شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 21330

مدیریت جهادی کلیدی‌ترین واژه شعار سال است

قم نيوز : قم نيوز:رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) گفت: کلیدی‌ترین واژه شعار سال 93 مدیریت جهادی است و اگر مدیریت جهادی حل شود هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه اقتصاد مشکلات ما حل می‌شود.
مدیریت جهادی کلیدی‌ترین واژه شعار سال است
به گزارش قم نيوز،‌ حجت‌الاسلام سید جمال‌الدین میرمحمدی پیش از ظهر امروز در جلسه افتتاحیه برنامه‌های سال ۹۳ در جمع کارکنان و پژوهشگران این پژوهشکده با اشاره به شعار سال گفت: یقیناً اصلی‌ترین انگیزه طرح این شعار توسط رهبر معظم انقلاب، ترغیب و تشویق به تلاش و کوشش موثر در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: اقتصاد ما اقتصاد بیماری است که درمان آن اقتصاد مقاومتی است؛ در حوزه فرهنگ نیز وضعیت به همین گونه است و با وجود گذشت ۳۵ سال از انقلاب هنوز فرهنگ ما آنچنان که باید مطابق با ارزش‌ها و معیارهای اسلامی باشد، نیست و درمان این نیز فرهنگ جهادی است.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) ادامه داد: کلیدی‌ترین واژه شعار سال ۹۳ مدیریت جهادی است اگر مدیریت جهادی حل شود هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه اقتصاد مشکلات ما حل می‌شود چراکه مدیریت جهادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است و این مدیریت در طول سالیان گذشته نقش ارزنده‌ای در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته است.

وی با اشاره به سیره امام راحل در روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: شکل‌گیری جهاد سازندگی و دیگر نهادهای انقلابی ناشی از اعتقاد آن امام بزرگوار به تفکر مدیریت جهادی بود.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) با اشاره به شکل‌گیری جریان‌های التقاطی در طول تاریخ ایران در دوره‌های مختلف افزود: نگاه اومانیستی و مادی‌گرایانه بر مناسبات جامعه حاکم شده بود و هنر انقلاب اسلامی این است که تمام این تفکرات را در هم شکست و نگرانی اصلی غربی‌ها هم این بود که می‌دیدند حرکتی که برای آن سرمایه‌گذاری بسیار کرده بودند در ایران اسلامی فرو ریخت.

وی عنوان کرد: حال پس از سال‌ها از انقلاب اسلامی باز هم می‌بینیم همان تفکرات اومانیستی در فرهنگ و اقتصاد ما حاکم است و این ناشی از آن است که هنوز رویکرد مدیریتی ما، مدیریت جهادی نشده است و این موضوعی است که در ماه‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری بر آن تاکید می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به مشکل بودن تعریف جامع و مانع برای مدیریت جهادی اظهار کرد: باید صاحب‌نظران و کارشناسان مدیریت جهادی برای تبیین و تشریح مفهوم مدیریت جهادی بحث‌های دقیقی انجام دهند.

عضو شورای نمایندگی ولی فقیه در سپاه با تاکید بر ضرورت همه‌گیر شدن مدیریت جهادی در جامعه به بیان ویژگی‌های مدیریت جهادی پرداخت و گفت: مدیریت جهادی یعنی مدیریت تحول و انجام کارهایی که هیچ‌کس جرات انجام آن را ندارد؛ مدیریت جهادی به معنای نگرش سیستمی، سرعت عمل، خلاقیت و ابتکار، گسستن قید و بند‌ها و تشریفات زائد اداری، جوان‌گرایی و از همه مهمتر ذوب شدن در اراده الهی و ولایت‌مداری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت‌ها و شباهت‌های مدیریت علمی و مدیریت جهادی افزود: مدیریت جهادی همان مدیریت علمی است و این نوع مدیریت نفی مدیریت روز مبتنی بر یافته‌های علمی نیست بلکه تفاوتش آن است که مدیریت جهادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و برگرفته از اعتقادات دینی است.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) با اشاره به ۲ نوع تصمیم‌گیری علمی و بصیرتی افزود: تصمیم‌گیری بصیرتی علاوه بر توجه به نکات علمی، تجارب، باورها، عرف و سنت‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciupar.t1azp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما