پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : 99043
منبع : قم نیوز

حفاظت از منابع طبیعی در کتب درسی ترویج می‌شود

قم نيوز : فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه کارکنان منابع طبیعی باید در مدارس، مساجد، دبستان‌ها و دبیرستان‌ها حضور بیشتری داشته باشند، گفت: اکنون تفاهم‌نامه‌هایی در حال انجام است تا در کتب درسی دبستانی‌ها شیوه ارتباط انسان با طبیعت برای کودکان تبیین شود.
حفاظت از منابع طبیعی در کتب درسی ترویج می‌شود
حفاظت از منابع طبیعی در کتب درسی ترویج می‌شود
به گزارش قم نیوز رضا اکبری در مراسم تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منابع طبیعی اظهار کرد: متاسفانه چند روز گذشته شاهد درگذشت سه نفر از پاسداران عرصه‌های منابع طبیعی کشور بودیم که از عشایر هم بودند و در این فرصت از این افراد یاد می‌کنیم و امیدواریم مورد عنایت امام حسین(ع) قرار گیرند.

وی اضافه کرد: اگر جوانان را فقط به شور حسینی سوق دهیم نمی‌توانیم به شیوه مطلوب به موضوع مفاهیم و شعور حسینی بپردازیم درحالی‌که ما باید فلسفه قیام عاشورا و ارتباط عاشورا با امر به معروف و نهی از منکر را برای جامعه تبیین و تشریح کنیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در حکومت اسلامی کار به جایی رسیده که افراد متدین نمی‌توانند در برخی از اماکن حضور پیدا کنند و این موضوع جای تأسف بسیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: علت وضعیت امروز ما نگاه سطحی به مسائل مختلف است اگر جوانان را با فلسفه عاشورا آشنا می‌کردیم وضعیت جامعه تغییر می‌کرد اما اکنون هم امیدواریم که با زمینه‌سازی برای ظهور حضرت از جاهلیت مدرن قرن بیست و یکم نجات پیدا کنیم.

اکبری خاطرنشان کرد: ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت کشور است که ۱۳۵ میلیون هکتار از این مساحت به اراضی ملی و منابع طبیعی اختصاص دارد و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر باید از این عرصه‌ها و منابع طبیعی حراست کنند و این روزها با توجه به افزایش ارزش زمین، متأسفانه بسیاری افراد در حال دست‌اندازی به منابع طبیعی هستند.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده حفاظت از منابع طبیعی، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی است، تصریح کرد: متاسقانه در کتاب‌ها و رسانه‌ها رابطه میان انسان و طبیعت را تعریف نکرده‌ایم درحالی‌که باید به حوزه تعامل با دبستانی‌ها و پیش دبستانی‌ها ورود کنیم تا بتوانیم موضوع همیاری با طبیعت را برای کودکان و فرزندان خود ترویج دهیم.

اکبری با تاکید بر اینکه کارکنان منابع طبیعی باید در مدارس، مساجد، دبستان‌ها و دبیرستان‌ها حضور بیشتری داشته باشند، گفت: اکنون تفاهم‌نامه‌هایی در حال انجام است تا در کتب درسی دبستانی‌ها شیوه ارتباط انسان با طبیعت برای کودکان تبیین شود.

وی ادامه داد: ما به جای حفاظت از منابع طبیعی باید موضوع مدیریت منابع طبیعی را رقم بزنیم چراکه با تعداد امکانات و نیروهای موجود نمی‌توانیم حفاظت از منابع طبیعی را محقق سازیم اما وقتی از مدیریت صحبت می‌کنیم یعنی همه دستگاه‌ها و مردم به عرصه ورود می‌کنند تا بتوانیم مشکل را رفع کنیم.

اکبری اضافه کرد: اگر قم یک میلیون هکتار منابع طبیعی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد باید به همین میزان نفرات هم دیده‌بان و حافظ منابع طبیعی داشته باشد که این هدف در کوتاه مدت شدنی نیست اما اگر برای پنج تا ۱۰ سال آینده رقم زده شود باز هم نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی گفت: ما برخورد خوبی با طبیعت نداریم و گاهی هم این طبیعت از ما انتقام خواهد گرفت همانند موضوع خوزستان و سدسازی‌هایی که به اشتباه انجام داده‌ایم‌ و امروز با انتقام طبیعت روبرو هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: ما باید برای پنج سال آینده خود برنامه داشته باشیم و کاری کنیم تا مدیر آینده هم نتواند از ریل این برنامه خارج شود و البته این موضوع نیاز به کار تخصصی دارد.

وی اضافه کرد: ضلع نخست مردم، ضلع دوم دستگاه‌های همراه و‌همیار و ضلع سوم مسؤولان تاثیرگذار‌ و دستگاه‌های ملی هستند که می‌توانند ما را در امر‌ مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی یاری کنند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcex78o.jh8oei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما