قم نيوز : جمعی از مراجع عظام تقلید نظر خود را درباره برگزاری مراسم عزاداری حسینی در دوران کرونا بیان کردند.
نظر مراجع تقلید درباره عزاداری محرم در دوران کرونا
نظر مراجع تقلید درباره عزاداری محرم در دوران کرونا
به گزارش قم نیوز متن پاسخ و پرسش از مراجع عظام تقلید درباره برپایی محافل عزاداری در شرایط کرونایی به این شرح است:

 کانال رسمی استفتائات دفتر مقام معظم رهبری  نیز در جدیدترین استفتاء خود مبنی بر این که «حکم حضور در مجلس عزاداری سالار شهیدان (ع) در ایام کرونا چیست؟» آورد: حضور در مجلس عزاداری با رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی اشکال ندارد بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکد است.

نظر آیت الله سیستانی درباره عزاداری محرم امسال
آیت‌الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید نیز به پرسشی درباره مراسم محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) در ایام کرونا پاسخ داده است، در این استفتاء آمده است: با توجه به فرا رسیدن  ماه محرم الحرام و با توجه به ادامه وبای کرونا و تاکید مسئولان ذی‌ربط بر ضرورت پرهیز از برپایی تجمعات بزرگ، به‌خصوص در فضا‌های سرپوشیده، بسیاری از مومنین که تمایل بسیاری به ادامه برپایی مراسم معمول عزاداری دارند، از آن چه سزاوار است نسبت به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) و خاندان و یاران آن حضرت (ع) انجام دهند سوال می‌کنند، مستدعی است در این زمینه راهنمایی فرمایید.

این مرجع تقلید در پاسخی تفصیلی گفته است: برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک و اظهار همدردی با پیامبر اکرم (ص) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ که از جمله آن افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت اباعبدالله (ع) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضا‌های اینترنتی است؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مداحان توانا هماهنگی به عمل آورند و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه‌های خود و جا‌هایی مانند آن، به برنامه‌های سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آن‌ها استفاده کنند.

او در ادامه چنین توصیه کرده است که برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز؛ به‌گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌وآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی از برنامه‌های عزاداری هر چند مجالسی که به‌صورت مستقیم از شبکه‌های ماهواره‌ای یا در فضا‌های اینترنتی پخش می‌شود، گوش بسپارند.

آیت الله سیستانی تاکید کرده است:، اما در مجالس عمومی باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

این مرجع تقلید یادآور شده است: در این مورد همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذی‌ربط تعیین می‌کنند، اکتفا شود که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضا‌های سرپوشیده یا باز و بسته به میزان گسترش ویروس در شهر‌های مختلف، تفاوت دارد.

او  ادامه داده است: در زمینه خوراکی‌های مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آن‌ها مد نظر قرار گیرد.

آیت الله شبیری زنجانی: عزاداران از انتشار ویروس خودداری کنند
آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید نیز در پاسخ به استفتایی درباره برگزاری مراسم عزای حضرت سیدالشهدا (ع) در ماه محرم در ایام کرونا تاکید کرده است: اقامه عزای اهل‌بیت عصمت (ع)، خاصه حضرت سیدالشهدا (ع) از شعائر الهی و أفضل قربات إلی الله و از اوجب واجبات و مایۀ حفظ و بقای تشیع و اسلام راستین عزیز است.

این مرجع تقلید افزوده است: مردم عزیزمان با رعایت اموری که متخصصان برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم می‌دانند و اجتناب دقیق از انجام کار‌هایی که در آن، احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد، در اقامه باشکوه عزای آن حضرت و زنده نگه داشتن یاد و نام ایشان -به اَشکال و نحوه‌های مختلف- بکوشند و با تحصیل معرفت و اخلاص، موجبات رضایت حضرت ولیّ‌عصر (عج) و بهره‌مندی از برکات فراوان توجه به ساحت حضرت اباعبدالله (ع) را فراهم آورند.

او افزوده است: امید است که در ظل عنایات خداوند متعال و با توسل به حضرات معصومین (علیهم‌السلام) و تمسک به ایشان، مشکلات و گرفتاری‌های متعدد مردم برطرف گردد.

آیت الله وحید خراسانی: اصول بهداشتی در محافل عزا رعایت شود
همچنین آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید نیز در پاسخ به یک استفتاء نظر خود را درباره برگزاری مراسم و اقامه عزاداری در ایام کرونا بیان داشته است.

در سوالی که در این رابطه از وی شده آمده است: وظیفه ما در ایام محرم الحرام نسبت به اقامه عزاء حضرت سیدالشهداء (ع) و سایر مناسبات أهل بیت (ع) با وجود این بیماری (کرونا) چیست؟

وی در پاسخ تاکید کرده است:: شعائر اهل‌بیت (ع) و خصوصاً اقامه‌ی عزای حضرت سید الشهداء (ع) نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند.

آیت الله مکارم: هیئت های مذهبی ملزم به رعایت موازین بهداشتی نباید تعطیل شوند
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از دیگر مراجع تقلید نیز پیش‌تر در پاسخ به یک استفتاء که در آن سوال شده: آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا به خاطر عدم مراعات موارد بهداشتی اعلام شده از جانب چند هیتت محدود، می‌تواند اقدام به تعطیلی همه هیات‌های و مراسم‌های مذهبی نماید؟، پاسخ داده است: چنانچه بتواند آن هیئت‌ها را وادار به رعایت موازین بهداشتی کند حق ندارد هیچ هیئتی را تعطیل کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی به این مضمون که در صورت امکان برگزاری مراسم‌های عزاداری حسینی در محیط‌های باز (غیر سرپوشیده)، آیا می‌توان از برگزاری مراسم‌های همراه با مراعات موارد بهداشتی اعلام شده در مکان‌های سرپوشیده جلوگیری کرد؟، گفته است: در صورتی که رعایت شود، نباید تعطیل شود

این مرجع تقلید همچنین در پاسخ به سوالی که پرسیده شده: آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟ گفته است که حضور چنین فردی جایز نیست.

آیت الله سبحانی: حفظ سلامت جامعه از واجبات است
آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز چندی پیش در خصوص عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایشان در دوران کرونا نظر خود را اعلام داشته و گفته است: ایام ماه محرم و صفر، ایام عزاداری است و حسینیان که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند، بالاخص به فرموده حضرت امام (ره): «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم» و در عین حال سلامت فرد و جامعه نیز یکی از فرائض است که حفظ آن لازم است. مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید.

آیت الله نوری همدانی: عزاداری محرم در چهارچوب موارد بهداشتی باشد
‌آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز سال گذشته در آستانه ماه محرم در سخنانی درباره برگزاری مراسمات ایام عزاداری در شرایط کرونا بیان داشت: همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمود: «ما هرچه داریم از محرم و صفراست»، ما عزاداری را در چارچوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه می‌کنیم و رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله‌گذاری و زدن ماسک و ... با عزاداری قابل جمع است و متدینین باید برای حفظ سلامتی خود و دیگران به توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان ملزم باشند و انتشار و فعالیت در فضای مجازی نیز برای زنده نگه داشتن ایام عاشورا مؤثر خواهد بود.

آیت الله علوی گرگانی: محافل عزا با رعایت موازین بهداشتی باشد
آیت الله محمدعلی علوی گرگانی به تازگی در پیامی به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم و صفر نیز گفته است: از جمله مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر برپایی شعائر دینی و مجالس عزای حسینی (ع) با رعایت موازین بهداشتی و دستورات مسئولین امر است که میتواند مقدمه‌ای برای احیای ارزش‌های دینی و آگاهی دادن جامعه نسبت به مبارزه با منکرات باشد.

همچنین پیش‌تر از این مرجع تقلید سوال شده بود که با توجه به گسترش ویروس منحوس کرونا وظیفه ما در ایام محرم الحرام نسبت به اقامه عزاء حضرت سیدالشهداء (ع) چیست؟

وی پاسخ داده بود: اقامه عزای سیدالشهداء (ع) در ماه محرم از جمله مهم‌ترین شعائر دینی است که هرگز نباید فراموش شود و در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه پوشی و نصب پرچم‌های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش‌های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طرق نوین و ابتکاری انجام شود.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcd5z0n.yt0nn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما