پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : 15116
مسئول ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان قم:

والدین در موقع ثبت نام به نرخ مصوب توجه کنند

قم نيوز : قم نیوز: تیرماه اگر چه فصل شروع تعطیلات و استراحت دانش آموزان است اما به نوعی فصل آغاز دغدغه ذهنی و رایزنی والدین برای انتخاب مدرسه مناسب فرزندان است و در این بین برخی والدین، مدارس غیردولتی را برای ادامه تحصیل فرزندانشان انتخاب می‌کنند.
والدین در موقع ثبت نام به نرخ مصوب توجه کنند
 به گزارش قم نیوز، در حالی هر ساله نرخ مصوبی از سوی شورای نظارت مرکزی به عنوان شهریه مدارس غیردولتی تعیین و ابلاغ می شود که برخی از این مدارس اقدام به دریافت شهریه هایی خارج از چارچوب نرخ های مصوب و بعضا به صورت علی الحساب از والدین دانش آموزان می کنند.
 
در این خصوص تعدادی از والدین دانش آموزان با تماس با دفتر خبرگزاری مهر با اشاره به مطالبه شهریه خارج از نرخ مصوب شده از سوی برخی مدارس غیردولتی و این که گاها حتی مبالغ بالای شهریه مدارس غیردولتی به عنوان علی الحساب گرفته و گفته می شود این مقدار به طور قطع به دلیل رشد تورم، افزایش نیز خواهد یافت، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.
 
شهریه مدارس غیردولتی با توجه به شرایط و امکانات آنها تعیین می شود
 
در این رابطه مجید محمدپور، مسئول ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مبلغ شهریه مدارس غیردولتی می گوید: مبلغ شهریه مدارس غیردولتی یا غیرانتفاعی با توجه به درجه بندی آنها به درجه های یک، دو و سه، منطقه قرارگیری، مقطع تحصیلی، برنامه ها، امکانات و بازخوردهای آموزشی که دارند، محاسبه و ابلاغ می شود.
 
وجود 160 مدرسه غیردولتی در قم
 
محمدپور با بیان این که در سطح استان قم مجموعا 160 مدرسه غیردولتی دخترانه و پسرانه و در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد، یادآور می شود: هر ساله از سوی شورای نظارت مرکزی میزان افزایش شهریه این نوع مدارس تصویب و به دنبال آن از سوی ادارات کل آموزش و پرورش نیز به این مدارس ابلاغ می شود.
 
وی اضافه می کند: از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز هر ساله نرخ مصوب به مدیران مدارس غیردولتی استان در سطح مناطق و نواحی ابلاغ می شود و امسال نیز این افزایش با توجه به شرایط خاص مدارس و نرخ تورم، با رشدی بین 15 تا 25 درصد همراه بوده است.
 
مسئول ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به نظارت های صورت گرفته در روند ثبت نام در مدارس غیردولتی یادآور می شود: برای جلوگیری از پرداخت هر گونه مبلغ اضافی از سوی والدین دانش آموزان متقاضی ثبت نام در این نوع مدارس، والدین در موقع ثبت نام باید به نرخ های مصوبی که بر روی دیوار نصب شده توجه کافی را داشته باشند.
 
وی با توجه به نکات دیگری که والدین در هنگام ثبت نام در مدارس غیردولتی باید به آن توجه کنند، بیان می کند: مدارس با کیفیت بازده مشخصی دارند و والدین باید قبل از ثبت نام فرزندان خود به پرونده آموزشی، علمی و تربیتی سال های گذشته این نوع مدارس دقت و در مورد آن مطالعه و تحقیق کنند.
 
تا حد امکان دانش آموزان در مدارس نزدیک به محل سکونتشان ثبت نام شوند
 
محمدپور در ادامه یادآور می شود: نکته دیگری که والدین در موقع ثبت نام باید به آن توجه کنند، نزدیکی مدارس به محل سکونت دانش آموزان است چون هم راحتی دانش آموزان و هم والدین را به دنبال دارد و باعث کاهش نگرانی ها می شود، همچنین با توجه به گرانی های موجود این کار باعث می شود تا در مورد هزینه های سرویس صرفه جویی شود.
 
وی همچنین با توجه به اتمام مهلت تعیین شده برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی و غیردولتی در بازه زمانی 15 خرداد تا 15 تیرماه اضافه می کند: این مهلت به این معنا است که اگر والدین در زمانی بعد از این مهلت تعیین شده برای ثبت نام دانش آموز خود مراجعه کنند، اداره کل آموزش و پرورش و مدیران مدارس هیچ مسئولیتی در قبال نبودن جا حتی در مورد مدارس سهمیه و نزدیک به محل سکونت دانش آموزان ندارند.
 
مسئول ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه می دهد: در این مدت یک ماهه کادر مدارس همه روزه به جز روزهای تعطیل هم در مدارس حاضر بودند تا کار ثبت نام دانش آموزان انجام شود.
 
تا کنون؛ 75 درصد دانش آموزان استان قم در مدارس ثبت نام کرده اند
 
وی با بیان این که تا کنون بالغ بر 75 درصد دانش آموزان در مدارس استان ثبت نام و نام آنها در سامانه ثبت نام، ثبت شده است، اضافه می کند: در حال حاضر حدود 25 درصد از دانش آموزان در سطح استان هنوز ثبت نام نکرده اند که این به دلیل کم کاری والدین بوده است.
 
ثبت نام به موقع دانش آموزان باعث برنامه ریزی بهتر از سوی آموزش و پرورش می شود
 
محمدپور یادآور می شود: ثبت نام به موقع دانش آموزان باعث می شود تا اداره کل آموزش و پرورش بتواند در مورد شیفت معلمان، برنامه های آموزشی، علمی و تربیتی مدارس بهتر برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند.
 
به هر روی از آنجایی که 10 هزار و 800 مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد که بخشی از دانش آموزان به دلیل اعتمادی خود و والدینشان به آنها کرده اند، در این نوع مدارس تحصیل می کنند، لازم است تا نظارت بیشتری در عملکرد و نحوه ثبت نام و آموزش در این مدارس صورت گیرد تا وقت و هزینه خانواده ها بدون جهت هدر نرود.


انتهای پیام/122
 
 
https://qomnews.ir/vdcd9f0f.yt0kf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما