جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : 9069
هم زمان با ایام میلاد کریمه اهل بیت(س):

نخستین پارکینگ طبقاتی قم با جدیدترین فناوری موجود به بهره‌برداری رسید

قم نيوز : قم نیوز: صبح جمعه، 31 شهریور 91، مراسم افتتاح پارکینگ مکانیزه استان قم با حضور مسوولین شهری و استانی، به محل تاکید بر وفاق مسوولین برای خدمت به مردم، تبدیل شد.
شهردار قم، محمد دلبری و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، امیر آبادی.
شهردار قم، محمد دلبری و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، امیر آبادی.
سرویس شهری قم نیوز: خرداد ماه سال 1389، زمانی که کلنگ احداث دومین پارکینگ برجی کشور در قم به زمین زده می‌شد، هنوز در بدنه شهرداری قم کسانی بودند که نسبت به اجرایی بودن این سیستم تردید داشتند. آنها می گفتند چنین فناوری‌ای جدیدی نباید در قم مورد استفاده قرار گیرد. 

اما اگر هنوز تردیدی در ذهن کسی باقی است، چاره‌ای جز امتحان نخستین پارکینگ طبقاتی استان قم وجود ندارد زیرا بعد از گذشت نزدیک به دو سال،  امروز جمعه، 31 شهریور 91، نخستین پارکینگ طبقاتی استان قم و دومین پارکینگ مکانیزه برجی کشور در مجاورت حرم کریمه اهل بیت به بهره برداری رسیده است. 

290 متر فضا، 144 پارکینگ
در 290 متر مربع چند ماشین پارک می شود؟ پاسخ به این سوال، کار سختی نیست، خصوصا وقتی ابعاد ماشین های سواری را بدانیم، متوجه می شویم که حداکثر 12 ماشین در این فضا با در نظر گرفتن جای رفت و آمد قرار خواهد گرفت.
 
مهندس نصیری، معاونت سرمایه گذاری شهرداری قم اما در سخنان خود در مراسم افتتاح نخستین پارکینگ مکانیزه در قم، ظرفیت آن را 144 خودرو عنوان کرد و افزود: حداقل زمان تخلیه خودرو از این پارکینگ 56 ثانیه و حداکثر 120 ثانیه خواهد بود. یعنی در زمانی که بسیاری از رانندگان در یک پارکینگ معمولی، هنوز جای ماشنی خود را پیدا نکرده‌اند، سیستم شاتلی دومین پارکینگ برجی کشور، خودرو را از جای خود در طبقه 12 ام پارکینگ به خروجی آن هدایت خواهد کرد. 

نصیری اما بیش از این برای گفتن داشت: اگر حمایت شهردار قم و اعضای شورای شهر نبود، شاید در این فضا همان 12 ماشین هم پارک نمی شد زیرا ساختن پارکینگی با ظرفیت 12 خودرو، به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

هزینه اولیه گران‌تر، بهره‌وری بیشتر
بهره‌وری بیشتر از مکان، بحثی است که در همه شهرهای بزرگ دنیا، مطرح است. دیگر زمان وجود زمین‌های چند هزار متری و تبدیل آنها به پارکینگ گذشته است و تنها زمین های موجود که چنین متراژی دارند، پارک‌ها و فضای سبز هستند که تبدیل یک متر آنها به چیزی دیگر، صحیح نیست.
عزیز نژاد، معاونت عمرانی شهرداری قم، با تاکید بر ضرورت بهره وری بیشتر از مکان با حرکت به سمت ارتفاع، گفت: اگر چه هزینه اولیه حرکت به سمت ارتفاع زیاد است اما بهره وری بیشتر این کار، باعث اقتصادی شدن آن شده است. پارک کردن 144 خودرو در فضای 290 متر مربع، از موفقیت‌هایی است که با استفاده از ارتفاع آن به امروز در قم به آن رسیده‌ایم.

سال 91، سال نهضت پارکینگ‌سازی در قم است
شهرداری کلانشهر قم، به هیچ وجه پارکینگ‌ را در قم به فروش نمی‌رساند و پارکینگ سازی نیز از اولین اولویت‌های قم است. محمد دلبری، با بیان اینکه سرانه پارکینگ در کشور رو به افزایش است، گفت: شهروندان قمی برای نگهداشتن خودروهای خود دچار مشکل هستند زیرا در برخی از مناطق سرانه خودرو به بیش از 3 خودرور برای هر خانوار رسیده است. این تراکم در منطقه اطراف حرم به علت حضور زوار بیشتر نیز می شود و ما سال 91 را سال نهضت پارکینگ سازی در قم نام نهاده‌ایم.

بهره‌برداری آزمایشی قبل از افتتاح، برای اطمینان بیشتر
دلبری، از نکته جالبی نیز پرده برداشت. تا جایی که در خاطر مردم از پروژه‌های عمرانی است، افتتاح عجولانه است. افتتاح سریع به ویژه در ایام هفته دولت، کاری است که سرنوشت اکثر پروژه‌های ایران به آن ختم می‌شود. اما دلبری با ذکر این که جدید بودن این فناوری، ما را به استفاده آزما‌‌یشی از آن واداشت، این امیدواری را در مردم قم ایجاد کرد که از این پس تعجیل برای افتتاح، در شهرداری قم جایی نخواهد داشت.

نقش امیر آبادی فراموش نشود!
دلبری در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر زحمات امیر آبادی نماینده قم در مجلس و عضو سابق شورای شهر قم، در راه اندازی این پروژه گفت: ایشان همجنان بر مسائل شهری اشراف دارند و تلاش بسیاری می کنند که از سابقه خدمت ایشان در شورای شهر ناشی می شود و بدون همکاری ایشان، این پروژه به سرانجام نمی رسید.

در قم وفاق حاکم است
ما در قم یک خانواده هستیم و همه برای خدمت به مردم تلاش می‌کنیم. پیریایی استاندار قم، که پس از شرکت در مراسم رژه نیروهای مسلح برای افتتاح پارکینگ مکانیزه قم قم شتافته بود، با بیان اینکه حمایت از شهرداری، وظیفه استانداری است، ساخت پارکینگ در قم را از جمله فعالیت‌های مناسب و قابل تقدیر در قم دانست.

وی درباره اهمیت پارکینگ سازی در قم گفت: این مساله حتی در سطح مراجع نیز مد نظر بوده است و با چنین تاکید و نگاه بزرگان، انجام این پروژه‌ها خود به خود آسان می شود و زمینه رفاقت فراهم می شود.

ساختار استان شهری است و در جلسه اولویت‌های استان، موضوع پارکینگ را ما مورد اهمیت قرار خواهیم داد. پیریایی با بیان این مساله، این وعده را نیز داد که با افزایش اعضای شورای شهر به 21 نفر، موارد شهری در این شورا با بیشتر شدن کارشناسان، بیشتر مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

برای شکستن توطئه استکبار، با چین همکاری می‌کنیم
پیریایی درباره تحریم‌ها نیز حرف‌هایی داشت. استفاده بیشتر از ظرفیت‌های سازندگان چینی، از جمله مباحثی بود که استاندار قم مطرح کرد. شاید مطرح کردن این حرف با توجه به سابقه ای که مردم قم از جنس چینی دارند، چندان جالب نبود اما به نظر می رسد تاکید استاندار استفاده از فناوری های با کیفتی چینی است که در سطح اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

حتی اگر وزیر هم بخواهد راه توسعه را سد کند، گوش نمی‌دهیم
اختیارات استاندران در دولت نهم و دهم آن چنان گسترده است که می توانیم اکثر مشکلات استان را حل کنیم. استاندار قم با بیان این نکته گفت: حتی اگر وزرا هم بخواهند جلوی توسعه استان را بنا بر توصیه افراد بگیرند، بنده اجازه نخواهم داد و از اختیارات کمیسیون ماده 5 برای توسعه پارکینگ و استفاده از زمین های راکد استفاده می کنیم.
https://qomnews.ir/vdcf.vd1iw6dx1giaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما