چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : 9534

نایب رئیس شورای اسلامی قم جایگاه واقعی شوراها مغفول مانده است

قم نيوز : قم نیوز: نایب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم گفت: از جایگاه واقعی شوراهای اسلامی شهر و روستا غفلت شده است‎.‎
نایب رئیس شورای اسلامی قم جایگاه واقعی شوراها مغفول مانده است
به گزارش قم نیوز، مجید اخوان اظهار داشت: شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یک نهاد متولی تصمیم‌گیر منطقه‌ای بر اساس قانون اسلامی ظرفیت‌های بالایی دارند و حتی آن را از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور شمرده شده‌اند که متاسفانه این ظرفیت‌ها تا حد زیادی مغفول مانده و جایگاه واقعی خود را ندارند‎.

وی افزود: در حال حاضر نه تنها از ظرفیت شوراهای اسلامی شهر استفاده نمی‌شود، بلکه حداقل‌های مدیریت واحد شهری نیز اعمال نشده و شوراها محصور در حوزه کاری شهرداری شده‌اند‎.

مدیریت واحد شهری جایگاهی ندارد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیریت واحد شهری در کشور جایگاهی ندارد، افزود: در کشور ما دولت، رویکرد متناسب با جایگاه شوراها را نداشته و بعضا مجلس، شوراها را رقیب خود می‌داند و همواره سعی کرده‌اند اختیارات آنان را محدود کنند، با وجود اینکه شوراها نیز نماینده مردم هستند و در قانون وظایف مبسوطی برای آنان دیده شده است‎.‎

وی ادامه داد: کار مبنایی آن است همه دستگاه‌های خدمات‌رسان در محدوده شهری زیر نظر شوراها قرار گیرند و مدیریت واحد شهری محقق شود و این موضوع در قانون برنامه پنجم لحاظ شده است ولی همین نگاه به شوراها سبب شده با وجود گذشت ۳ دوره شوراها هنوز به بلوغ لازم و جایگاه اصلی خود نرسیده باشند.

فرهنگ پذیرش کار جمعی نهادینه نشد

اخوان با تأکید بر اینکه هنوز فرهنگ پذیرش کار جمعی در کشور ما نهادینه نشده است، اظهار کرد: بر اساس قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا، یک وظیفه تطبیق قوانین برای فرمانداری‌ها دیده شده است تا مصوبات شوراها را با قانون تطبیق دهند و مصوبات خارج از حیطه قانونی را احصا کنند.

وی تصریح کرد: کار جمعی، موضوعی است که مقام معظم رهبری در سفر اخیر خود به خراسان شمالی نیز به آن اشاره کردند و خواستار توجه ویژه به آن شدند که از مصادیق آن شوراها هستند که عنایت لازم نسبت به آنها وجود ندارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم افزود: مهم‌ترین خواسته ما از فرمانداری این است که قانون را تفسیر به رای نکند و با عنایت به برنامه‌های پنجم توسعه و وظایفی که برای شوراها در نظر گرفته شده است، با شورا تعامل داشته باشد تا آنان بتوانند مشکلات مردم در حوزه شهری را به نحو مطلوب و در اسرع وقت حل کنند‎.

امکانات قم جوابگو نیست

وی در ادامه تصریح کرد: انتظارات از شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام و جهان شهر شیعی و مهد انقلاب و حوزه علمیه بسیار فراتر از موقعیت کنونی است.

اخوان بیان داشت: به فرموده مقام معظم رهبری، قم دارای عقب ماندگی‌های انباشته‌ای است که نیازمند توجه جدی و دفعی است تا این عقب ماندگی‌ها با سرعت جبران شود.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcc.1qoa2bqp0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما