پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۵۲
کد مطلب : 4689

کرسی‌های مجلس در قم را به دست چه کسانی بسپاریم؟

قم نيوز : قم نیوز: انتخابات مجلس نهم در قم ساعاتی دیگر آغاز می‌شود و تکلیف سه کرسی استان قم در مجلس مشخص می‌شود. اما کاندیداهای مجلس در قم چه ویزگی‌هایی باید داشته باشند تا واجد شرایط نمایندگی قم در مجلس شورای اسلامی شوند؟
کرسی‌های مجلس در قم را به دست چه کسانی بسپاریم؟
به گزارش قم نیوز، استان قم از دو جهت کاملا متفاوت در مجلس شورای اسلامی اثرگذار است. جهت نخست، همانند سایر حوزه‌های انتخاباتی، سه رای در معادلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مجلس است. 3 رای‌ای که همانند دیگر آراء نمایندگان در مجلس با ابزارهایی همانند نطق پیش از دستور، تذکرات آیین نامه‌ای، سوال از وزرا و رییس جمهور، ارائه طرح‌ها و رای زنی با دیگر نمایندگان، در قوه مقننه بیش و کم تاثیر گذار هستند.

اما جهت دوم تاثیر قم در مجلس شورای اسلامی، فراتر و متمایز از همه استان‌های دیگر است. نمایندگان قم در واقع نماینده شهری هستند که تاثیرگذارترین شهر از نظر سیاسی بعد از تهران در سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی است. وجود حوزه علمیه قم، مراجع عظام تقلید، موسسات حوزوی و طلاب از یک سو و تاثیرگذاری جریانات حوزوی در مسائل سیاسی کشور از سوی دیگر، نمایندگان قم را جزو طیف اثرگذار در قوه مقننه قرار می دهد تا جایی که در دوره گذشته، دکتر علی لاریجانی، ریاست فعلی مجلس شورای اسلامی نیز ترجیح داد از قم کاندیدای مجلس شورای اسلامی شود زیرا اگر چه از هر حوزه انتخابیه‌ای امکان ورود به مجلس برای وی تضمین شده بود، اما پشتوانه‌ای که به عنوان منتخب مردم قم به دست می‌آورد، بیشتر از هر پشتوانه دیگری بود. البته نزدیکی لاریجانی با علما و بزرگان حوزه علمیه قم به واسطه پدر نیز در این پشتوانه کاملا موثر است.

با توجه به جهات اهمیت نمایندگان قم، به نظر می‌رسد توجه به برخی از نکات ضروری است.

شخصیت نمایندگان مجلس بسیار مهم است. صرف پولدار بودن یا مدتی مدیریت در بخش دولتی و خصوصی باعث ایجاد شخصیت برای کسی نمی شود. امروزه مد شده است که برخی از افراد که دارای تمکن مالی خوبی هم هستند، مدتی در راس یکی از مدیریت های شهر قرار می گیرند و بعد برای نمایندگی جامه می دوزند!

نماینده باید دغدغه مردم استان قم را داشته باشد. برخی از افراد اگر چه اصلیت قمی دارند یا در دوره ای در قم به خدمت مشغول بوده اند اما به مصداق "وجود حاضر غایب" بعد از انتخاب در خواهند آمد و برای چهار سال تنها در دیدارهای رسمی دیده خواهند شد.

از سوی دیگر نماینده استان قم باید شخصیت تاثیرگذاری باشد. این شخص باید بتواند منویات مراجع و مردم را انجام دهد و در سطح ملی از خواسته‌های آنها دفاع کند.

کلام آخر این‌که نماینده مردم قم باید شایسته مردم قم باشد، و در عین حال دلسوخته انقلاب و نظام باشد. شخصی باشد که فرمایشات رهبر انقلاب را سرلوحه عمل خویش قرار دهد و برای مردم قم زحمت بکشد. مردم قم به چنین نماینده‌ی اصلحی با میل خاطر رای می‌دهند.

انتهای پیام/105
https://qomnews.ir/vdci.va5ct1aq3bc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما