يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : 19478
آیت‌الله مصباح‌یزدی

مدیریت عادلانه مذاهب توسط علما سبب جلوگیری از تفرقه افکنی می‌شود

قم نيوز : قم نيوز: آیت الله مصباح یزدی گفت: علمای بلاد اسلامی پیروان مذاهب اسلامی را هدایت کنند تا از تفرقه‎افکنی‎‏‌ها جلوگیری شود.
مدیریت عادلانه مذاهب توسط علما سبب جلوگیری از تفرقه افکنی می‌شود
به گزارش قم نيوز به نقل از خبرگزاری حوزه ، آیت‎الله مصباح یزدی شنبه شب در دیدار با محمد طاهرالقادری رییس جریان منهاج‎القرآن پاکستان با اشاره به برکات انقلاب اسلامی در جهان اظهار کرد: این انقلاب تحولات بسیاری در جهان اسلام به وجود آورده و موجب خیزش‎های عظیمی شده است.

وی افزود: روح بزرگ امام راحل نیز باعث ایجاد یک چهره جدید و مترقی از اسلام در نظر جهانیان شد؛ انقلاب اسلامی بصیرت و آگاهی را به مسلمانان جهان هدیه داد؛ ارمغان این انقلاب برای مسلمانان و مظلومان جهان نیز آن بود که توانستند خود را بیابند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) محبت اهل بیت (ع) را نعمتی الهی دانست و عنوان کرد: عواطف پاک به اولیای الهی زمینه ساز عشق حقیقی به خداست و همین عواطف و احساسات است که این چنین مردم را در راه راست و هدایت ائمه قرارداده است؛ به همین خاطر است که پیامبر (ص) اجر رسالت خویش را همین محبت اهل بیت (ع) بیان کردند؛ اهل بیت (ع) سودی از محبت ما نسبت به خود نمی‌‎برند؛ بلکه این ما هستیم که با عشق آن بزرگواران ارتقا و کمال می‌‎یابیم.

آیت الله مصباح یزدی با ذکر این مطلب که اختلاف در جهان اسلام امری کاملا طبیعی است اظهار کرد: این اختلاف بین مسلمانان در عرصه‎های اعتقادی مبتنی بر نوع جهان بینی و آموزش‎‌ها و تربیت و تعلیم و محیط است.

وی با بیان اینکه اختلاف بین مسلمانان به دو بخش تقسیم می‌‎شودافزود: دسته اول اختلافاتی هستند که ناشی از فهم خاص از کتاب وسنت است؛ همین تفسیر ناهمگون باعث بروز یک سری از مشکلات و اختلافات در جهان اسلام شده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: دسته دیگر اختلافات از اینجا ناشی می‌‎شود که مسلمان روی اصول اصلی خود توافق دارند ولی مشکل در تعیین مصادیق اصلی و مورد پذیرش است؛ مسلمانان ممکن است در حوزه‎های کلامی در برخی امور با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند، ولی نباید غافل شد که این اختلافات عموما به نوع نگاه، تحصیل، تربیت، تعلیم و محیط بر می‌‎گردد؛ زیرا به شدت روی نوع نگاه انسان به مباحث دینی اثرگذاراست.

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: ریشه بسیاری از اختلافات و تعارضاتی که در سطوح عالی ایجادمی‎شود به هوای نفس و شیطان بر می‌‎گردد؛ بسیاری اوقات انسان متوجه می‌‎شود که نظرش درست نیست؛ ولی حب ریاست و دنیاپرستی این اجازه را از انسان سلب می‌‎کند که به دنبال احقاق حق باشد به همین خاطر شاهد این همه درگیری و خونریزی بین مردم و ملت‎‌ها هستیم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر انسان، به ویژه علمای بلاد اسلامی با درنظر گرفتن عدالت و شرط عدل و تهذیب نفس در حوزه مباحث مختلف، پیروان این مذاهب را هدایت کنند از بسیاری از این تفرقه‎افکنی‎‏‌ها جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ بحث اصلاح نفس و تهذیب از مهم‌ترین فرمایشات امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) است که امام راحل نیز همیشه آن را جهاد اکبر می‌‏خواندند و بر لزوم رعایت تقوا در همه حوزه‎‌ها تاکید می‌‎کردند.

وی بیان کرد: ائمه هدی (ع) همیشه بر لزوم مخالفت با هوای نفس و نفس اماره و همچنین رجوع به وجدان و تقوا و عقل تاکید داشته‎اند؛ اصلاح امت اسلامی نیازمند جهاد سراسری علیه نفس اماره است؛ همگان باید جهاد اکبر را سرلوحه وظایف خود قرار دهند و با آن مقابله کنند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciv5az.t1a3y2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما