شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : 99418

سه سال ریاست بر سازمان تبلیغات اسلامی بدون ارائه گزارش عملکرد

قم نيوز : ریاست حجت الاسلام آقای شیخ محمد قمی در سازمان تبلیغات اسلامی در حالی به آغاز چهارمین سال خود رسید که این نهاد در این مدت گزارشی از عملکرد و فعالیت های خود ارائه نداده است.
سه سال ریاست بر سازمان تبلیغات اسلامی بدون ارائه گزارش عملکرد
سه سال ریاست بر سازمان تبلیغات اسلامی بدون ارائه گزارش عملکرد
به گزارش قم نیوز چند روز قبل سومین سالگرد حکم انتصاب حجت‌الاسلام آقای شیخ محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب و آغاز چهارمين سال ریاست ایشان بر یکی از نهادهای فرهنگی و تبلیغی مهم و اثرگذار برآمده از انقلاب اسلامی بود. نهادی که در سال‌های نه چندان دور نمادی از خلاقیت و نوآوری در عرصه تبلیغ دینی بود. اما در سه سال گذشته با وجود بر سر کار آمدن تیم مدیریتی جوان و با انرژی، به نظر نمی‌رسد اثرگذاری آن در جامعه اسلامی بیشتر شده باشد. 

به همین مناسبت و با توجه به اینکه این نهاد فرهنگی گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد خود و مجموعه‌های اقماری متعدد آن در این مدت منتشر نکرده است و صرفاً براساس اطلاعات میدانی موجود، به برخی مسائل پیرامون این نهاد نگاهی آسیب‌شناسانه انداخته شده است.

طلب بودجه، هرچه بیشتر بهتر 
حجت‌الاسلام آقای شیخ محمد قمی رئیس جوان سازمان تبلیغات اسلامی در روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم جزو اولین مسئولینی بود که به صحن مجلس رفت و با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت. ایشان در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس از کم بودن بودجه نهادهای متعدد فرهنگی گله کرده و آن را با بودجه ساخت ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه مقایسه کرد و به این ترتیب متقاضی بودجه بیشتری شد. این درحالی است که با همان میزان بودجه هم کارهای فراوانی می‌شد انجام داد. هرچند از نحوه هزینه‌ کرد همین بودجه هم اطلاع چندانی در دست نیست. 

به دنبال این طلب بودجه بیشتر از مجلس تازه کارِ یک سال قبل، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شاهد ردیف بودجه‌های خاص بود و به دنبال آن بودجه‌ قابل توجهی برای فعالیت در فضای مجازی اختصاص یافت که فقط یک نمونه آن، بودجه هزار میلیارد تومانی با مشارکت صداوسیما بود که به دلیل پاسخگو نبودن هردو نهاد نسبت به عملکرد خود، مشخص نیست چگونه و در چه بخش‌هایی هزینه شده است. 

مورد بعدی از ردیف بودجه‌های خاص، ردیف‌هایی تحت عنوان «لشکر سایبری» و «حلقه‌های میانی» در لایحه بودجه سال ١۴٠٠ بود که اساساً هیچ اطلاعاتی درباره این دو ردیف بودجه، بخش‌هایی که قرار بود این بودجه را دریافت کنند، عملکرد و نتیجه فعالیت آن در دسترس نیست.

درحالیکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی «رصد و مقابله‌ی هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور» را از جمله رسالت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برشمرده بودند، از اقدامات این نهاد تبلیغی برای عمل به رسالت خود، راه‌اندازی صفحه‌های اینستاگرامی برای هریک از ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سراسر کشور تحت عنوان «نهضت تبلیغات اسلامی» می‌توان اشاره کرد که از سرنوشت این صفحات مجازی نیز اطلاعی در دسترس نیست.

مورد دیگر از این دست اقدامات، راه‌اندازی پویش‌های مجازی به وسیله تعیین هشتگ‌های متناسب در مناسبت‌های مختلف تحت عنوان «مردمی کردن تبلیغ» بود که یکی از موارد آن توسط قائم‌مقام این نهاد در صداوسیما معرفی و تبلیغ شد.

چالش حفظ سرمایه انسانی 
اما با توجه به اینکه رئیس جدید این دستگاه فرهنگی و تبلیغی از خارج از مجموعه منصوب شده بود، یکی از چالش‌های ایشان، حفظ و همکاری با سرمایه انسانی موجود در سازمان تبلیغات اسلامی بود. چالشی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتهای حکم خود برای ریاست جدید سازمان تبلیغات اسلامی هوشمندانه متذکر آن شده و فرمودند:«شما را به تقوای الهی و سعه‌ی صدر، استفاده از ظرفیت‌های موجود و جذب همکاران فهیم و پر انگیزه و بهره‌گیری از اندیشه‌ها و روش‌ها و ابزارهای کارآمد و مؤثر توصیه می‌نمایم» باری عملکرد سه ساله مدیریت جدید و جوان این نهاد، از موفقیت در این چالش حکایت ندارد. چه اینکه تقریباً تمام مدیران استانی و ستادی مرکز در همان ماه های ابتدایی روی کار آمدن مدیریت جدید، از این سازمان جدا شده و اکثراً به سازمان اوقاف و امور خیریه که ریاست سابق سازمان تبلیغات اسلامی به آنجا رفته بود، نقل مکان کردند. از آن سو مدیریت جدید نه تنها برای حفظ مدیران و کارکنان ارشد مجموعه‌ی خود هیچ تلاشی نکرد بلکه با عزل و نصب‌های عجیب و غریب، سبک نوینی از سنگالیزاسیون یادگار از رئیس جمهور اسبق را به نمایش درآورد. فقط برای نمونه، مدیرکل یکی از استان‌ها در تاریخ ۲۸ اسفند و مدیر دیگری در تعطیلات نوروزی عزل شدند. بی‌احترامی به کارکنان قدیمی و باسابقه آنچنان مشهود بود که در یکی از اجلاسیه‌های رؤسای ادارات شهرستان‌های کشور در قم، یکی از کارکنانِ در آستانه بازنشستگی با دلگیری زبان به انتقاد از این رفتارهای نسنجیده گشود و سایر حاضران هم احسنت گویان سخنان ایشان را تأیید کردند. 

از سوی دیگر اکثر مدیران و مسئولان جایگزین شده نیز فاقد شرایط اولیه حضور در مناصب بوده‌اند، بگونه‌ای که در مواردی حتی خدمت سربازی را هم طی نکرده و از این لحاظ حضور ایشان در منصب‌ها تخلف اداری محسوب می‌شود. نتیجه این رفتارها موج ناامیدی و سرخوردگی نسبت به اسلام و انقلاب در میان کارمندان این مجموعه دینی و تبلیغی بوده است. تا آنجا که خانواده بسیاری از کارمندان این نهاد در سطح کشور، با بدبینی محض به رفتار و سکنات مدیران عالی مجموعه نگاه می‌کنند.

اتفاقاتی از جمله کاهش اضافه‌کار کارکنان و هزینه کرد مبهم منابع آن، انتصاب‌های بی‌ضابطه و متعدد، تشکیل نهادها و بنیادهای موازی و کم‌بازده، توقف فعالیت‌های عمرانی و بازگرداندن اجباری بودجه های دریافت شده، برکناری و عدم تعیین تکلیف مدیران کل و ستادی، رؤسای ادارات و کارشناسان و در نتیجه بار مالی اضافی و سنگین این کار برای سازمان تبلیغات اسلامی، کاهش غیرقانونی حقوق نیروهای بلاتکلیف که منجر به شکایت این نیروها از سازمان تبلیغات اسلامی در دیوان عدالت اداری و محکومیت این سازمان در پرونده‌های مذکور شد، از دیگر دستاوردهای سه سال اخیر بوده است که برای جلوگیری از طولانی شدن این گزارش از توضیح تفصیلی آن صرف نظر می‌شود. 

تحولی که به چشم نیامد 
رئیس جدید این دستگاه فرهنگی و تبلیغی در روزهای ابتدایی شروع به کار خود، از تحول در این مجموعه براساس یک طرح تحولی خبر داد. طرحی که با گذشت سه سال از حکم انتصاب آقای شیخ محمد قمی همچنان سرنوشتش مشخص نیست و تحولی که به دلیل فقدان گزارش از عملکرد این مجموعه و عینی نبودن اثرات فعالیت‌های این سازمان در جامعه، قابلیت بررسی و راستی آزمایی ندارد. چرا که اساساً گزارشی از عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در این سه سال ارائه نشده تا این عملکرد بررسی شود.

مواردی که در این گزارش بررسی شد صرفاً بر اساس مشاهدات میدانی و بررسی های جزئی اخبار عمومی انتشار یافته در این مدت است و از بررسی عملکرد مجموعه‌های اقماری وابسته به این نهاد مانند حوزه هنری، دانشگاه سوره، خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز، سازمان مدارس صدرا، بنیاد هدایت و... چشم پوشی شده است. 

در نهایت می‌توان این سؤال را  مطرح کرد که آیا عملکرد سه ساله حجت‌الاسلام آقای شیخ محمد قمی در رأس سازمان تبلیغات اسلامی منتج به «تبیین و عرضه‌ی فکر و فرهنگ و معارف اسلامی با توجه به نیازهای روز و با نوآوری در ادبیات و روش‌ها بگونه‌ای که بر جان و دل مخاطبان بنشیند و وجود آنان را از کوثر حقیقت دین سیراب نماید» که از سوی رهبر انقلاب اسلامی به عنوان رسالت بسیار مهم این سازمان بوده، شده است یا نه!

البته تأکید می‌شود که قطعاً فعالیت‌های مفید و سازنده‌ای از سوی این نهاد فرهنگی انجام شده و اینگونه نیست که تمام فعالیت‌های آن مضر و منفی بوده باشد، اما متأسفانه به دلیل عدم ارائه گزارش از عملکرد این نهاد و مجموعه‌های وابسته به آن، این فعالیت‌ها مغفول مانده است.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcaayno.49no615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما