قم نيوز : قم نگار: امروز قم شاهد یکی از روز‌های تاریخی خود بود، روزی که ندای علمای شیعه در مخالفت با سیاست‌های غلط عربستان به گوش همگان رسید.
خروش یکپارچه حوزه‌های علمیه علیه بی‌کفایتی آل سعود/ خاندانی که لیاقت خادم الحرمین را ندارد
به گزارش قم نگار، کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از زائران ایرانی خانه خدا در حادثه‌ای که بر اثر سوء مدیریت دولت عربستان روی داده است خشم و انزجار عمومی را در سطح جامعه بر انگیخته است. شهر قم نیز چند روزی است که در عزای این ماتم بزرگ به سوگ نشسته است و امروز نیز حوزه‌های علمیه در سطح قم همگی تعطیل هستند تا پیام پایتخت جهان تشیع به گوش حاکمان مستبد آل سعود برسد.

واقعیت آن است که سیاست‌های منفی دولت عربستان منجر به ایجاد بحران‌های بزرگ در سطح منطقه شده است. از یک سو رژیم سعودی به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق می‌پردازد و از سوی دیگر جنگ نابرابری را بر شیعیان یمن تحمیل کرده است و در همین میان مانع از پیروزی انقلاب مردمی در بحرین شده است. در حالی که انتظار می‌رفت خادم الحرمین شریفین تمام هم و غم خود را برای مدیریت استقبال از زائران خانه خدا قرار دهد شاهد هستیم که دولت عربستان به پادوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تبدیل شده است.

از سوی دیگر برخی بهانه‌ها مبنی بر عدم امکان مدیریت این حجم از زائران خانه خدا بسیار غیر منطقی به نظر می‌رسد. هر ساله در کشور ما بیش از چند میلیون نفر در مشهد الرضا دور هم گرد می‌آیند اما تاکنون چنین حوادثی تلخی حتی در حد و اندازه بسیار کوچک نیز روی نداده است و یا چندین سال است در مراسم پیاده روی روز اربعین حسینی قریب به ۲۰ میلیون جمعیت عازم کربلای معلی می‌شوند اما همه چیز با امنیت تمام برگزار می‌شود. حال جای سئوال باقی است که چگونه دولت عربستان با این درآمدهای سرشار توانایی مدیریت ۲ میلیون زائر در حج تمتع را ندارد؟!

طی چند روز اخیر نیز تقریبا اغلب علما و نهادی دینی در قم بیانیه‌های در خصوص وقوع این حادثه تلخ در مکه صادر کرده‌اند.

آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید و بسیاری دیگر از نهادهای حوزوی در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه تلخ تاکید کرده‌اند که این اتفاق ثمره سوء مدیریت آل سعود در مراسم حج است.

در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز آمده است: فاجعه تلخ و تأسف‌بار سرزمین منا در مکه معظمه موجب درگذشت و مصدومیت جمع کثیری از حجاج بیت‌الله الحرام و ضیوف الرحمن از کشورهای مختلف اسلامی در روز عید عظیم قربان شد که موجبات حزن و اندوه تمام مسلمین جهان به ویژه مردم شریف کشورمان را فراهم آورد و به واقعه‌ای فراموش نشدنی مبدل ساخت.

در ادامه این پیام تصریح شده است: این حادثه دلخراش در مراسم حج امسال سندی مکرر از بی‌لیاقتی آل سعود در خادمی حرمین شریفین و زائرین بیت‌الله الحرام بوده و دولت آل سعود مسئول این بی‌تدبیری در اداره این مراسم عظیم است.

در پایان این پیام تاکید شده است: مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت آل سعود این مصیبت دردناک را محضر حضرت ولی‌عصر (عج)، مقام معظم رهبری‌ «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»‌، خانواده‌های قربانیان و به‌ویژه به عموم مردم شریف عزادار ایران اسلامی تسلیت عرض کرده، برای درگذشتگان غفران و علو درجات، برای مصدومین شفای عاجل و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کند.

در همین زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا محمدیان که امروز در جمع پرشور طلاب در مدرسه فیضیه حضور دارد، گفت: دولت عربستان مدت‌هاست که به دلیل سیاست‌های وهابیون از مدار اسلامیت خارج شده و تبدیل به عصای دست آمریکایی‌ها در منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه عربستان باید کشوری اسلامی باشد اما اکنون به کشوری صرفا برای آل سعود تبدیل شده است خاطرنشان کرد:‌ استبداد رای و سیاست در این کشور بیداد می‌کند و همین عامل موجب شده است تا سیاست‌های ریاض مخالف سیاست‌های جهان اسلام باشد.

محمدیان با تاکید بر اینکه مدیریت حج سال‌هاست که با نواقص جدی روبه‌رو شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا کشورهای اسلامی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی بتوانند در مدیریت حج تغییرات جدیدی را رقم بزنند تا این نواقص جدی برطرف شود.

محمد زمانیان طلبه جوان حوزه علمیه قم نیز گفت: ما امروز اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا پیام اعتراض علمای شیعه را به گوش آل سعود برسانیم.

وی با اشاره به اینکه خادمی حرمین شریفین لیاقت می‌خواهد که متاسفانه سران آل سعود ندارند افزود‌: وقتی فقدان تجربه پادشاهان جدید عربستان نیز به این موضوع افزوده می‌شود باید منتظر حوادث بسیار تلخ بود.

این طلبه جوان با اشاره به اینکه در مراسم حج تمتع امسال حوادث ناگوار بسیاری مانند سقوط جرثقیل و کشته و زخمی شدن هزاران نفر در مراسم رمی جمرات روی داده است افزود: این مسئله نشان می‌دهد که هیچ برنامه ریزی مدونی برای تامین امنیت زوار وجود ندارد و حتی این احتمال وجود دارد تا بار دیگر حوادث تلخ این چنینی روی دهد.

زمانیان با تاکید بر اینکه اکنون که رئیس جمهور در مقر سازمان ملل حضور دارد فرصت خوبی برای رایزنی با سران دیگر کشورهای اسلامی برای بهبود مدیریت حج است افزود: اکنون همه نگاه‌ها به ایران به عنوان پایگاه جهان تشیع است تا نسبت به این عملکرد ضعیف اعتراض جدی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم عزیزی نیز که در اجتماع عظیم طلاب در مدرسه فیضیه حضور دارد به خبرنگار فارس گفت: ما همه اینجا هستیم تا در ابتدا با خانواده‌های حجاجی که در این حادثه تلخ دار فانی را وداع گفته‌اند ابراز همدردی کنیم.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری که در آن اشاره به این آیه کریمه شده است «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» گفت: بدون شک حجاج عزیزی که دار فانی را در این حادثه تلخ وداع گفتند مشمول لطف ویژه پروردگار خواهند بود.

عزیزی با تاکید بر اینکه اگر امروز چند صد نفر در خانه خدا کشته شده‌اند باید مد نظر داشته باشیم که آل سعود سال‌هاست اقدام به جنایت علیه مسلمانان و به ویژه شیعیان می‌کند گفت: در همین جنگ اخیر در یمن ما شاهد هستیم که آل سعود بدون هیچ توجیه قانونی اقدام به بمباران منازل مسکونی شیعیان می‌کند و روزانه ده‌ها تن را به خاک و خون می‌کشد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در قضایای سوریه و عراق نیز دست دستگاه‌های امنیتی آل سعود هویداست خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم شیعه و سنی عراق و سوریه چندین سال است که به دلیل سیاست‌های غلط آل سعود زندگی سخت و زجر آوری را پشت سر گذاشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه داعش مولود سیاست‌های افراطی وهابیون است گفت: سران این گروه تروریستی خود را پیرو محض دستورات ابن‌تیمیه می‌دانند که پدر معنوی آل سعود نیز به حساب می‌آید.

در نهایت باید گفت امروز قم شاهد یکی از روز‌های تاریخی خود است. روزی که ندای علمای شیعه در مخالفت با سیاست‌های غلط عربستان به گوش همگان رسید. آنچه که از این مراسم می‌توان نقل کرد آن است که اکثریت حاضران فاجعه منا را تنها یکی از نتایج سیاست‌های غلط دولت عربستان می‌دانند و تاکید دارند که در دیگر موارد همچون حمایت از تروریسم سیاست‌های آل سعود خطرناک‌تر و تهدید آمیزتر است. این یک واقعیت است که امروز عربستان سعودی سعی دارد تا نقش شریک منطقه‌ای آمریکای جهان‌خوار را بازی کند و سعودی‌ها هر روز با سیاست‌های غلط بحران‌های جدیدی را در منطقه پدید آورده‌اند.

تروریسم افراطی که وجه اسلام را در سطح بین‌المللی مخدوش ساخته است نتیجه مستقیم سیاست‌های غلط آل سعود است. این خاندان درآمدهای یک کشور اسلامی را مصادره کرده و آن را خرج زیاده خواهی‌ها و کشورگشایی خود می‌کنند که بدون شک نتیجه‌ای جز منفور شدن روز به روز آنها در سطح منطقه و جهان نخواهد داشت. امروز قم گلوی رسای ملت ایران بود تا به جهان اعلام دارد آل سعود لیاقت خادمی حرمین شریفین را ندارد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbzwbf.rhb55piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما