جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 29496
قم نیوز گزارش می‌دهد/

یاد اموات، رسم ارزشمند مردم قم در آخرین پنج‌شنبه سال

قم نيوز : قم نیوز: امروز مردم قم دسته دسته با شیشه‌های گلاب و سبزه‌هایی در دست وارد گلزار شهدا و آرامستان‌ها شدند و با شست و شوی قبور ساعاتی را در آستانه سال نو در جوار اموات انس گرفتند.
یاد اموات، رسم ارزشمند مردم قم در آخرین پنج‌شنبه سال
به گزارش قم نیوز، صدای قدم‌های بهار آهسته آهسته به گوش می‌رسد و جهان برای سرسبزی آماده و مهیا می‌شود. در هر شهر و استانی آداب و رسومی وجود دارد که جزئی از فرهنگ آن شهر می‌شود و اینک مهم‌ترین فرهنگ همه شهرهای ایران در آخرین پنجشنبه سال زیارت اهل قبور است.

مردم ایران همزمان با فرارسیدن نوروز‌‌ همان گونه که خانه تکانی می‌کنند و برای رسیدن نوروز لحظه شماری می‌کنند، باحضور خود در قبرستان‌ها و گلزار شهدا سنت دیرینه زیرات اهل قبور را به جا می‌آورند. امروز گلزار شهدای، آرامستان‌ها و قبور علما محفل انس با آیات الهی و قراری برای ادای سنت زیارت اهل قبور شده است.

امروز مردم قم دسته دسته با شیشه‌های گلاب و سبزه‌هایی در دست وارد گلزار شهدا و آرامستان‌ها می‌شوند و با شست و شوی قبور ساعاتی را در آستانه سال نو در جوار اموات انس می‌گیرند.

حضور در آرامستان‌ها برای مردم به منزله لحظه آرامش پس از یک سال دلتنگی در آخرین پنجشنبه سال است. عده‌ای از مردم قم که یکی از بستگانشان به تازگی فوت کرده است برای اولین سال حتی لحظه‌های سال تحویل را در کنار‌‌ همان عضو خانواده هستند.

خودنمایی سبزه‌ها بر سر قبور اموات

امروز در بهشت معصومه (س) نیز فضایی معنوی حاکم است، زنان و مردانی که شیشه‌های گلاب، ظرف حلوا و ظرف سبزه در دست دارند برای زیارت اهل قبور وارد آرامستان می‌شوند. امسال در این قطعه به سبب حضور شهدای مدافع حرم شور و حال خاصی به وجود آمده است، برخی از مردم شاید حتی شهدا را نشناسند اما به رسم قدر دانی برای زیارت قبور این بزرگواران در آرامستان بهشت معصومه (س) حاضر شده‌اند.

امروز حال و هوای گلزار شهدا هم بی‌شباهت به آرامستان‌ها نبود. امروز در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) هنوز پس از گذشت قریب به گذشت ۳۰ سال از جنگ هنوز مادران شهدا زیر لب با فرزندانشان حرف‌هایی زمزمه می‌کنند و آرام و بی‌صدا اشک می‌ریزند. مادر است دیگر شاید دلش تنگ شده و یا خاطرات ریز و درشت در خاطرش رژه می‌رود.

امروز حتی کودکان هم گلاب به دست وارد گلزار شهدا شدند،‌‌ همان کودکانی که هرگز جنگ و ثانیه‌های دلهره آور آن ایام را درک نکرده‌اند هم در گلزار شهدا بیتوته می‌کردند.

بی‌تردید حضور در جوار قبور اموات از سنت‌های کهن ایرانیان است به همین سبب است که در شهرهای بزرگ به سبب حفظ حرمت این سنت حسنه محدودیت‌های ترافیکی نیز به وجود می‌آید زیرا زیارت قبور در آخرین پنجشنبه سال یک پدیده مهم اجتماعی است که سبب صفای دل و جان می‌شود.

قبل از غروب سهم خیرات اموات تقسیم شود

در گذشته مردم قم معتقد بودند که باید در آخرین پنجشنبه سال عطر و بوی حلوا از منزل به مشام برسد، آن‌ها معتقد بودند که تا قبل از غروب آفتاب آخرین پنجشنبه سال باید در جوار اموات آرام گرفت و برای شادی روح آن‌ها خیرات کرد.

یکی از سنت‌های مهم مردم قم در آخرین پنجشنبه سال تمیز کردن اطراف قبر اموات و روشن کردن شمع در کنار قبر اموات است. در این روز بر سر قبور جوانان و شهدا علاوه برخرما، حلوا و میوه؛ آجیل شب عید و سفره هفت سین نیز به چشم می‌خورد؛ انگار با روشن کردن شمع می‌خواهند در شب عید خانه اموات را روشن کنند و یا بین مرگ و زندگی به واسطه سفره هفت سین رابطه برقرار می‌کنند.

اینجا خانه امن اموات و آرامشگاه همیشگی بشر است، آدرس همینجا است گلزار شهدا، بهشت معصومه (س)، بقیع، قبرستان نو و قبرستان شیخان. پسرکی از دور با ظرفی از آب کنار قبور می‌رود و از صاحب اموات درخواست می‌کند که در ازای دریافت مبلغی اندک قبور اموات را بشوید و یا برای آن‌ها سوره‌ای قرائت کند.

اموات واسطه‌ای برای اجابت دعا

شب آخرین جمعه سال در بین مردم قم به اسم «عید عرفا» و یا «عید اموات» معروف است و مردم قم برای زنده نگه داشتن یاد اموات و خیرات برای آن‌ها به احادیث و روایات ائمه (ع) نیز تکیه می‌کنند به طور مثال امام جعفر صادق (ع) فرمودند: مردگان خود را زیارت کنید؛ زیرا آن‌ها از زیارت شما خشنود می‌شوند، و شما هم حاجت‌های خود را هنگام زیارت قبور پدر و مادر از خدا بخواهید؛ زیرا خداوند بواسطه دعائی که بر مزار آن‌ها می‌کنید حاجات شما را برآورده می‌کند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjmxe8.uqehhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما