شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : 11941
طي 9 ماهه سال جاری با 13 فوتی و مصدوم

خانه‌های فرسوده 21 بار بر سر مردم قم آوار شد

قم نيوز : قم نیوز: در 9 ماهه سال جاری آتش نشانی قم، 21 بار برای ریختن آوار بر سر مردم اعزام شد که یک فوتی و 12 نفر مصدوم نتیجه آن بود.
خانه‌های فرسوده 21 بار بر سر مردم قم آوار شد
به گزارش قم نیوز، نجات جان انسان‌ها، مهار و اطفاء حریق و حفاظت از ثروت‌های ملی در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن، برنامه ریزی و تعیین خط مشی در امور مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی، نظارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی ساختمان‌ها در مقابل سوانح گوناگون، انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و تمهیدات لازم جهت کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی از اهداف و وظایف سازمان آتش نشانی است كه گاهی مواقع برخي شرايط مانع از تحقق این اهداف می‌شود و عدم رعایت برخی موارد، عملیات‌های آتش نشانی را افزایش می‌دهد.

در ۹ ماهه سال جاری آتش نشانی قم، ۲۱ بار برای ریختن آوار بر سر مردم اعزام شد که یک فوتی و ۱۲ نفر مصدوم نتیجه آن بود.

در سال ۹۰ نیز، ۱۸ مورد ریختن آوار با چهار فوتی و ۱۲ مجروح که بیشتر حوادث در بافت فرسوده قم بوده، لزوم اهمیت به نوسازی این بخش را بیش از پیش مشخص می‌کند.

به گفته محمد جواد بشری کار‌شناس بافت فرسوده معاونت شهرداری قم، کشور ایران ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده دارد که از این میان حدود دو هزار هکتار مجموع بافت فرسوده قم است که طبق سرشماری سال ۹۰، ۳۸۰ هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند.

یعنی یک سوم مردم قم زیر سقف فرسوده زندگی می‌کنند، به این سقف‌های لرزان اعتمادی نیست و این بافت در کمین ساکنان نشسته و ابتدا با چکه چکه کردن آب باران و ترک خوردن سقف و دیوار‌ها و ریزش تدریجی، خود را کمی نشان می‌دهد اما خدایی ناکرده با چال برداری و ساخت و سازهای غیر اصولی کنار این خانه‌ها و زلزله‌ای هر چند با ریش‌تر کم به عنوان سرپناهی ناامن خود را روی سر مردم ساکن در خود آوار می‌کند و مردم ساکن در این بافت هم نباید به این پناهگاه نامطمئن دل خوش کنند.

خانه‌های فرسوده در مواقع آتش سوزی، بارندگی به دلیل عدم استقامت، احتمال آوار ریختن و خسارت‌های مالی و جانی بیشتری دارد.

معضلات دیگر بافت‌های فرسوده هم قابل توجه است؛ به عنوان مثال پس از آتش سوزی و ضایعات، ۱۹۲ مورد عملیات آتش نشانی قم برای گرفتن حیوانات وحشی و گزندگان از قبیل مار و زنبورزدگی بوده که بیشتر در بافت فرسوده شهر انجام شده است.

حسن قدمی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در سال ۹۰ اعلام کرد که ایران در زمره ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا است و ۱۷ هزار زلزله در سال ۹۰ در کشور رخ داده است.

در این خصوص از قبال اهمیت به بافت فرسوده نباید به راحتی گذشت زیرا این بافت خسارات مالی و جانی فراوانی را در مواقع بحرانی ایجاد خواهد کرد و با طرحی منسجم و سرعت عمل از تلفات و هزینه‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

اصلاح بافت فرسوده نیازمند اعتبارات کلان است
قم حدود دو هزار هکتار بافت فرسوده دارد که این بافت، یکی از معضلات شهر قم محسوب می‌شود که سبب مشکلات زیادی برای مسئولان و مردم ساکن در این منطقه شده است.

به همین منظور حسن بختیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر گفتگویی انجام داد که به شرح زیر می‌آید:

راهکارهای شما برای اصلاح بافت فرسوده چیست؟
اجرای طرح‌های توسعه و تعریض یکی از روش‌ها است که در این راستا معابر جدیدی برای قم تعریف شد و نسبت به اصلاح و تملک املاک اقداماتی صورت گرفته است.

طرح‌های شورای شهر قم در خصوص بهسازی بافت فرسوده چه بوده است؟
طرح خیابان شهید روحانی که حدود ۲۰ میلیارد تومان جهت تملک هزینه شده میدان میرزای قمی را به خیابان بلوار ۱۵ خرداد متصل خواهد کرد این اقدام مشکل ترافیک منطقه را حل می‌کند و قدم خوبی در جهت اصلاح بافت فرسوده محسوب می‌شود.

طرح ادامه فاز پنج خیابان عمار یاسر بین خیابان معلم و شهیدان فاطمی که این طرح ضمن اینکه معبر ترافیکی را باز می‌کند راهکار موثری برای اصلاح بافت فرسوده است.

در این راستا حدود ۱۵۰ میلیارد تومان فروش اوراق داشتیم و تملک‌ها آغاز شده است.

چقدر پیشرفت داشته است؟
حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته که نیازمند مشارکت بیشتر مردم در این بخش است.

سومین اقدام در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) هم بخشی که در محدوده خدمات شهری است تملک شده

همین سه طرح را داشتید؟
این طرح‌ها به اضافه قانون تخفیف ۵۰ درصدی عوارض پروانه در بافت‌های فرسوده. طرح دیگر بازگشایی خیابان ۱۷ متری شهید فهیمی در منطقه ۶ است.

این کار با اعتبارات مقام معظم رهبری آغاز شده مسیر و معبر ترافیکی بازگشایی و بافت فرسوده اصلاح خواهد شد.

اعتبار برای سال ۹۰ از محل اعتبارات مقام معظم رهبری دو میلیارد تومان برای این پروژه دیده شده و تکمیل پروژه نیازمند اعتبارات بیشتر است.

شهرداری منطقه تملک را آغاز کرده و بر عهده مردم گذاشته امیدواریم با کمک و مشارکت مردم این اتفاق در آن منطقه محروم بیفتد.

کمک دولت در این قضیه برای سال ۹۱ نیاز است.

طرح‌های موضعی شما در خصوص احیای بافت فرسوده چیست؟
ساماندهی بافت اطراف مقبره شیخ اباصلت در خيابان آذر (دروازه ری) را بهسازی می‌کنیم و با همکاری استانداری و اداره مسکن و شهرداری اصلاح بافت فرسوده است.

طرح احیای منطقه چهل اختران و امامزاده موسی مبرقع(ع) که محوطه اطراف آن را آزاد سازی می‌کنیم و با همکاری وزارت مسکن و شهرداری اصلاحات انجام دهیم و ساماندهی قبرستان‌ها به نوعی در راستای ساماندهی و بهسازی بافتهای فرسوده تلقی می‌شود.

مشکلات شما در راستای سرعت بخشی به تحقق این اهداف چیست؟

قیمت‌ها با اجرای طرح‌های بافت فرسوده و توسعه و تعریض زیاد می‌شود که این امر یکی از مشکلات شهرداری است.

مشکل دیگر در برخی موارد نیازمند کمک‌های قوه قضاییه در اجرای طرح‌ها هستیم و امیدواریم در حل سریع‌تر بافت فرسوده کمک‌هایی از سوی این قوه شود.

روند این اقدامات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این اقدامات خوبی است اما اصلاح بافت فرسوده نیازمند اعتبارات کلان است.

راهکار شما در این خصوص چیست؟
برنامه ریزی جهت مشارکت مردم در احیای بافت فرسوده بسیار مهم است.

تجربه نشان داده مداخله مستقیم در بحث اصلاح بافت فرسوده نتایج خوبی نداشته اما با مشارکت و مداخله مردم می‌تواند موثر‌تر واقع شود اثر بخشی کار فوق العاده بیشتر است.

نکته مهم دیگر در بحث بافت فرسوده بایستی تفاوت بین بافت فرسوده و بافت‌های ارزشی قائل شد زیرا بخشی از بافت‌های قدیمی ما فرسوده نیست می‌تواند با مرمت جزء بافت‌های میراثی و ارزشی قرار گیرد از تخریب آنها به بهانه بافت فرسوده باید جلوگیری کرد.

یکی از اقدامات اساسی بحث استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اصلاح بافت فرسوده است، آیا از این ظرفیت استفاده شده؟
اقداماتی در این خصوص انجام شده و کلیه ساخت و سازهایی که در محدوده بافت فرسوده انجام شود تخفیف ۵۰ درصدی را در عوارض گرفتن پروانه دادیم این اقدام برای قانون بودجه ۹۰ در نظر گرفته شد و امیدواریم در قانون بودجه ۹۱ در بحث اصلاح بافت فرسوده اعتبارات لازم دیده شود.

تاکید من بر این است که راه حل اساسی در بحث اصلاح بافت فرسوده مشارکت مردم و ارائه مشوق‌ها و اعتبارات لازم برای بهسازی بافت فرسوده از سوی دولت است.

مردم باید حس کنند بافت باید از سوی خودشان اصلاح شود.

اعتبارات شهرداری در بحث بافت فرسوده فوق العاده محدود و ظرفیت‌ها پایین است و اصلاح و احیا نیازمند کمک‌های دولتی و استانی است.

اگر به جای دادن وام به خانه‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند خانه‌های ۸۰ متری ویلایی به جای آپارتمان با حیاط‌های بزرگ در جاده قم - تهران ساخته می‌شد که جلوی اعتباراتی که هر سال صرف درخت کاری این محور می‌شود و بی‌فایده است را هم می‌گیرد بهتر نبود؟
اين طرح از بهترین راهکار‌ها است که نیازمند سرمایه گذاری و مشارکت بیشتر است، اگر بتوانیم در بحث تملک اعتبارات لازم را داشته باشیم و خانه‌های فرسوده را با قیمت کار‌شناسی تحویل گیریم برای توسعه فضای سبز این مناطق که بسیار کم است استفاده کنیم و محدوده‌هایی که در شهر زمین آزاد هست و زیرساخت‌های لازم فراهم شده باشد خانه‌ها را به صورت انبوه آپارتمان سازی و یا ویلایی ساخته شده را تحویل دهیم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcfy1dy.w6dyjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما