پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : 16462
حجت‌الاسلام عرب انصاری:

نیاز به مشارکت مردم برای ارتقای فرهنگ عمومی/ زیرساختهایی که قم را به شهر جهانی تبدیل می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم بر لزوم مشارکت مردم در ارتقای فرهنگ عمومی تاکید کرد.
نیاز به مشارکت مردم برای ارتقای فرهنگ عمومی/ زیرساختهایی که قم را به شهر جهانی تبدیل می‌کند
به گزارش قم نیوز، 14 آبانماه که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز فرهنگ عمومی معرفی شده است، فرصتی برای بازخوانی پرونده فرهنگ و فرهنگ عمومی است؛ پرونده ای که همیشه داغ و تازه است و هیچ گاه سرد نمی شود. در واقع مسائل مرتبط به فرهنگ که شامل حوزه وسیعی از موضوعات روز بوده و آحاد مردم با آن در ارتباط هستند، هیچ گاه کهنه نمی شود.
 
حجت الاسلام محمد مهدی عرب انصاری، معاون سیاسی امنیتی استاندار قم معتقد است، گستردگی و شمولیت فرهنگ عمومی چنان است که سطوح مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را در بر گرفته و هیچ سطحی از تاثیرات فرهنگ عمومی در امان نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال شورای فرهنگ عمومی استان در زمینه فرهنگ سازی در مناطق محروم چه برنامه هایی را دنبال می کند، گفت: وظیفه اصلی شورای فرهنگ عمومی رصد فعالیت ها و جهت دهی به فعالیت ها و برنامه های فرهنگی استان است. جغرافیای فعالیت شورای فرهنگ عومی کل استان است و در مورد موضوعات کل استان برنامه دارد. به طور طبیعی شامل شهرها و مرکز استان، بخش ها و روستاها نیز می شود.
 
معاون استاندار قم افزود: این شورا یک وظیفه عمومی نسبت به جغرافیای استان دارد و طبیعی است تمام دستگاه ها همراه و همکار شورا شوند، اما گاهی ماموریت هایی برای دستگاه هایی که عضو شورا نیستند، تعریف می‌شود.
 
راه‌های ارتقای فرهنگ عمومی در قم
 
وی در رابطه با راه‌های ارتقای فرهنگ عمومی در قم گفت: نقاط مهم و حساس استان که مرتبط با فرهنگ عمومی است، مورد توجه قرار دارد و عمده این بررسی ها و برنامه ها همراه با پژوهش است. پیش از اینکه موضوعی در شورای فرهنگ عمومی تایید شود، موضوعات دارای اهمیت مورد پژوهش و تحقیق قرار می گیرند، پژوهش ها و مطالعات انجام می شود و در نهایت برای اجرا مصوب می شود.
 
حجت الاسلام انصاری اظهار داشت: سال گذشته همایش نکوداشت حضرت آیت الله گلپایگانی که یک حرکت علمی بود، برگزار شد و در این مسیر آثار فراوانی تالیف شد. یک حرکت علمی و فرهنگی شکل گرفت، طراز هم طراز علمی بود.
 
وی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی که مورد تاکید رهبری است و در مردم در بخش های مختلف زندگی با آن در ارتباط هستند، مورد توجه است. در زمینه تسهیل در امر ازدواج مطالعه و بررسی صورت می گیرد، به بحث طلاق نیز پرداخته می شود، دیگر مسائل اجتماعی نیز مورد اهتمام است.
 
معاون استاندار قم گفت: یکی از موارد دیگری که مورد توجه است، آشنایی مردم کشور از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی، زیارتی و سیاحتی استان است.
 
قم ظرفیت جهانی دارد
 
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا وضع فرهنگ عمومی استان هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده است، گفت: به طور طبیعی باید به داشته ها توجه کنیم. باید ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان را مورد توجه قرار دهیم. نمی توان داشته‌ها را نادیده گرفت. قم ظرفیت جهانی دارد و از کل جهان رویکرد سفر به قم مورد توجه است. تلاش این است که در این حوزه فعال باشیم و مسئولان به زیرساخت هایی که قم را تبدیل به شهر جهانی می‌کند، توجه داشته باشند.
 
حجت الاسلام انصاری ادامه داد: باید دید، در این شهر چه ظرفیت ها و قابلیت هایی برای بازدید و آشنایی علاقمندان به حضور در قم وجود دارد، خود معرفی این ظرفیت ها مهم است، این کار در بخش هایی انجام شده است. مزار شیخان یک ظرفیت بی نظیر است، به دلیل حضور تعدادی از اولیا الله جایگاه ویژه در جهان اسلام دارد.
 
وی افزود: چهل اختران، مسجد امام حسن عسکری(ع) با تاریخچه خود، قابلیت های قم هستند که شیعیان تمایل به آشنایی و بازدید از آنها دارند و موظف به معرفی آنها هستیم.
 
معاون سیاسی استاندار قم نکته بعدی را ظرفیت‌های موجود عنوان کرد و گفت: مراکز علمی و انتشارات و موسسات علمی و پژوهشی که در قم وجود دارد، قابلیت های مطالعاتی در قم عمدتا در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفته است و در اختیار ساکنان قم یک میلیون و 150 هزار نفر و جمعیت 20 میلیونی که سالانه وارد قم می شوند، قرار خواهد گرفت.
 
مصوبات شورا ضمانت اجرایی دارد

 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ادارات قم مصوبات شورای فرهنگ عمومی که ضمانت اجرایی دارد را به درستی انجام می‌دهند یا خیر، گفت: شورای فرهنگ عمومی بیشتر جایگاه سیاست گذاری دارد. یعنی موضوعات مختلف را اولویت بندی و سپس مصوب می کند، اجرا با شورا نیست. ماهیت شورا مطالعات و تصمیم سازی و ارائه مصوبات است. ادارات و دستگاه های مختلف در مسیر تحقق اهداف در اجرای کردن شورا فعالیت می‌کنند.
 
حجت الاسلام عرب انصاری ادامه داد: اگر در هر یک از مناطق احساس شود، برخی اهداف شورا تحقق نیافته است، بررسی می‌کنیم که کدام دستگاه وظایف خود را انجام نداده است، مهلت داده می‌شود تا وظایف خود را کامل کند.
 
وی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما مصوبات شورا تا چه اندازه توانسته است مشکل ضعف فرهنگ عمومی را در قم که باید یک شهر فرهنگ ساز باشد برطرف کند، گفت: تصمیمات شورای فرهنگ عمومی بر اساس پژوهش و تحقیق به تصویب می رسد و در مورد موضوعات مختلف راهکار ارائه می شود و به دستگاه های ابلاغ می شود، در واقع مصوبات پشتوانه نظری و علمی دارند.
 
معاون استاندار قم ادامه داد: مصوبات شورا ضمانت اجرایی دارد و حضور دو تن از شخصیت های طراز اول استان، امام جمعه و استاندار در این جلسات بر این ضمانت می افزاید، همچنین مصوبات جلسه قبل قرائت و اقدامات صورت گرفته احصا می شود.
 
وی افزود: علاوه بر این مردم نیز می‌توانند در صورت مشاهده موضوعی که قابلیت طرح و بررسی داشته باشد، موضوع را با مسئولان در میان بگذارند.
 
مصوبات شورای فرهنگ عمومی محرمانه نیست
 
حجت الاسلام انصاری در خصوص نحوه ارتباط مردم با شورای فرهنگ عمومی گفت: مردم می‌تواند از طریق دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، موضوعات و پیشنهادات خود را منعکس کنند.
 
وی ادامه داد: این طور نیست که مصوبات را محرمانه تلقی‌ کنیم، بلکه مربوط به فرهنگ عامه مردم و مخاطبان است. اگر ضرورت احساس شود، اطلاع رسانی نیز صورت می‌گیرد و منع قانونی برای محرمانه بودن ندارد.

انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcir5az.t1aqq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما