سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : 98711
منبع : قم نیوز

شاعران واقعه غدیر خم را در ابعاد بین‌المللی تبیین و معرفی کنند

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید گفت: شاعران باید واقعه غدیر خم را برای مردم و حتی در ابعاد بین‌المللی برای مردم جهان به درستی تبیین و معرفی کنند؛ برای واقعه غدیرخم باید مخاطب شناسی کرد و برای مخاطب عالم، فاضل و اهل برهان، باید با دلیل و متقن شعر سرود.
شاعران واقعه غدیر خم را در ابعاد بین‌المللی تبیین و معرفی کنند
شاعران واقعه غدیر خم را در ابعاد بین‌المللی تبیین و معرفی کنند
به گزارش قم نیوز آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر نکاتی را بیان کرد.

در این پیام آمده است: روز غدیر یکی از اعیاد اسلامی که ریشه در قرآن اولاً و سنت رسول خدا (ص) ثانیاً و تاریخ اسلامی ثالثاً دارد. در تاریخ حدیث نبوی هیچ حدیثی از نظر تواتر به پایه حدیث غدیر نمی رسد. تنها از صحابه ۱۲۱ نفر و از تابعان ۹۰ نفر از آن دو گروه بگذریم از محدثان و محققان ۳۶۰ نفر از علماء اهل سنت این حدیث را نقل کرده¬اند و اگر نقل شیعیان را بر آن اضافه کنیم،  بالاترین تواتر را تحقق می پذیرد.

در این روز عظیم با ولایت علی (ع)، دین کامل شد و به همین دلیل باید در این روز بزرگ به جشن و شادمانی پرداخته شود. شاعران باید واقعه غدیر خم را برای مردم و حتی در ابعاد بین‌المللی برای مردم جهان به درستی تبیین و معرفی کنند. برای واقعه غدیرخم باید مخاطب شناسی کرد و برای مخاطب عالم، فاضل و اهل برهان، باید با دلیل و متقن شعر سرود.

حدیث غدیر در میان شعرای اسلامی موجی ایجاد کرده و ارادتمندان اهل بیت (علیهم السلام) حدیث غدیر را در قالب شعر ریخته و نخستین کسی که مضمون حدیث را به صورت شعر درآورده صاحب ولایت کبری امیرمومنان (ع) است.

پس از ایشان شاعران و مخلصان به زبان‌های مختلف حدیث غدیر را به نظم در آورده و مرحوم علامه امینی خصوص شعرای عرب را گردآوری  و در مورد آن سخن گفته است در حالی که محققان می‌توانند این موضوع را در زبان فارسی، اردو و دیگر زبان‌ها تعقیب کنید و من به فرهیختگان این مجلس پیشنهاد می‌کنم که در این راه گامی بردارند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcfyed1.w6dcyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما