دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 16549
مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد

نظارت اکیپ بازرسی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم از نظارت جدی و دقیق هفت اکیپ نظارتی بر ذبح شرعی و رعایت نکات بهداشتی به صورت سیار و ثابت در سطح استان قم فعالیت خواهند داشت.
نظارت اکیپ بازرسی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی
به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی امروز، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با اشاره به ذبح شرعی دام‌های نذری در این ایام بیان داشت: بازرسان اداره کل دامپزشکی استان قم به صورت جدی و دقیق بر ذبح شرعی دام‌های نذری در تاسوعا و عاشورای حسینی نظارت دارند.
 
وی با بیان اینکه در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی، شمار گسترده‌ای دام نذری مقابل دسته‌های عزاداری ذبح می‌شوند، تصریح کرد:‌ مسئولان دسته‌های عزاداری حسینی، از ذبح دام‌های نذری به ویژه دام‌های سنگین در معابر عمومی خودداری و ذبح این گونه دام‌ها را به کشتارگاه‌ها واگذار کنند.
 
رها کردن احشام دام‌ها بستری برای رشد آلودگی و بیماری
 
مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به آلودگی‌هایی که ممکن است هنگام ذبح دام به انسان منتقل شود، ابراز داشت: هنگام ذبح دام‌های نذری، نکات بهداشتی نیز رعایت و برای این اقدام از دستکش استفاده شود.
 
وی با تاکید بر رها نکردن دام‌های نذری در معابر عمومی تصریح کرد: رها کردن لاشه دام در معابر عمومی موجب آلودگی محیط و رشد برخی از بیماری‌ها می‌شود.
 
رفیعی از حضور فعال و نظارت جدی گروه‌های بازرسی و نظارت اداره کل دامپزشکی استان قم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و گفت: در این روزها سه اکیپ ثابت و چهار اکیپ سیار متشکل از سه دکتر دامپزشک، هفت بازرس فرآورده‌های خام دامی و دو ناظر ذبح شرعی، نسبت به خدمات ویژه و نظارت‌های بهداشتی در کشتار دام‌های نذری در سطح استان قم حضور دارند.
 
وی اذعان داشت: فعالیت نظارتی اداره کل دامپزشکی استان قم، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت پنج و 30 دقیقه صبح آغاز شده و تا ساعت 13 بعد از ظهر ادامه دارد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه تمام خدمات نظارت بهداشتی بر دام‌های قربانی به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: شماره تماس 1512 آماده پاسخگویی به عزاداران حسینی و اعزام کارشناس بهداشت به مکان‌های مورد نظر است.
 
وی تاکید کرد:‌ در صورتی که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌ها انجام شود، تمام نکات بهداشتی و شرعی ذبح دام‌ها به صورت اصولی و بدون نگرانی از آلودگی انجام می‌شود.
 
رفیعی تصریح کرد: اگر امکان انتقال دام‌های نذری به کشتارگاه وجود نداشت، در این صورت ذبح دام‌ها زیر نظر کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان قم انجام می‌شود تا نگرانی در مورد سلامت دام سوگواران حسینی را تهدید نکند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد:‌ از شهروندان و مسئولان هیئت‌های مذهبی تقاضا داریم برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بعد از ذبح دام‌های نذری، گوشت‌های استحصال شده را به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کرده و سپس آن را مصرف کنند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdceon8z.jh8pei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما