دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : 98189

مترو قم تا آذر ماه آماده مسافرگیری است

قم نيوز : مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از پایان ریل گذاری تونل مترو تا دو هفته آینده و همچنین آغاز تست گرم در پایان مرداد ماه سال جاری سخن گفت و وعده داد حدود سه ماه پس از انجام تست گرم، فاز نخست خط یک مترو قم آماده مسافرگیری خواهد بود.
مترو قم تا آذر ماه آماده مسافرگیری است
مترو قم تا آذر ماه آماده مسافرگیری است
به گزارش قم نیوز منصور درویشی که در نشست رسمی و علنی امروز شورای اسلامی شهر قم سخن می گفت با بیان گزارشی از آخرین وضعیت پروژه قطار شهری قم خاطر نشان کرد: خوشبختانه موضوع اوراق مشارکت این پروژه در مراحل پایانی خود است و إن شاء الله تا دو هفته آینده می توانیم ۴۵۰ میلیارد تومان از این محل را در حساب سازمان قطار شهری قم داشته باشیم.

وی با اشاره به این که فاز نخست خط یک مترو قم با دو ایستگاه اصلی و ۴ ایستگاه عبوری راه اندازی می شود اظهار کرد: خوشبختانه ایستگاه میدان مطهری از این فاز به مراحل پایانی خود رسیده و شاهد حدود ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: ۱۰۰ درصد کارهای مطالعاتی بخش دپو و سوله پارکینگ سازمان با مساحتی چند هکتاری انجام شده است و البته هماهنگی با سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم برای اجرای فضای سبز در این محوطه ادامه دارد.

وی با تاکید بر این که برخی اقدامات انجام شده در پروژه قطار شهری قم، برای اولین بار در کشور انجام می شود یادآور شد: در تهیه و تأمین تجهیزات این پروژه سعی شده تا استفاده از تجهیزات داخلی و بومی سازی بویژه با توجه به شرایط تحریمی در دستور کار باشد، ضمن آن که برخی تجهیزات نیز از خارج تأمین شده است.

درویشی با اشاره به این که ریل گذاری تونل فاز نخست خط یک مترو قم تا پایان تیر ماه جاری به اتمام می رسد اضافه کرد: تست گرم این پروژه تا پایان مرداد ماه انجام می شود و پس از آن، سه ماه فرصت خواهیم داشت تا برای مسافرگیری این فاز آماده شویم.

وی با اشاره به تأخیر پیش آمده در بهره برداری از فاز نخست خط یک مترو قم تأکید کرد: قرار بود تا پایان خرداد ماه سال جاری، تست گرم فاز نخست خط یک انجام شود، اما تغییرات مدیریتی در رأس پیمانکاری طرح و همچنین ترخیص نشدن برخی تجهیزات از گمرک سبب این تأخیر شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در عین حال ابراز امیدواری کرد با پیگیری برای ترخیص برخی تجهیزات این پروژه از گمرک، تمام تجهیزات لازم تا پایان مرداد ماه سال جاری وارد کارگاه مترو قم شود.

وی ادامه داد: البته آغاز تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم نیاز به تکمیل موضوع پُست برق و همچنین رسیدن برخی خریدهای خارجی دارد که امیدواریم این مراحل تا پایان مرداد ماه به انجام رسیده باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در عین حال به چالش دیگر این سازمان در تأمین ناوگان مورد نیاز اشاره کرد و گفت: البته دو قطار قرضی از سازمان قطار شهری مشهد به قم تحویل شده بود که یکی از این قطارها به مشهد بازگشته است.

وی افزود: علاوه بر این موضوع، تأمین نیروی کاربری برای قطارهای مترو قم نیز موضوع دیگری است که باید مجوّزهای مربوط به آن صادر شود تا امکان جذب نیرو وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdceoz8o.jh8vvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما