يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : 97994

نقش آیت الله فاضل در تقویت اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی

قم نيوز : عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش مهم آیت الله فاضل در گسترش اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی گفت: تأسیس انقلاب اسلامی با شخصیتی مانند حضرت امام (ره) و استمرار و رفع تهدیدهای آن با شخصیت هایی از جمله آیت الله فاضل لنکرانی بوده است.
نقش آیت الله فاضل در تقویت اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی
نقش آیت الله فاضل در تقویت اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا امروز در نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم بیان داشت: وقتی درباره یک فقیه سخن می گوییم در حقیقت با سه عنصر «فقه، حکمت و معنا»، «شخص فقیه» و همچنین «زمینه و زمانه او» رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: تردیدی نیست که در بررسی تحولات اجتماعی، باید نقش و سهم هر یک از این سه عنصر مشخص شود.

این استاد حوزه علمیه قم سپس افزود: فقه شیعه عناصر وحدت بخش فراوانی دارد و البته اگر تفاوت هایی هم در آن دیده می شود، ناشی از شخص فقیه، زمینه و زمانه اوست.

حجت الاسلام پارسانیا همچنین به تحلیل های مربوط به عصر مشروطیت توجه داد و گفت: چنین بیان می شود که نشاط فقها در عرصه اجتماعی دوره مشروطیت، زمین گیر و به یأس تبدیل شد و البته پس از آن، انقلاب اسلامی بود که این یأس را برطرف کرد و دوباره روحیه نشاط و سرزندگی دمید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به بیان دیگر، تجربه «نمی شود» مربوط به دوران مشروطیت، با زمان آگاهیِ شخصیتی مانند حضرت امام (ره) به روحیه «می شود» در زمینه انقلاب اسلامی تغییر وضعیت داد.

وی در عین حال گفت: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) سبب پیدایش نیازهای جدید اجتماعی شد، ضمن آن که حضور شاگردان حضرت امام (ره) در این عرصه مانند آیت الله فاضل لنکرانی توانست حرکت و هویت اجتماعی جدیدی بیافریند.

وی با اشاره به اهمیت کتاب «تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله» آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: این کتاب همان نقشی را برای حضرت امام (ره) ایفا کرد که مُقرّرات آیت الله خویی برای آن مرجع بزرگ پدید آوردند.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر این که شخصیت آیت الله فاضل لنکرانی تداعی کننده شخصیت حضرت امام (ره) بود تأکید کرد: آن مرحوم، کتاب تحریر الوسیله استادش یعنی حضرت امام (ره) را به عنوان متن درس خود قرار داد و در حقیقت حضرت امام (ره) را امتداد بخشید.

وی افزود: آیت الله فاضل لنکرانی با اقدامات خود در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از برخی مسائلی که امام و انقلاب را تهدید می کرد جلوگیری کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: باید گفت آیت الله فاضل لنکرانی با واقعیت بخشیدن به فقاهت و تقویت رویکرد اجتماعی آن، کمک شایسته ای در امتداد نهضت حضرت امام (ره) و حراست از آن داشت، به بیان دیگر تأسیس نهضت انقلاب اسلامی با حضرت امام (ره) و استمرار آن با تلاش شخصیت هایی مانند آیت الله فاضل لنکرانی بود.

وی در پایان سخنان خود، طلاب و دانش پژوهان را به الگوگیری از سلوک آیت الله فاضل لنکرانی و تداوم راه وی فراخواند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchkwnw.23nqwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما