قم نيوز : مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت:استان قم در شاخص توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات رتبه ششم و جزو استان‌های دسته اول و برتر کشور است.
قم جزو استان‌های برتر حوزه فاوا در کشور است
قم جزو استان‌های برتر حوزه فاوا در کشور است
به گزارش قم نیوز جواد غلامپور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم روز سه‌شنبه در نخستین همایش گرامیداشت روز ملی فناوری اطلاعات در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: قم پس از تهران و البرز سومین استان کشور در ظریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار و همچنین پنجمین استان در ضریب نفود پهن باند ثابت است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با تقسیم اقتصاد دیجیتال به دو بخش هسته و پلتفرم ادامه داد: در بخش هسته اقتصاد دیجیتالی شامل تولید سخت افزار و نرم افزار و همچنین در اقتصاد پلتفورمی شامل ترافیک شبکه و خدمات دیجیتال و در سطح وسیع‌تر اقتصاد دیجیتال شامل کسب وکارها، کشاورزی و صنعت هوشمند را شامل می‌شود.

او تاکید کرد: ۳۰ درصد کل اقتصاد چین در حوزه اقتصاد دیجیتالی است و این کشور با درک صحیح تحولات گسترده در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، در حال تبدیل به اقتصاد اول جهان می‌باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم عنوان کرد: در بخش هسته اقتصاد دیجیتال سهم چین ۶ درصد، میانگین جهانی۴.۵، آمریکا ۶.۹ درصد و ایران ۲.۵ درصد است، ولی در دامنه گسترده اقتصاد دیجیتال سهم چین ۳۰ درصد، میانگین جهانی ۱۵ درصد، آمریکا ۲۶ و ایران حدود ۴ است.

غلامپور،بیان کرد: سهم قم از درآمد بزرگترین مارکت دیجیتال ایران، چهار دهم درصد است و این در حالی است که سهم تهران ۸۷.۵ درصد و سهم خراسان رضوی ۱۰.۲ درصد است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم افزود: اگر چه سهم قم از توسعه تیم‌های توسعه دهنده ۳.۱ درصد است، ولی از حیث درآمد تنها چهار دهم درصد از سهم کشور را برخوردار است که این نشان از لزوم هدفمند کردن فعالیت توسعه دهندگان در قم را دارد و این در حالی است که ۳۰ درصد تیم‌های توسعه دهنده در تهران، ۸۷.۵ درصد اقتصاد پلتفرمی را به خود اختصاص داده‌اند.

غلامپور با اشاره به ظرفیت‌های فاوای قم گفت: این استان دارای ظرفیت‌های زیادی در این زمینه است که در صورت هم افزایی میان بخش‌های مختلف می‌توان شاهد جهش در این زمینه بود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با اشاره به وجود ۱۰۳ شرکت دانش بنیان دراین استان گفت: سهم شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۱۳ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری استان است.

غلامپور با بیان اینکه بخش خصوصی قم در جایگاه خوبی در حوزه فاوا قرار دارد، گفت: وجود نیروی انسانی توانمند، ظرفیت‌های محتوایی، هویتی و دینی، خبرنگاران تخصصی فاوا، پلتفرم‌های فعال و صاب نام از جلمه ظرفیت‌های قم در این زمینه است.

۲۲ تیر هم‌زمان با سالروز تولد «محمد بن موسی خوارزمی» به عنوان «روز فناوری اطلاعات»، در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده‌است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcgyw9y.ak9774prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما