دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : 8416

شهرداری قم؛ پیشگام در استفاده از ظرفیت رسانه‌ها

قم نيوز : قم نیوز: در حالی که برخی از ادارات، خبرنگاران را تنها در روز مصاحبه خبری، می شناسند، افتتاح بوستان خبرنگار، در آستانه روز خبرنگار، هدیه‌ای بود که شهردار قم برای احترام گذاشتن به شأن و منزلت خبرنگاران، به ایشان اهداء کرد.
محمد دلبری، شهردار قم و علی حاج رضا، مدیر کل روابط عمومی شهرداری قم در افتتاحیه بوستان خبرنگار / عکس از: امیر حسامی نژاد
محمد دلبری، شهردار قم و علی حاج رضا، مدیر کل روابط عمومی شهرداری قم در افتتاحیه بوستان خبرنگار / عکس از: امیر حسامی نژاد
سرویس فرهنگ و هنر قم نیوز: احترام متقابل، کلیدواژه‌ای است که در مسائل مختلف، نقش مهمی ایفا می‌کند. از قدیم گفته‌اند که با هر کس، همان طور که با تو برخورد کرده است، برخورد کن. یعنی اگر کسی به تو احترام گذاشت، به او احترام بگذار و اگر کسی با تو بد رفتاری کرد، به او بی احترامی کن.

در میان مسوولین سازمان‌ها و ادارات مختلف استان قم، سنجیدن میزان احترام متقابل نسبت به خبرنگاران، کار سختی نیست. البته همه مسوولین قم، هنگامی که مصاحبه خبری دارند، با خبرنگاران خوب برخورد می‌کنند و ایشان را تحویل می‌گیرند اما در اکثر موارد این احترام گذاشتن، تا دم در اتاق شخص مسوول ادامه دارد و بعد از آن، دیگر خبری از احترام نیست. منظور از احترام، دست به سینه گذاشتن و تحویل گرفتن نیست، بلکه تسهیل کار خبرنگاران در فعالیت خبری و پاسخ گویی و در یک پله بالاتر، همفکری با ایشان قبل از انجام فعالیت‌های مهم در حوزه مسوولیت است که بسیاری از سازمان‌ها و ادارات قم، به ویژه آنها که بیشتر به حوزه فرهنگ و هنر نزدیک هستند، در این زمینه نمره خوبی نمی گیرند.

حالا در میان این خیل بی توجه و بی عنایت به عرصه خبر، یک مسوول به همراه مجموعه پشتیبان و مجموعه همکارش پیدا شده است که خبرنگاران را تحویل می‌گیرد. تحویل گرفتن به همان معنایی است که در بالا گفتیم، یعنی برای خبرنگاران تسهیلات کاری قائل می شود تا بتوانند از مجموعه زیر دست او بهتر خبر تهیه کنند، در هر لحظه پاسخ گوی ایشان است و در پله آخر، در بسیاری موارد با مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران فعال، رای زنی می کند.

انجام این امور، وظیفه شهردار قم نیست، و کسی هم اگر او دست به چنین کاری نزند، بازخواستی از وی نمی کند اما محمد دلبری، به درستی دریافته است که برای پیشبرد اهداف شهرداری قم و ساختن شهری آباد، ابزار رسانه، ابزاری مفید و کارآمد است. البته در این میان نقش تیم همکار وی در شهرداری و به ویژه مجموعه روابط عمومی شهرداری، بر کسی پوشیده نیست.

قبل از این، برای ما خبرنگارن، انتقاد کردن از شهرداری و مدیریت شهری، کار آسانی بود. کافی بود داخل خیابان بشویم و مثلا به پوشش فضای سبز گیر بدهیم. اما حالا انتقاد کردن از مجموعه شهرداری سخت شده است چرا که می دانیم اولا در صورت انتقاد کردن، به احتمال زیاد، دلیلی منطقی برای یک معضل شهری پیدا خواهیم کرد و همچنین برنامه شهرداری برای رفع آن را نیز خواهیم شنید. ثانیا اگر به جای انتقاد در رسانه‌ها، موضوع انتقاد را به صورت پیشنهاد مطرح کنیم، در شهرداری، گوش شنوایی برای شنیدن انتقاد وجود دارد و براساس بضاعت موجود، پاسخی مناسب داده شده و در اکثر موارد اقدام مقتضی صورت می گیرد.

در واقع، با رویه شهردار قم در ارتباط با رسانه‌ها، درهای شهرداری که پیش از این تنها به روی گروه خاصی از مطبوعات باز بود، به روی همه رسانه‌ها باز شده است. جلسات شهردار و ارتباط همیشگی روابط عمومی شهرداری با رسانه‌ها، حاکم بودن سیاست درهای باز را نشان می‌دهد.

شعار پایگاه خبری قم نیوز، رسانه قدرتمند؛ توسعه پایدار است. یعنی اگر رسانه‌ها با قدرت عمل کنند، به عنوان رکن چهارم دموکراسی، باعث می شوند تا رشد و به تبع آن توسعه‌ای پایدار در فضای عمل رسانه حاکم شود. اما تحقق این شعار بدون پذیرش مسوولین ممکن نیست. حالا شهرداری قم، محلی برای پذیرش نقدها، ایده‌ها و همکاری رسانه‌هاست.
https://qomnews.ir/vdca.6nak49nyi5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما