يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 40435
منبع : سلامت آنلاین

ارتباط نشستن طولانی مدت با افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی

قم نيوز : قم نیوز: تحقیقات نشان می‌دهد کم‌تحرکی و یا داشتن تحرک در حد اعتدال، اثر چندانی در بروز بیماری قلبی ندارد اما تحرک اندک در بلندمدت می‌تواند به مشکلات قلبی و سکته بیانجامد.
ارتباط نشستن طولانی مدت با افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی
به گزارش قم نیوز، بر اساس تحقیقات انجام‌شده، پژوهشگران اذعان می‌دارند که تنها کم‌تحرکی در بلندمدت (یعنی بیش‌تر از ۱۰ ساعت در روز) است که می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سکتهٔ قلبی و یا مرگ و میر ناشی از سکتهٔ مغزی و بیماری‌های قلبی شود.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از مدیکال‌دیْلی، در مقایسه با نشستن کمتر از سه ساعت برای کسی که ساعت‌ها در طول روز پیاده‌روی می‌کنند، زمان کم‌تحرکیِ بیش‌تر از ۱۰ ساعت می‌تواند تا ۸ درصد باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

پژوهشگران دانشگاه مرکز پزشکی تگزاس در دالاس به یافته‌هایی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد بازه‌های زمانی بلندمدتی که با کم‌تحرکی سپری می‌شود، می‌تواند فارغ از عواملِ خطرساز بالقوه‌‌ نظیر اثرات شاخص حجم بدن و فعالیت بدنی، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی‌ و عروقی گردد. تحقیقات به صورت دقیق نشان نداده‌اند که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، از چه میزان کم‌تحرکی باید صرف‌نظر کرد.

محققان با بررسی داده‌های حاصل از ۹ تحقیقِ بلندمدت روی بیش از ۷۰۰ هزار فردِ بزرگسال دریافتند بین زمانی که این افراد غیر فعالند و بروز حوادثی نظیر سکتهٔ مغزی و حملۀ قلبی، ارتباط نزدیکی وجود دارد. «زمان کم‌تحرکی» شامل تمام دوره‌های کم‌فعالیتی نظیر نشستن، تماشا کردن تلویزیون یا رانندگی است.

در نیمی از تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، به مدت بیش از ۱۱ سال، افراد موردنظر تحت بررسی قرار گرفتند. درمجموع، ۲۵۷۶۹ بیماری قلبی‌عروقی در طی این دوره ثبت گردید.

افرادی که کم تحرک‌تر از بقیه بودند (یعنی حدودا ۱۲ ساعت در روز فعالیت داشتند) در مقایسه با افرادی که تنها ۲/۵ ساعت در روز تحرک داشتند، ۱۴ درصد بیش‌تر در معرضِ ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی بودند اما هیچ ارتباطی میان افزایش خطر ابتلا به بیماری و زمان‌های کم‌تحرکی متوسط‌تر وجود نداشت.

تحقیقات نشان دادند که بیش از ۱۰ ساعت کم‌تحرکی در روز، خطر ابتلا به بیماری در افراد را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران اذعان می‌دارند که روابط مختلف بین زمانِ کم‌تحرکی و بیماری‌های قلبی‌عروقی، پیشنهادهایی در خصوصِ کاهشِ زمانِ کم‌تحرکی به همراه داشته که از این طریق، مانع رویدادهایی از این دست در آینده خواهد شد اما پیش از اِعمال راهکارهایی نظیر کاهش زمان کم‌تحرکی به کمتر از ۱۰ ساعت در روز، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز خواهد بود. پیشینه تحقیق قبلی در این رابطه نشان می‌دهد که زمان کم‌تحرکیِ کمتر با آمادگی قلبی‌عروقیِ بیش‌تر در ارتباط است.

دانشمندان اظهار می‌دارند که فعال بودن و انجام تمرینات ورزشی منظم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌روقی کمک کند. افزایش فعالیت‌های بدنی، اجتناب از نشستن‌های طولانی‌مدت و ایجاد تغییراتی در محیط کار مثل استفاده از میزهای کاری نشسته/ایستاده و میزهای محرّک فعالیت می‌تواند در کاهش زمان کم‌تحرکی مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcftjdj.w6dxmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما