شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : 99239

راه خروج از سرگردانی عالم تمسک به وجود امام عصر(عج) است

قم نيوز : عضو خبرگان رهبری گفت: تنها راه خروج از وادی سرگردانی در عالمَ، تمسک به وجود مقدّس امام زمان(عج) است.
راه خروج از سرگردانی عالم تمسک به وجود امام عصر(عج) است
راه خروج از سرگردانی عالم تمسک به وجود امام عصر(عج) است
به گزارش قم نیوز آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در سخنرانی خود در هیئت ثارالله به شرحِ وقایع بخشی از سرگذشت قوم حضرت موسی(س) که شباهت به وقایع دوران نبوّت نبی اکرم داشت، پرداخت و بیان کرد: بر اساس آیات شریف قرآن، بعد از آنی که حضرت موسی(ع)، قوم خود را از از میان دریا عبور داد و همه سپاهیان فرعون در دریا غرق شدند، از جانب خداوند متعال دستور رسید که به سرزمین مقدّس «طور» هجرت کنید و به سرزمین قبلی خود باز نگردید.

وی در ادامه با توجه به دستور الهی مبنی بر ورود به سرزمین مقدس بیان کرد: شاید این دستور به خاطر این بود که مسیری که خداوند متعال برای هدایت قوم حضرت موسی (ع) برگزیده بود؛ متناسب با رشد این قوم انتخاب شده بود، در حالی که شاید قوم حضرت موسی به دلیل اُنسی که با شرایط و موقعیت قبلی خود داشتند، می‌خواستند که به همان محل قبلی خود برگردند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با توجه به هشدار خداوند به افرادی از قوم جناب موسای کلیم (ع) که می‌خواستند به همان وضعیت قبلی خود برگردند، اظهار کرد: خسران الهی در انتظار کسانی است که می‌خواهند به همان وضعیت و شرایط زندگی پیش از ایمان خود بازگشت کنند.

میرباقری با بیان اینکه در شهر مقدس طور که شاید فلسطین فعلی باشد، قومی جبّار و با امکانات فراوان زندگی می‌کردند، اظهار کرد: حضرت موسی (ع) از عده‌ای خواست تا به سمت این شهر بروند و شرایط را بررسی کنند. بعد از آنی که فرستادگان حضرت موسی(ع) با تجهیزات و امکانات دشمن رو به رو شدند، نزد جناب موسی (ع) آمدند و گزارش دادند. زمانی که حضرت موسی(ع) از جریان اطلاع یافت از این افراد خواست به جهت حفظ آرامش و عدم از هم پاشیدگی مردم، این مطلب را در میان قوم، منتشر نکنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تبیین آیات 21 و 22 سوره مبارکه مائده به نحوه مواجهه قوم حضرت موسی(ع) با این امتحان الهی اشاره کرد و افزود: بعد از آنکه بر خلاف توصیه جناب موسای کلیم (ع)، خبر امکانات فراوان و قدرت دشمن در میان قوم منتشر شد، ترس در میان مردم شکل گرفت و عده‌ای نزد ایشان آمدند و گفتند: تا زمانی که شهر از افراد این قوم جبّار خالی نشود، ما داخل این شهر مقدس نمی‌شویم و بهتر است که شما بیش از این اصرار نکنید.

وی در ادامه به پاسخ دو مَرد از پیروان حضرت موسی (ع) اشاره کرد و افزود: دو نفر از کسانی که خوف الهی داشتند و نعمت‌های الهی به دستشان رسیده بود، به معترضین گفتند: اگر از جناب موسی (ع) پیروی کنید و از همان مسیر که او دستور داده و با توجه به همان شرایطی که او اَمر می‌کند؛ داخل این شهر مقدس شوید، حتماً پیروز می‌شوید و از هیچ چیز نگران نشوید.

میرباقری بیان کرد: وقتی قوم حضرت موسی (ع) در برابر این استدلال‌ها قرار گرفت، ناباورانه خطاب به جناب موسای کلیم (ع) گفتند «حرف ما همانی است که گفتیم و تا زمانی که این قوم جبّار در این سرزمین هستند، داخل آن نمی‌شویم؛ اگر هم خیلی اصرار به رفتن به آن سرزمین داری، خودت و پروردگارت به جنگ با آن‌ها برو و زمانی که فتح حاصل شد، ما داخل شهر می‌شویم.»

وی به تبیین شرایط این فتح پرداخت و افزود: فتحی که خداوند متعال وعده آن را به حضرت موسی (ع) داده است، مشروط به جهاد مردم است و در غیر این صورت نه تنها فتحی برای این قوم نیست بلکه، گرفتاری در عذاب الهی را نیز به دنبال دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه در پی گستاخی این قوم، به بیان مناجات حضرت موسی (ع) با خداوند متعال پرداخت و اظهار کرد: حضرت موسی (ع) به خداوند متعال عرضه داشت «من فقط اختیار خود و برادرم را دارم، لذا از تو می‌خواهم بین من و این قوم فاسق جدایی و فاصله بیندازی.»

میرباقری با اشاره به عقوبت این نافرمانی از جانب خداوند متعال بیان کرد: 40 سال سرگردانی در وادی «تیه» که بر اساس روایات سرزمین مصر است، حاصل عملکرد نادرست این قوم بود و جدا شدن مؤمنین و فساق نیز در همین وادی به وقوع پیوست.

وی در فرازهای پایانی سخنان خویش به حوادث ایجاد شده در وادی تیه اشاره کرد و افزود: بعد از مدتی سرگردانی این قوم، حضرت موسی و حضرت هارون(ع) ما که مأموریت همراهی با این قوم را برای جداسازی مؤمنین از فُسّاق داشتند، از دنیا رفتند. بعد از رحلت این دو رسول بزرگ الهی، قوم جناب موسی به اشتباه خود پی‌بردند و با رجوع به وصیّ و جانشین ایشان، آمادگی خود را برای فتح وادی مقدس طور اعلام کردند و خداوند متعال نیز وعده پیروزی و نصرت خود را در حقّ این قوم محقق کرد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه افزود: البته به جهت مخالفت این قوم با دستور رسول الهی، وعده نصرت الهی در باب نسل‌های ایشان محقق شد و فاسقین این قوم در همان وادی تیه از دنیا رفتند.

وی در پایان به روایات متعددی اشاره کرد و افزود: همین اتفاقی که در امت جناب موسی (ع) پیش آمد، در امت نبی گرامی اسلام نیز رخ داده است؛ به این صورت که وادی توحیدی که پیامبر(ص) در میان امت اسلامی معرفی می‌کند و از مؤمنین می‌خواهد در این وادی هدایت وارد شوند، بابی دارد که به تعبیر روایات، وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) است. کسانی که بپذیرند از باب امیرالمؤمنین(ع) در وادی توحید وارد شوند، از حیرت و سرگردانی نجات پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcb95b9.rhb9fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما