌ها و همچنین کشورهای عراق، افغانستان، عمان و قطر صادر می‌شود.

سال 96 بود که شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، منجر به معدوم‌سازی بیش از 85 درصد واحدهای پرورش پولت و تخم‌گذار استان شد و خوشبختانه امسال جمعیت مرغ تخم گذار ۲/۵ برابر شد و شرایط تولید تخم‌مرغ و سلامت مرغ‌ها بسیار مناسب است. بخشی از این اتفاق وابسته به تعامل بین دستگاه‌های اجرایی است تا مشکل‌هایی مانند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پیش نیاید.

سالیان درازی است که استان ما درزمینهٔ پرورش دام و طیور و محصولات وابسته به آن جایگاه ویژه‌ای دارد وبخش مرغ تخم‌گذار یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی قم است، لذا با وجود تولیدات مناسب از نظر کمیت و کیفیت، این بخش نیازمند حمایت مسئولان استان است تا همچنان سطح تولید ارتقا پیدا کند.

البته ناگفته نماند که مرغداران قمی نیز مانند سایر مراکز مشکلات مختلفی هم دارند که کمبود ذرت با کیفیت و قیمت تمام شده از جمله آنها است. با کیفیت‌ترین ذرت که از برزیل به ایران وارد می‌شد به دلیل تحریم به مشکل خورده و قطعا بالا رفتن سرانه مصرف و همچنین افزایش صادرات تخم‌مرغ نقش مهمی در متعادل شدن تولید این محصول دارد.

به گفته عباس پورمیدانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی قم، سرانه مصرف تخم مرغ در ایران نصف مصرف کشورهای توسعه یافته است و با توجه به ارزش بالای این ماده غذایی باید فرهنگ‌سازی استفاده بیشتر آن خصوصا در مدارس را انجام داد.

مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این باره گفت: با توجه به تولید روزانه 200 تن تخم مرغ و مصرف روزانه 40 تن در قم در این محصول هیچ گونه کمبود و نگرانی در استان نداریم و جهاد کشاورزی موظّف است تا 40 تن مصرف روزانه استان را با قیمت مصوب تنظیم بازار تأمین کند و تحویل مراکز توزیع دهد.

وی با اشاره به اینکه لازم است تا قیمت مصوّب تخم مرغ برای هر کیلو 14 هزار و 500 تومان رعایت شود، افزود: بایستی جهادکشاورزی در حوزه تأمین 40 تن تخم مرغ در روز و همچنین سازمان صمت در زمینه کنترل قیمت مصوب اقدامات لازم را انجام دهند.

مشخص شدن قیمت نهایی تخم مرغ می‌تواند یکی از مهمترین دغدغه های تولیدکنندگان آن را رفع و خیال مردم را راحت کند، امید است تا انتهای سال با مشکلات بیماری مرغ‌ها رو به رو نشده و مسئله ذرت با کیفیت نیز حل شود.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcgqw9y.ak9wq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما