جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : 33698
مسئولان آموزش‌ و پرورش پاسخ دادند

آیا آموزش‌ و پرورش هم به بخش خصوصی واگذار می‌‌‌شود؟

قم نيوز : قم نگار: رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه هپچ پیشنهادی مبنی برخصوصی سازی آموزش و پرورش مطرح نشده است، گفت:‌ خصوصی سازی یعنی آموزش‌ و پرورش اختیارات خود را در رابطه با انتخاب معلم و برنامه درسی واگذار کند که اصلاً به دنبال این موضوع نیستیم.
آیا آموزش‌ و پرورش هم به بخش خصوصی واگذار می‌‌‌شود؟
به گزارش قم نگار، مرضیه گرد در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان تعلیم و تربیت از تلاش آموزش و پرورش برای خصوصی‌سازی جریان تعلیم و تربیت در کشور با هدف صرفه جویی اقتصادی خبر می‌دهند، اظهار داشت:‌ توسعه اقتصادی برای آموزش و پرورش جز در چارچوب سند تحول بنیادین صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: هیچ پیشنهادی ویژه خصوصی‌سازی از سوی آموزش و پرورش مطرح نشده است و هر موردی که در قانون پیشنهاد شود در چارچوب ضوابط قانون تأسیس مدارس غیردولتی یا قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود. هر قانون جدید پیشنهادی از سوی آموزش و پرورش مبتنی بر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین خواهد بود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای برای خصوصی سازی در دستور کار آموزش و پرورش نیست و سال گذشته اقدام به خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی کردیم که امسال نیز این رویه در مناطق محروم برای تحت پوشش بردن تمام کودکان لازم‌التعلیم ادامه دارد.

گرد بیان کرد: با خصوصی‌سازی آموزش و پرورش کاملاً مخالفیم و معتقدیم که این وزارتخانه باید نقش حاکمیتی خود را حفظ کند در حالی که خصوصی‌سازی یعنی آموزش و پرورش اختیارات خود را در زمینه برنامه درسی، انتخاب معلم و برگزاری امتحانات واگذار کند.

همچنین مجید رعنایی معاون پژوهشی شورای عالی آموزش و پرورش در این رابطه اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گسترش مشارکت‌‌های مردمی به‌عنوان یک تکلیف تعیین شده است بنابراین با توجه به این سند در خصوص مشارکت‌های مردمی جای سؤالی وجود ندارد.

وی افزود: عدم تناسب بین امکانات دولتی و انتظارات جامعه از نظام آموزش و پرورش حرکت به‌سمت خصوصی‌سازی را ضروری می‌کند و اگر سایر کشورها را نیز مطالعه کنیم متوجه می‌شویم که طبق گزارش‌های بانک جهانی مدارس خصوصی فقط به قشر مرفه جامعه خدمات ارائه نمی‌دهند، بلکه خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد را هم تحت پوشش قرار می‌دهند به‌گونه‌ای که حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش مدارس غیردولتی هستند اما در ایران تنها ۱۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش مدارس غیردولتی هستند.

معاون پژوهشی شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: پرداختن به بخش خصوصی فرصت‌هایی را برای آموزش و پرورش فراهم می‌کند از جمله مشارکت خانواده‌ها در آموزش و پرورش، جذب امکانات و توان جامعه، تخصیص امکانات مطلوب‌تر به مدارس دولتی و ارتقای کیفیت آنها، کاهش تصدی‌گری دولت و ایجاد فضای رقابتی. البته تهدیداتی هم وجود دارد که نباید از آنها غافل بود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcivqap.t1ap32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما