پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 31203
منبع : پایگاه اطلاع رسانی خبر قم نا
خاموشی پارک های قم؛

تدبیر عجیب مسئولان در حل مشکل پارک های قم !

قم نيوز : قم نیوز: چند هفته پیش خبری کوتاه اما غافلگیر کننده در رسانه های استان قم منتشر شد ، یک پسر بچه ۱۲ ساله بر اثر برق گرفتگی دریکی از پارک های شهر قم جان خود را از دست داد ، خبری که هرچند در رسانه­ های کشور بازتاب زیادی نداشت اما نگرانی عمیقی را در بین مردم شهر قم در پی داشت.
تدبیر عجیب مسئولان در حل مشکل پارک های قم !
به گزارش قم نیوز، حسین قربانی نوجوان قمی در یکی از پارک های شهرقم با یک تیر چراغ برق فلزی تماس پیدا می کند و بر اثر برق گرفتگی شدید جان خود را از دست می­دهد. علت اصلی این حادثه ایراد فنی در قسمت تیر روشنایی ذکر شده است.

اتفاقی که سال گذشته نیز به شکل مشابهی تکرار شد، این دو حادثه دلخراش واکنش مسئولین استان را در پی داشت تا جایی که نمایندگان شورای شهرقم در جلسه اخیرشان مبلغی را برای کمک به خانواده نوجوان فوت شده تصویب کردند. اقدامی پسندیده که نشان از حساسیت برخی مسئولین نسبت به سرنوشت مردم دارد.

اما موضوعی که در این حادثه نمود بیشتری داشت تکرار این اتفاق پس از یک سال است.وقتی به این مسئله نگاه میکنیم متوجه می­شویم که اقدامات مسئولین در جهت پیشگیری از تکرار این چنین حوادث تلخی به هیچ وجه موثر نبوده است. در واقع با تکرار این حادثه به این فکر می­کنیم که دفعه اول چه راهکاری برای جلوگیری از بروز مجدد این حادثه اندیشیده شده است؟

جواب سوال فوق شاید گره کور رفتار عجیب برخی مدیران در مواجه با این قبیل حوادث را باز کند. جالب آنکه بعضی مسئولین فقط به راه­های کوتاه مدت فکر کرده و یک کمک نقدی را کافی می­دانند اما برخی دیگر همین اندازه نیز به این موضوع توجه نکرده ­اند!

برق گرفتگی نوجوان ۱۲ ساله بیش از هر نهادی به اداره برق و شهرداری مربوط می­شود ، اما باید پرسید تا این لحظه چه راهکاری در جهت پیشگیری از تکرار این حوادث اتخاذ شده است؟ جز چند مصاحبه و کلی­ گویی های مکرر و انداختن تقصیر به پیمانکار و بخش خصوصی اقدام دیگری نیز شده است؟

با شروع فصل تابستان و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، نیاز مردم به برق بیش از ماه­های گذشته می­شود. تا جایی که بعضی شهر­های کشور دچار کمبود برق و قطع برق گاه و بیگاه می­ شوند، لزوم اتخاذ تدابیر درست در فصل تابستان بیش از قبل ضروری می­شود. این قبیل حوادث دلخراش باید تلنگری برای مسئولین در جهت رفع نواقص موجود باشد.به طوری که قبل از هر تصمیمی به عواقب آن توجه کنند. اما امروزشاهد آن هستیم که این حوادث در عوض موجب شده که یکسری از مسئولین به جای حل مشکل با انجام اقدامات نادرست فقط سرپوشی روی این مسئله قرار دهند و البته معضلات دیگری بوجود اورند.

یکی از این اقدامات که در دو هفته گذشته صورت گرفته است قطع برق اکثر مکان­های عمومی است. برای مثال بعضی از پارک­ها و بوستان­های بزرگ و پررفت و آمد مانند بوستان علوی به این سرنوشت دچار شده اند که بعد از افطار برق شان را قطع می­ کنند تا حوادث دلخراشی مانند برق گرفتگی نوجوان قمی پیش نیاید!

کاملا واضح و روشن است که مردم در فصل تابستان و به خصوص ماه مبارک رمضان فقط شب­ها فرصت رفتن به پارک و مکان­های عمومی را برای تفریح و استراحت دارند که این فرصت نیز از خانواده ها سلب و موجب نارضایتی شهروندان شده است.مشکل دوم این اقدام این که، با قطع برق این مکان­ها موجب ایجاد بزهکاری و نا امنی شدید در این مناطق شده اند.

در حالیکه یک خانواده برای تفریح و اسایش به پارک می­روند اما اگر در این شب­ها به بوستان­های شهر سری بزنید متوجه رفتارهای خارج از عرف جوانانی می­شوید که از مدیریت غلط مسئولین شهر سو استفاده می­کنند و رفتارهای نامناسبی را از خود بروز میدهند که با ادامه این وضعیت احتمالا پارک ها به یک پاتوق برای معتادان تبدیل می­شود.همین الان هم اگر سری به این مکان­ها بزنید متوجه نا امنی شدید بوجود امده از قطع برق و تاریکی می­شوید.

حال مهمترین سوال اینست که متولی و مسئول این کار چه نهاد یا سازمانی است؟ شهرداری به عنوان مهمترین سازمان در مدیریت شهری چقدر نقش دارد؟ در کنار این سازمان،اداره برق چقدر در قطع برق اماکن عمومی نقش دارد و در حقیقت متولیان یک مکان عمومی می­توانند بدون هماهنگی با سازمان­های فوق اقدام به قطع برق برای مدت نامعلومی کنند؟

سازمان پارک­­ها و فضای سبز چگونه برای حل یک مشکل اقدام به ایجاد مشکل دیگری کرده است؟ در واقع نهاد فوق در کنار دو اداره مذکور با سرپوش گذاشتن خود فقط صورت مسئله را پاک کرده­ اند. در حالیکه با بررسی دقیق ماجرای فوق متوجه می­شویم که با یک اقدام ساده مانند رفع عیوب سیم و کابل­های برق در مناطق مختلف شهر می­توان بروز چنین سوانحی را به حداقل رساند نه با قطع برق!

متاسفانه هم اکنون در بیشتر بوستان­های قم قطع برق را شاهد هستیم و با ادامه این وضعیت معلوم نیست اگر خانواده­ای بعد از افطار به یکی از این پارک­ها سر بزند چه صحنه ­هایی می­بیند!؟

از جوانانی که پارک را به پاتوقی برای اعتیاد و دورهمی و رفتارهای نادرست تبدیل کرده ­اند تا دختر و پسرهایی که با رفتن به پارک و رفتارهای خارج از عرف­شان، ناامنی و بی اخلاقی را در این مکان­ها به یک رفتار ساده و معمولی تقلیل داده ­اند.

این ماجرا مثال خوبی از رفتار برخی مسئولین است که می­خواهند یک مشکل را حل کنند اما کاری می­کنند که مشکلات دیگری درست می­شود، با این شرایط احتمالا باید منتظر باشیم که این ناامنی و رفتارهای خارج از عرف ایجاد شده مشکل یا حادثه­ ای ناگوار بوجود اورد تا برخی مسئولین به فکر افتاده و به این مشکل توجه کنند؟!

درنهایت این مردم هستند که باید تاوان این قبیل سو مدیریت ها را بدهند، شهروندانی که بعد از افطار وقتی به بیرون از خانه می ­روند نمی ­توانند ساعتی را در یک پارک عمومی نشسته و مدتی را بدون هرگونه مشغله فکری استراحت کنند.

امید است که مسئولین مربوطه با انجام اقدامات مناسب در این ماه مبارک بتوانند در جهت اسایش مردم و رفع نگرانی خانواده ­ها تلاش کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdciprap.t1azu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما