يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 14775
در سال 91 روی داد:

کسب رتبه اول قم در مدیریت تلفیقی آفات گلخانه‌ای

قم نيوز : قم نیوز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: استان قم طی سال 91 موفق به کسب رتبه اول کشوری در مدیریت تلفیقی آفات گلخانه‌ای شد.
کسب رتبه اول قم در مدیریت تلفیقی آفات گلخانه‌ای
به گزارش قم نیوز،  سید محمد تقی سجادی عنوان کرد: استان قم در مقایسه با سایر استانها در زمینه مبارزه تلفیقی با آفات در کشور عملکرد موفقی داشته است.
 
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بر این است که 25 درصد اراضی زراعی و باغی کشور تحت پوشش برنامه مبارزه تلفیقی با آفات قرار گیرد
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: طرح مذکور از سال 90 آغاز و تا ابتدای سال 94 به انجام می‌رسد که در این راستا 14 نوع محصول زراعی و باغی نظیر سبزیجات و صیفی‌جات، پسته، گیلاس، گندم، جو، پنبه، کلزا و محصولات گلخانه ای تحت این نوع مدیریت واقع می شوند.
 
سجادی با اشاره به شیوه و روش این طرح عنوان کرد: مصرف سم برای مبارزه با آفات و بیماری ها در این روش به حد مجاز کاهش یافته و سعی بر این است که از عوامل بیولوژیک و یا از سمومی که دوره ماندگاری و عوارض کمتری دارند استفاده و یا تعداد دفعات مصرف سموم کاهش یابد.
 
وی افزود: موفقیت اجرای این طرح منوط به تعامل سه بخش دولتی، کلینیک‌های گیاه پزشکی و کشاورز است که در سال اول مشارکت دولت 60 درصد و به تدریج سهم دولت کاهش و سهم بهره برداری افزایش می‌یابد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه اظهار داشت: سعی بر اینست که جهت حمایت از تولیدکنندگانی که محصول سالم تولید می‌نمایند اماکنی به طور ویژه این محصول را به مصرف کنندگان عرضه نمایند.
 
سجادی با اشاره به سیستم کدینگ تصریح کرد: کدینگ برای محصولات کشاورزی طراحی گردیده که مراحل تولید محصولات دارای کد قابل شناسایی خواهند بود.
 
وی افزود: تلاش‌هایی برای تاسیس آزمایشگاه بررسی باقیمانده های سموم در استان صورت گرفته که امید است به زودی تاسیس و راه اندازی شود که با تاسیس آزمایشگاه استان قم قادر خواهد بود محصولات کشاورزی ارسالی از شهرها و استان‌های همجوار را هم مورد آزمون و  بررسی قرار داده تا محصولات سالمی در بازار روز عرضه گردد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: سالانه بین پنج تا 6 هزار هکتار تحت پوشش طرح مدیریت دفع آفات قرار می‌گیرد که امید است در پایان مدت برنامه این اراضی به میزان مورد نظر یعنی 25 هزار هکتار برسد.
 
سجادی در ادامه اظهار داشت: طرح مذکور به شکل خاص در راستای ابلاغ برنامه‌های معرفی شده اراضی و گلخانه‌های مستعد را شناسایی و توصیه‌های لازم را در خصوص اجرای طرح به کشاورزان ارائه می‌دهند که استفاده از عوامل بیولوژیک به جای سموم از جمله این راهکارهاست.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به هدف از اجرای این طرح گفت: هدف طرح مذکور کاهش مصرف سموم در مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و جایگزینی عوامل بیولوژیک برای کنترل آنها است که در مجموع تولید محصول سالم می‌باشد که در سال 91 استان قم موفق به کسب رتبه اول کشوری در اجرای این طرح شده است.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcdk50f.yt0o56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما