شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 15148
توسط استاندار قم:

دستاوردهاي سفر هيات دولت به قم تشريح شد

قم نيوز : قم نیوز: پيريايي استاندار قم نتايج و دستاوردهاي سفر سيزدهم تيرماه هيأت دولت به قم را تشريح كرد.
دستاوردهاي سفر هيات دولت به قم تشريح شد
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومي استانداري قم، پيريايي استاندار قم نتايج و دستاوردهاي سفر سيزدهم تيرماه هيات دولت به قم را در قالب پرسش و پاسخ تشريح كرده اند كه مشروح آن به شرح ذيل مي باشد:

سوال يك: لطفاً توضيحي اجمالي در خصوص اهميت سفر آقاي احمدي نژاد به قم و برنامه هاي اجرايي آن بفرماييد؟

پاسخ: اگر چه اين سفر در محافل رسانه اي به عنوان يك سفر پروژه اي  مطرح شد اما در حقيقت فراتر از اين سطح و به عنوان سفر چهارم هيات دولت به قم محسوب مي شد. سفري كه از ابعاد مختلف و به عنوان يك ظرفيت جديد براي پيشرفت و توسعه استان حائز اهميت بود. با توجه به رويكرد دور چهارم سفرها مبني بر پيگيري و تعيين تكليف مصوبات سفرهاي استاني، قبل از سفر، جلسات هماهنگي خوبي در نهاد رياست جمهوري تشكيل و پيش نويس لازم براي طرح در جلسه استاني دولت آماده شد. سفر ابتدا با زيارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) توسط رياست محترم جمهوري شروع و در ادامه با بازديد ايشان از پروژه هاي مترو و مونوريل و افتتاح فاز اول بيمارستان 120 تختخوابي تامين اجتماعي و در نهايت حضور در جشن بزرگ مردمي و بهره برداري رسمي از بلوار معنوي پيامبر اعظم(ص) همراه شد. همچنين تشكيل كارگروه توسعه و عمران استان قم با حضور جناب آقاي احمدي نژاد و مجموعه معاونين و وزار برنامه بعدي بود كه شايد بتوان از آن به عنوان نقطه عطف اين سفر ياد كرد.  

 سوال دو: بازديد رئيس جمهوري از پروژه هاي مترو و مونوريل را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

پاسخ:  مترو و مونوريل دو پروژه مهم حمل و نقل ريلي شهر مقدس قم هستند كه با توجه به اهميت اساسي اين دو طرح، آقاي احمدي نژاد در اين سفر در كارگاه احداث اين طرح ها حضور يافتند و به دقت روند اجرا و موانع و مشكلات آن ها را مورد بررسي قرار داده و دستور تسريع در اجرا و تخصيص اعتبارات مورد نياز  اين دو پروژه را صادر كردند. 

 سوال سه: در كارگروه توسعه و عمران قم كه با حضور رئيس جمهور تشكيل شد، چه مواردي مطرح و به تصويب رسيد؟

 تشكيل كارگروه توسعه و عمران استان قم از دستاوردهاي مهم سفر دوم دولت به قم بود كه بنا به پیشنهاد رییس جمهور و به منظور توسعه سرمایه‌گذاری، عمران و آبادانی، رفع موانع و سرعت بخشیدن به پروژه‌ها، همچنين نظارت عالیه بر اجرای پروژه‌هاي استان قم در سال 87 شكل گرفت. كارگروهي كه تصميمات آن كاملاً جنبه قانوني دارد و لازم الاجرا مي باشد. اما در خصوص مصوبات جلسه كارگروه تشكيل شده در جريان اين سفر بايد گفت كه نشست مهمي بود كه طي آن علاوه بر پيگيري و بررسي مصوبات مشكل دار دو دور سفر هيات محترم دولت، مصوبات سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري و كارگروه هاي توسعه و عمران استان قم، تصميمات جديدي نيز براي بخش هاي كشاورزي، معدن و گردشگري و زيارت استان اتخاذ گرديد.

 ضمن اين كه مصوبات اين نشست در جلسه روز يكشنبه 16 تيرماه هيات محترم دولت در تهران نيز مجددا مطرح و به تصويب رسيد.

سوال چهار: ابتدا از بخش توسعه كشاورزي شروع مي كنيم لطفا بفرماييد در اين كارگروه چه مصوباتي را براي اين بخش داشتيد؟

پاسخ: اختصاص مبلغ 1000 ميليارد ريال تسهيلات ريالي به متقاضيان اجراي طرح هاي توسعه كشاورزي از محل منابع ريالي صندوق توسعه ملي و با نرخ سود و كارمزد ارزان قيمت در سال 92، اختصاص 100 ميليارد ريال جهت تكميل زير ساخت هاي مجتمع هاي دامپروري، روستايي و گلخانه اي استان از محل رديف هاي متفرقه توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي، اختصاص مبلغ 40 ميليارد ريال جهت كنترل گرد و غبار شهر قم از محل رديف مربوط در قانون بودجه 92 و اختصاص 50 ميليارد ريال جهت كمك به افزايش سرمايه صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي استان قم از مهم ترين مصوبات كارگروه توسعه كشاورزي استان قم مي باشند. همچنين اختصاص 160 ميليارد ريال از محل منابع ماده 10 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و قانون تشكيل سازمان مديريت بحران جهت انجام مطالعه و اجراي عمليات آبخيزداري در حوزه هاي آبخيز استان، اجراي عمليات بيابانزدايي، جبران خسارت ناشي از سرما زدگي سال 86، احداث و تجهيز پاسگاه يگان حفاظت منابع طبيعي و تهيه نقشه كاداستر اين اداره كل از ديگر مصوبات اين كارگروه بودند.

سوال پنج: مهم ترين مصوبات معدن استان در نشست كارگروه چه  مواردي بودند؟

پاسخ: اختصاص 2250 ميليارد ريال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي جهت تامين سرمايه در گردش، تجهيز و توسعه بخش معدن و طرح هاي معدني غير دولتي در سال جاري، اختصاص اعتبارات مورد نياز جهت شناسايي و اكتشاف عمومي استان، تكميل عمليات اكتشاف در محدوده تعدادي از معادن استراتژيك استان و اجراي طرح زمين شناسي پزشكي استان، همچنين تقويت ساختار نيروي انساني سازمان صنعت و معدن استان، صدور مجوزهاي فعاليت معدني در درياچه نمك قم و ايجاد راه دسترسي به آن ، امكانسنجي و مكان يابي شهرك و يا ناحيه صنعتي تخصصي نمك تا پايان سال 92 و ايجاد نمايندگي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور در استان همراه با صدور مجوز استخدام نيروي مورد نياز اين مركز از مهم ترين مصوبات اين بخش بودند. ضمن اين كه با اختصاص 5/1 ميليارد ريال از محل منابع استاني و كمك از محل درآمد حقوق دولتي معادن مقرر گرديد سطح كيفي نظارت نظام مهندسي معدن استان تقويت و ارتقا يافته و 350 نفر از كارشناسان و متخصصان معدني نيز آموزش داده شوند.

سوال شش:  براي بخش گردشگري و زيارت استان چه مصوباتي را داشتيد؟

پاسخ: تامين كمك سود تسهيلات بانكي به هتل ها و واحدهاي گردشگري استان از محل كمك هاي فني و اعتباري سازمان ميراث فرهنگي، اختصاص 150 ميليارد ريال اعتبار به منظور كمك به زيرساخت هاي پروژه هاي گردشگري و مناطق نمونه گردشگري استان از محل منابع ميراث فرهنگي و معاونت برنامه ريزي در سال هاي 92 و 93، اختصاص 40 ميليارد ريال جهت تكميل موزه انقلاب اسلامي، احداث بازارچه صنايع دستي، مطالعه احياي مسير تاريخي بازار قم، مسجد جامع، ميدان كهنه، پامنار تا امامزاده موسي مبرقع(ع) و محيط پيراموني آن با هدف تبديل به مسير پياده راه گردشگري و واگذاري بدون تشريفات اراضي با كاربري گردشگري براي اجراي طرح هاي گردشگري مورد تاييد كارگروه سرمايه گذاري استان از مصوبات مهم اين بخش بشمار مي روند همچنين تكميل سه كمپينگ، تملك و آزاد سازي پلاك هاي مجاور موزه مراجع و تعدادي از امكان تاريخي شهر قم، احداث 1000 چشمه سرويس بهداشتي در قم ، احداث هنرستان و مراكز آموزش فني و حرفه اي ويژه گردشگري از محل فروش اراضي دولتي واگذار شده از سوي وزارت راه و شهرسازي و اختصاص 100 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي به هنرمندان صنايع دستي و فارغ التحصيلان مرتبط و متقاضيان از ديگر مصوبات اين بخش بود.

سوال هفت: غير از بخش هاي ياد شده، آيا براي ساير بخش ها هم مصوباتي داشتيد؟ 

پاسخ: بله غير از بخش هاي  كشاورزي، صنعت و معدن و گردشگري و زيارت چند مصوبه هم براي ساير نيازهاي مهم شهري داشتيم از جمله بحث خروج قطارهاي مسافري از داخل شهر قم بود كه با توجه به حل مشكل خروج قطارهاي باري، مي بايست فكر اساسي براي اين معضل مي گرديد كه خوشبختانه در جلسه كارگروه توسعه و عمران استان اين مساله مطرح و به تصويب رسيد.

مصوبه ديگر بحث بخشودگي اصل و سود اوراق مشاركت مربوط به پروژه  عظيم بلوار پيامبر اعظم(ص) بود كه مصوب شد در خصوص ارائه ساز و كارهاي اجرايي اين مصوبه، كارگروه ويژه اي متشكل از معاون اول رئيس جمهور، معاونت برنامه ريزي و نظارت و راهبردي ، رئيس كل بانك مركزي، وزير اقتصاد و حسب مورد وزراي مرتبط، تشكيل شود. 


انتهای پیام/122
 
https://qomnews.ir/vdcivzaz.t1aw52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما