شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 11303
تئاتر قم بخشی از بدنه تئاتر کشور

پس‌لرزه بحران مالی هنر به مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها رسید

قم نيوز : قم نیوز: تئاتر قم با توجه به جایگاه مذهبی و دینی این استان از جایگاه بالایی برخوردار است ولی هنرمندان استان هنوز از مشکلات مالی و نداشتن امکانات لازم رنج می‌‌برند.
پس‌لرزه بحران مالی هنر به مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها رسید
به گزارش قم نیوز، «اجرا و متن این نمایش خیلی خوب بود و دیالوگ‌های به یادماندنی داشت ولی به اجرای کار علاقه‌ای نداشتم چون وجود پرده‌های سینمایی در یک کار نمایشی، نمایش را بی‌روح و خالی از هر خلاقیتی می‌کند».

نداشتن نور‌پردازی لازم نیز بر اشکالات اجرای تئاتر افزود ولی هنرمندان خوبی داشت که با امکانات و هزینه اندک تئاتر خود را سرپا نگه داشته بودند.

این متن نظر یکی از تماشاگران تئاتر استان است که نشان می‌دهد عوامل مختلفی در جذب و میزان علاقه مخاطب به نمایش تأثیرگذار است.

وضعیت کنونی تئاتر استان قم
بر اساس اعلام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۴ نمایش در سال گذشته در استان تولید شده و در طول ایام سال ۱۵۰ اجرا صورت گرفته ولی امسال تعداد کارهای تولید شده به ۳۹ نمایش افزایش پیدا کرده که از این تعداد ۳۰ کار در جشنواره تئاتر استانی شرکت کرد و ۲۰۰ اجرا را تا پایان امسال شاهد هستیم.

سعید تهرانی مسئول هنرستان هنرهای زیبای قم می‌گوید: امسال دو نمایش از هنرمندان استان به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد که گویای توانمندی و علاقه هنرمندان قمی است.

به گفته رسول موسوی‌نژادیان معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم میزان حمایت از گروه‌های تئاتر در سال گذشته ۷۸ میلیون تومان بوده ولی امسال با وجود محدودیت‌های مالی تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان به تئاتر استان اختصاص پیدا کرده است. ابوذر از اختصاص مبلغ اختصاصی برای تئاتر ابراز رضایت کرد.

با وجود این افتخارات و اجراها برخی هنرمندان استان هنوز گلایه‌هایی دارند که حتی تمایلی به گفتن و تکرار آنها ندارند.

شاخصه تئاتر استان
استان قم در تولید نمایش‌های مذهبی و آیینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است بنابراین حمایت از این بخش در ترویج آموزه‌های دینی و مذهبی با بهره‌گیری از هنر نمایش تأثیرگذار است.

تهرانی معتقد است که با بودجه یک هیئت می‌توان یک تئاتر مذهبی را حمایت کرد ولی باید این تفکر به وجود آید که کسی که روی صحنه تئاتر ذکر امام حسین(ع) می‌گوید به همان اندازه که در محراب عزاداری می‌کند دارای اجر و قرب است.

نظام اسلامی روی مقوله هنر ناب تأکید می‌کند و باور دارد که با رشته‌های هنری مانند تئاتر می‌توانیم در حوزه فرهنگ در داخل و خارج موفق باشیم.

تأسیس شورای حمایت از تئاتر در استان

شورای حمایت و ساخت تئاتر با کمک هنرمندان پیشکسوت تشکیل شده به طوری که در این شورا همه طرح‌ها از هر گروهی بررسی می‌شود و به این ترتیب به همه گروه‌ها میدان کار داده می‌شود و بسیاری از مشکلات تئاتر استان با تشکیل این شورا برطرف خواهد شد.

عمده آثار هنری در این شورا مورد بررسی قرار گرفته و سطح اثر مشخص شده و سپس به حمایت از آثار تأیید شده اقدام می‌شود.

این شورا متونی که توسط گروه‌ها به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌شود را بررسی می‌کند و پس از بازخوانی متن‌ها و کیفیت اجرا در قالب طرح پیشنهادی به شورای حمایت اعلام می‌شود و این شورا ضمن بررسی این طرح‌ها مبلغ مورد حمایت را بر اساس تقسیم‌بندی الف، ب و ج مشخص می‌کند.

موسوی‌نژادیان می‌گوید: امسال پس از تشکیل شورای حمایت و ساخت تئاتر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین استانی بودیم که این شورا را تشکیل داده است.

رضا ابوذر رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم تشکیل این شورا را بزرگترین خدمت به تئاتر ذکر می‌کند و بر اساس درخواست هنرمندان مبلغ اختصاصی بین هنرمندان توزیع شد.

تئاتر قم عادت به خودکفایی ندارد
هنرمندان تئاتر استان افرادی نجیب هستند ولی این هنر کماکان برای تأ‌مین مایحتاج و هزینه‌ها نیازمند کمک و همکاری سایر نهادها مانند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری استان قم و دفتر تبلیغات اسلامی است و به نوعی عادت به خودکفایی و درآمدزایی ندارد.

مسئول هنرستان هنرهای زیبا در این خصوص می‌گوید: تماشاگران تئاتر عادت ندارند برای مشاهده تئاتر بلیط خریداری کنند و برخی بضاعت مالی ندارند و تنها تعداد کمی با دعوت‌نامه و بلیط نیم‌بها برای تماشای تئاتر می‌روند.

باید این نکته را در نظر داشت که تئاتر کالای فرهنگی است که لازم است با اولویت‌بندی در سبد برنامه زندگی قرار گیرد در غیر این صورت سالن‌های تئاتر خلوت می‌شود و تعداد معدودی برای تماشای تئاتر مراجعه می‌کنند.

هنرمندان قمی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند

تئاتر استان قم در عرصه ملی و بین‌المللی مطرح بوده و گروه‌های تئاتر این استان در جشنواره‌های مختلف کشوری حائز رتبه برتر شدند که از جمله آنها می‌توان به راهیابی نمایش «باید امشب بروم» به جشنواره بین‌المللی فجر امسال اشاره کرد که این خود بیانگر ظرفیت نهفته در تئاتر استان است.

به گفته ابوذر پس از برگزاری جشنواره تئاتر استانی قم در مهر ماه امسال دو نمایش «باید امشب بروم» و «کابوس کشدار شادی» به جشنواره منطقه‌ای تئاتر در یاسوج راه پیدا کرد ولی با این وجود هنرمندان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدرضا شاهمردی رئیس مؤسسه تئاتر طراوت قم می‌گوید: مشکلات تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها به سیاست‌گذاری‌های نادرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد باز می‌گردد که بدون برنامه راهبردی درست اقداماتی می‌‌کنند و متأسفانه به جای آنکه به شهرستان‌ها کمک کند به آنها لطمه می‌زند.

وی با ابراز نارضایتی از اقدامات نهادهای مربوط به هنر نمایش در تهران می‌گوید: اگر خیالمان راحت باشد تهران قرار است برای ما کاری نکند می‌دانیم باید در استان برای آن برنامه‌ریزی کنیم. انجمن هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری تکلیف خود را می‌داند و هنرمندان نیز از این پا در هوایی در امان می‌مانند.

رئیس مؤسسه تئاتر طراوت قم ادامه می‌دهد: هنرمندان تئاتر باید بر اساس رسالت فرهنگی خود با یکدیگر همدلی بیشتری داشته باشند زیرا در این صورت موفق‌تر عمل می‌کنند.

پخش تیزرها و نصب بنرهای تبلیغاتی تئاتر
هنر و نمایش با تماشای مخاطب ارزش پیدا می‌کند زمانی که هنرمندان در تولید اثری زحمات فراوانی متحمل می‌شوند ولی کسی نیست ثمره تلاش آنها را مشاهده کند خستگی بر تن هنرمند بماند.

ابوذر بزرگ‌ترین مشکل گریبانگیر تئاتر قم را تبلیغات می‌داند و از مسئولان استان، استاندار و مدیرکل سازمان صدا و سیما تقاضا کرد به دلیل اختصاص بودجه اندک برای تئاتر با تبلیغات و تیزر رایگان هنرمندان را کمک کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: پخش تیزر تئاتر از صدا و سیما و نصب بنر تئاتر شاید برای این نهادها مشکلی نداشته باشد ولی برای هنرمندان بسیار مهم بوده و در افزایش تماشاگران تئاتر تأثیرگذار است.

مکان تئاتر
تئاتر استان از نظر امکانات سخت‌افزاری با فقر رو به رو است و نزدیک به هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر هنرمند تئاتر در استان وجود دارد که از نظر مکان تمرین نمایش مطابق با استانداردها مانند نور، دکور، سالن رخت‌کن و... با مشکل مواجه هستند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم در خصوص مشکلات مکانی هنرمندان می‌گوید: کسانی که مشکل مکانی در تئاتر دارند به ما مراجعه نکردند و در صورت مراجعه مکان تمرین به آنها اختصاص داده می‌شود.

وی آموزش و پرورش را به همکاری بیشتر در خصوص اختصاص کلاس‌ها و نمازخانه در ساعات تعطیلی مدارس دعوت کرد و از عدم همکاری در این زمینه با وجود برگزاری جلسات مشترک انتقاد کرد.

محمدرضا آزاد به نمایندگی از بازیگران قمی تئاتر نهادها و مراکز مختلف را به همکاری با هنرمندان تئاتر فراخواند تا هنرمندان در زمینه سالن برای تمرین خود مشکلی نداشته باشند و بتوانند به چشم‌انداز آینده خود برسند.

تالار مرکزی شهر
پروژه تالار مرکزی شهر قم از جمله پروژه‌های طرح مهر ماندگار است و دو سالن ۶۵۰ نفره و آمفی تئاتر ۲۲۰ نفری، سالن تمرین تئاتر، سالن اجرای تعزیه و... برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون اداری و مالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بازدیدهای متعددی از این پروژه داشته است و استاندار قم نیز بر اجرای این پروژه تأکید داشته و به صورت مکرر از پروژه تالار مرکزی شهر قم بازدید کرده و روند اجرایی کار را ارزیابی می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ابراز امیدواری کرده است که با بهره‌برداری از تالار مرکزی شهر قم شاهد استقرار انجمن‌های هنری قم در این مکان باشیم.

شاهمردی دغدغه اصلی هنرمندان استان را تغییر کاربری تالار مرکزی شهر قم پس از پایان احداث آن عنوان کرده و می‌گوید: همه هنرمندان نگران هستند که مبادا این مکان به سالن همایش، سخنرانی، پژوهش و سمینار تبدیل شود.

ابوذر نخستین و بزرگترین کاربری تالار مرکزی را ویژه تئاتر ذکر می‌کند و موسوی‌نژادیان اظهار نگرانی هنرمندان را بی‌مورد می‌خواند و عمده امکانات تعبیه شده در این مکان را هنری عنوان می‌کند.

پیش از این وعده راه‌اندازی تالار مرکزی شهر قم در بهمن سال جاری داده شده بود که موسوی‌نژادیان در این مورد می‌گوید: این پروژه هیچ مشکل اعتباری ندارد و با حداکثر سرعت کار در حال انجام است و آنچه که برداشت ما از روند ساخت است تا ابتدای سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد.

آزاد ضمن بیان موفقیت‌های عرصه تئاتر از کمک‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکر کرد و خواستار کمک‌های بیشتر به منظور بروز افق‌های روشن‌تر در حوزه تئاتر شد.

وی عنوان می‌کند: اعتقاد داریم انقلاب ما فرهنگی است بنابراین باید در این زمینه به طور مطلوب کار شود.

گلایه از مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرکز هنرهای نمایشی از جمله‌ نهادهایی است که به حمایت از هنرمندان تئاتر و اختصاص بودجه برای آنها می‌پردازد.

شاهمردی می‌گوید: مرکز هنرهای نمایشی بدون ناظر و کارشناس تصمیم‌گیری می‌کند که این امر به طور عملی برنامه‌های استان را با خلل مواجه می‌کند.

رئیس مؤسسه تئاتر طراوت استان قم از عدم برنامه‌ریزی درست در زمینه تئاتر ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید انجمن هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان در این پا در هوایی که وزارت فرهنگ و ارشاد ایجاد کرده دست و پا می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: تصمیم‌گیران در تهران برای تئاتر و هنرمندان استانی اهمیتی قائل نیستند و از طرفی هنرمندان استان‌ها نیز دستشان به جایی بند نیست.

قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با وجود این گلایه‌ها در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر منطقه یک کشور در خرم‌آباد اعتبارات اختصاص داده شده را جوابگوی نیاز هنرمندان نمی‌داند.

وی ادامه داده است: اعتبار این مرکز برای انجام فعالیت‌های هنری در عرصه تئاتر ۱۸ میلیارد تومان است ولی برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های مرتبط با بخش تئاتر کشور حداقل به یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی رده‌بندی کیفی گروه‌های نمایشی را از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرده و گفته است: بر همین اساس پیش‌بینی شده که برای حمایت از رشد و توسعه هنر تئاتر و هنرمندان خلاق و پرتلاش این عرصه به گروه‌های نمایشی رده الف حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی پرداخت شود.

توقع از استانداری
شاهمردی با اشاره به عدم تمایل برای حمایت‌های فرهنگی و هنری در استانداری می‌گوید: هنرمندان باید به جای اینکه توپ را توی زمین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی بیندازند از استاندار و وزیر فرهنگ و ارشاد مطالبه همگانی داشته باشند.

رئیس هنرستان هنرهای زیبای قم توان مسئولان استان را همین میزان می‌داند و می‌افزاید: لازم است برای خشک نشدن چشمه هنر تئاتر مسئولان طراز اول به اثرگذاری تئاتر در فرهنگ‌سازی مملکت اعتقاد پیدا کنند و آن را در اولویت قرار دهند.

وی عنوان می‌کند: اگر تنها یک روز نانوایی بسته باشد همه فریاد می‌زنند ولی اگر تئاتر یک سال تعطیل شود به جز اهالی تئاتر که تعدادشان اندک است کسی فریاد نمی‌زند.

بی‌مهری به تئاتر
تئاتر قم بخشی از بدنه تئاتر کشور است متاسفانه طی چند سال بی‌مهری نسبت به تئاتر بسیار بوده و با توجه به مشکلات مالی شدید دولت سر هنر در درجه نخست بریده می‌شود و اکنون پس‌لرزه بحران مالی هنر به مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها منتقل شده و به جز بارقه‌ها و حرکات بسیار پراکنده‌ای که هر از گاهی توسط کارگردانانی که دلشان برای تئاتر می‌تپد و عاشق تئاتر هستند حرکتی دیگر مشاهده نمی‌شود.

امید است با حمایت‌های کلانی که از تئاتر و هنر کشور صورت می‌گیرد شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها جان تازه‌ای بگیرند و حرکت دوباره‌ای را آغاز کنند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdchxxnz.23nzvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما