چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 29472
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مهم‌ترین رخدادهای استان قم در سال ۹۳

قم نيوز : قم نیوز: استان مقدس قم طی یکسال گذشته با رخدادهای مهمی روبرو بوده است که نقش مهمی در تحولات استان، کشور و حتی جهان داشته است.
نگاهی به مهم‌ترین رخدادهای استان قم در سال ۹۳
به گزارش قم نیوز، برگزاری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری، سفر رییس جمهوری اسلامی به قم، افتتاح آزاد راه قم - گرمسار، آغاز عملیات اجرایی خط آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان افتتاح نخستین مدرسه با اعتبارات کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، افتتاح نخستین نیروگاه تولید برق CHP کشور در قم برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین و برگزاری همایش علمی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی از جمله رخدادهای سالجاری می‌باشد.

کنگره جهانی جریان‌های تکفیری

کنگره جهانی جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که روزهای دوم و سوم آذرماه سال ۱۳۹۳ با بحث و تبادل نظر میان ۳۱۵ عالم شیعه و سنی و اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی از ۸۳ کشور جهان حاضر درقم برگزار شد و خود به عنوان نماد عملی نقش تقریب مذاهب اسلامی در حل مشکلات جهان اسلام آغاز فصلی تازه است.

این کنگره که با هدف ایجاد اجماعی جهانی علیه جریان‌های تکفیری ترتیب یافته بود، ریاست آن را آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید بر عهده داشت و دبیری آن را نیز آیت الله سبحانی از مراجع تقلید سامان می‌داد، مباحث مربوط به ریشه‌های پیدایش جریان‌های تکفیری و افراطی و همچنین راههای مقابله با آن‌ها با تکیه بر وحدت میان مذاهب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این کنگره چهار کمیسیون علمی تخصصی با عنوان‌های «تبار‌شناسی»، «عقاید»، «سیاست و جریان‌های تکفیری» و «راه‌های مقابله یا برون رفت از خطر جریان‌های تکفیری» برگزار شد.

نزدیک به یک هزار چکیده مقاله و ۷۰۰ مقاله کامل علمی و دینی در جریان کنگره جهانی جریان‌های تکفیری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سفر رییس جمهوری و هیات دولت به قم

یکی از مهم‌ترین رخدادهای قم در سالجاری سفر روز چهارشنبه ششم اسفندماه کاروان تدبیر و امید به این استان رقم خورد و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به همراه جمعی از هیات دولت وارد قم شد که مهم‌ترین بخش این سفر دیدار و گفت‌و‌گو با مراجع عظام تقلید و سخنرانی در اجتماع طلاب و روحانیون حوزه علمیه و اساتید برجسته حوزه بود.

آیات عظام در دیدار با رییس جمهوری علاوه بر دعا برای موفقیت هرچه بیشتر دولت تدبیر و امید، به فعالیت‌های ارزنده دولت از ابتدای دوره یازدهم اشاره کرده و نکاتی را نیز یادآور شدند.

سخنرانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و دیدار با مردم قم، بهره برداری از آزاد راه قم – گرمسار، آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان، دیدار با برگزیدگان و ایثارگران، طلاب، اساتید، نخبگان و محققان حوزه علمیه قم، اعضای جامعه مدرسین و اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از جمله برنامه‌های رییس جمهوری در این سفر بود.

در این سفر ۳۰ پروژه مهم با اعتبار ۳۷۹ میلیارد تومان در استان قم به تصویب رسید که بخشی از این پروژه‌ها در سال ۹۴ و بخشی در سال ۹۵ به بهره برداری می‌رسد.

نشست فعالان اقتصادی قم با مقامات ارشد دولت یازدهم، بازدید افتتاح طرح آبیاری قطره‌ای تحت فشار باغات شریف آباد و استخر دو منظوره پرورش ماهی در روستای شریف آباد، افتتاح تصفیه خانه فوری اضطراری شماره سه آب قم، افتتاح فاز نخست مجتمع توانبخشی ایثارگران، دیدار وزیر کشور و رییس بنیاد شهید کشور با خانواده شهدا و آغاز آزمایشی برنامه توسعه شبکه بهداشتی در شهر‌ها از قم از جمله مهم‌ترین برنامه‌های اعضای هیات دولت در سفر به استان قم بود.

بهره برداری از قطعه اول آزاد راه قم – گرمسار

یکی از رخدادهای اقتصادی و توسعه‌ای قم و بالطبع کشور بهره برداری از قطعه اول آزاد راه حرم تا حرم از قم تا گرمسار به طول ۱۵۲ کیلومتر با حضور رییس جمهوری بود.

با توجه به اینکه پیش از این شبکه ارتباطی مرکز و جنوب کشور به شمال شرق محروم از شبکه آزادراهی بود و مشهد مقدس به عنوان بزرگ‌ترین مرکز جذب زایر و گردشگر داخلی و خارجی در این مسیر قرار دارد، این مساله باعث شد تا امکان سنجی احداث آزادراهی در این بخش از کشور برای اتصال به شبکه‌های آزادراهی مورد بررسی قرار گرفته و پروژه عظیم حرم تا حرم در فاز اجرا قرار گیرد.

این آزادراه واقع در کریدور بین المللی حمل نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی است که موجب اتصال چهار استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی و از آن مهم‌تر تکمیل شبکه آزادراهی کشور می‌شود.

این آزادراه ضمن اتصال مرزهای شرقی و غربی کشور، با ارتقاء ضریب ایمنی رانندگی، کاهش مصرف سوخت، آلاینده‌های زیست محیطی و زمان سفر را نیز به دنبال خواهد داشت.

این طرح در حد فاصل شهرهای مقدس قم و مشهد تعریف شده و در چهار قطعه اجرا می‌شود.

آزادراه قم - گرمسار توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به مدت دو سال با هزینه بیش از ۶۹۰ میلیارد تومان احداث شده است.

آغاز عملیات اجرایی خط آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان

یکی دیگر از رخدادهای توسعه و اقتصادی استان و کشور آغاز عملیات اجرایی خط آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان به طول ۴۱۰ کیلومتر با حضور رییس جمهوری درقم بود.

این خط آهن که دو خطه اجرا خواهد شد، امکان تردد قطارهای برقی سریع السیر با سرعت ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کند.

با اجرای این خط آهن مسیر ریلی تهران به اصفهان حدود ۱۳۸ کیلومتر کاهش خواهد یافت و پیش بینی می‌شود در دوره بهره برداری از آن ۵۵ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی شده و مزایای ریالی بهره برداری از آن ۵۸۵ میلیارد تومان باشد.

پیش بینی شده این پروژه در مدت چهار سال و با هزینه ۲. ۴ دهم میلیارد یورو به صورت فاینانس اجرا شود.

دسترسی سریع، ایمن، راحت و ارزان مسافران، قابلیت توسعه ایستگاه‌ها در آینده، هزینه و سهولت تملک و آزادسازی مسیر دسترسی و هماهنگی با طرح جامع حمل و نقل شهری را از ویژگی‌های ایستگاه‌های خط آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان است.

این خط آهن باعث صرفه جویی در سوخت، کاهش توقف‌های مکرر قطار به دلیل دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد.

اتصال دو قطب مهم گردشگری قم و اصفهان در کشور از دیگر ویژگی‌های بارز این طرح ریلی است.

افتتاح نخستین مدرسه اتباع خارجی با اعتبارات کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان

یکی دیگر از رخدادهای اقتصادی، افتتاح نخستین مدرسه اتباع خارجی با اعتبا کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بود.

این مدرسه ابتدایی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان ساخته شده است.

مدرسه فوق در زمینی به مساحت یک هزار و ۴۰۰ مترمربع احداث شده و دارای ۹ باب کلاس درس و هشت باب اتاق اداری و جانبی می‌باشد.

این مدرسه در منطقه‌ای با جمعیت پناهنده بالا امکان دسترسی به آموزش را به دانش آموزان پناهنده می‌دهد؛ ۲۸ هزار دانش آموز اتباع خارجی در استان قم تحصیل می‌کنند.

افتتاح اورژانس هوایی درقم

یکی از رخدادهای صورت گرفته در قم طی سالجاری راه اندازی اورژانس هوایی دراین استان قم بود که نقش مهمی در انتقال سریع مصدومان تصادفات در محورهای منتهی به قم دارد.

استان قم در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد، لذا با ترافیک بالای جاده‌ای از مناطق مختلف کشور روبرو است و دراین حال انتقال سریع مصدومان جاده‌ای یکی از دغدغه‌های اورژانس استان قم بود که در ۱۸ مردادماه امسال با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد.

سرعت در ارائه خدمت رسانی به مصدومان حوادث ترافیکی و جاده‌ای و انتقال آسیب دیدگان در حوادث مناطق صعب العبور روستایی از جمله وظایف پیش بینی شده برای اورژانس هوایی است که در راستای اجرای برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت اجرا شد.

بالگرد اورژانس قم در هر ماموریت با سه کادر پروازی شامل مهندس پرواز، خلبان و کمک خلبان و دو نفر تکنسین که از نظر عملی، فنی و مهارتی در سطح بالایی قرار دارند، پرواز می‌کند؛ عوامل پشتیبان بالگرد اورژانس نیز همواره در بیمارستان شهید بهشتی مستقر هستند.

اورژانس هوایی قم از زمان افتتاح تاکنون به صورت موقت در بیمارستان شهید بهشتی مستقر شده است، راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی باعث ارائه خدمات مطلوب‌تر خواهد شد که این پایگاه در زمینی به مساحت هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل آشیانه، پد بالگرد و همچنین ساختمان اداری بین عوارضی قم- تهران و قم – کاشان در حال احداث می‌باشد.

اورژانس هوایی تاکنون در۶۰ مورد ماموریت، ۱۵۳ مصدوم بدحال حوادث که عمدتا تصادفی بوده است به بیمارستان‌های سطح شهر منتقل کرده است.

افتتاح نخستین نیروگاه تولید برق CHP کشور در قم

یکی دیگر از رخدادهای اقتصادی قم، افتتاح نخستین نیروگاه تولید نیروگاه برق CHP کشور با مشارکت شرکت مخابرات استان و شرکت ری نیرو وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در جاده قدیم قم - تهران با حضور رییس مجلس شورای اسلامی بود.

این نیروگاه در راستای تاسیس نیروگاه‌های برق با مقیاس کوچک و با هدف تامین برق مورد نیاز سازمان مخابرات است که با پیوستن به برق سراسری استان، علاوه بر تامین برق مورد نیاز تاسیسات شرکت مخابرات، بخشی از آن نیز در شبکه برق استان استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه حرارت اگزوز در نیروگاه‌های برق تلف می‌شود، این حرارت در نیروگاه برق CHP برای تولید آب مقطر که در صنایعی از جمله پزشکی، شوینده‌ها و باطری سازی کاربرد دارد، استفاده خواهد شد.

این نیروگاه علاوه بر تامین برق شرکت مخابرات استان، در تامین برق قم نیز نقش دارد که ظرفیت تولید ۵. ۳ مگاوات برق را دارا بوده و ۱۰۰ متر مکعب آب مقطر در روز تولید می‌کند.

سرمایه گذاری در این پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان شده است.

برگزاری همایش علمی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی در قم

یکی دیگر از رخدادهای مهم درقم برگزاری همایش علمی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی بوده است.

این همایش دو روزه به منظور بررسی چالش‌ها و چشم اندازهای مساله حقوق بشردوستانه بین المللی از منظر اسلام به همت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ترتیب یافت.

سه پانل علمی تخصصی در این نشست با عنوان‌های درآمدی بر حقوق بشردوستانه و چالش‌های پیش رو، پیشینه، تحولات و نهادهای موثر در حقوق بشردوستانه و مفهوم و محدوده حمایت در مخاصمات مسلحانه از منظر اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی در این همایش برگزار خواهد شد.

ضمانت‌های قانونی اجرای حقوق بشردوستانه و بررسی فقهی ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و حمایت از کادرهای پزشکی نیز دو پانل تخصصی دیگر این همایش برشمرده می‌شود.

جمعی از اساتید حوزه علمیه قم و اساتید دانشگاه همچنین نمایندگانی از کمیته ملی حقوق بشردوستانه و کمیته بین المللی صلیب سرخ از جمله سخنرانان پانل‌های تخصصی همایش برشمرده می‌شوند.

برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین

همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین نیز از دیگر رخدادهای مهم در استان قم بود که ۱۴ اسفندماه توسط کمیسیون مطالعات اسلامی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، شهرداری قم، استانداری قم، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه مفید، دانشگاه باقر العلوم و اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی ایران در استان قم و با پیام آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید برگزار شد.

این همایش در چهار محور آسیب‌شناسی مقاومت پذیری اقتصاد ایران از منظر دینی، راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی از منظر دین، الزامات ساختاری اقتصاد مقاومتی از منظر منابع دینی و وظایف مردم و نهاد‌ها در تحقق اقتصاد مقاوتی فراخوان مقاله شده بود.

۷۱ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده بود که ۱۷ مورد از مقالات رسیده بصورت مجموعه‌ای در قالب کتاب چاپ می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

چند پنل و میزگرد علمی نیز با حضور کار‌شناسان در همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین اجرا شد.

در این همایش محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنرانی کردند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdxo0x.yt0n56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما