قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در حال حاضر ۷ دهم درصد از محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود.
۷ دهم درصد محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود/ عمده کشاورزان قمی شهرنشین هستند
۷ دهم درصد محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود/ عمده کشاورزان قمی شهرنشین هستند
به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی در خصوص وجود ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری در قم اظهار داشت: برخلاف تصور کلی که وجود دارد، در قم ظرفیت خوبی برای کشاورزی و دامداری دیده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: بیش از 40 سال قبل که سدها در قم احداث نشده بودند به‌طورکلی منطقه قمرود و مسئله بسیار حاصل خیز بود و آورده رودخانه‌ها بالغ‌بر 400 میلیون مترمکعب می‌شد و این میزان آب، منبعی برای کشت غلات به شمار می‌رفت.

وی با بیان اینکه در آن دوران حتی تولیدانی بیش از 130 هزار تن در سال به ثبت رسید تصریح کرد: اما در حال حاضر وضعیت کشاورزی قم در بخش زراعت به دلیل محدودیت منابع آبی تغییر کرده و دچار کاهش اراضی زیر کشت بود‌ه‌ایم به‌طوری‌که از 110 هزار هکتار اراضی زیر کشت به 62 هزار هکتار رسیده‌ایم.

پورمیدانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 41 هزار هکتار زراعت و 22 هکتار باغات در قم وجود دارد و عمده کشت زراعی در قم، جو و سپس گندم و کلزاست عنوان کرد: در مورد محصولات باغی، مهم‌ترین کشت موجود پسته بوده که بسیار مرغوب و با کیفیت است و در جشنواره‌ها رتبه نخست را کسب کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: با اینکه کمتر از نیم درصد از اراضی زراعی و باغی کشور را در قم داریم اما در حال حاضر 7 دهم درصد از محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود.

وی میزان بهره‌وری از نهاده‌ها و آب‌وخاک در قم را مطلوب و بالاتر از میانگین کشوری دانست و افزود: کشاورزی در قم سنتی نیست و کاملاً صنعتی و بر پایه دانش است و عمده کشاورزان قم شهرنشین هستند، این کشاورزان با علم روز آشنا هستند و از آخرین دستاوردهای علمی استفاده می‌کنند، اگرچه سطح زیر کشت قم کم است اما رتبه‌های برتری داریم که نشان‌دهنده بهره‌‌وری و تکنولوژی است.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchixnw.23nxzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما