چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 24966
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

نبود حریم خصوصی، حیات معنوی جامعه را مختل می کند

قم نيوز : قم نیوز: رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان حریم خصوصی، حیات معنوی جامعه را دچار اختلال و اضطراب می کند.
نبود حریم خصوصی، حیات معنوی جامعه را مختل می کند
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین ˈ احمد مبلغی ˈ روز چهارشنبه در نشستی علمی پیرامون ˈاهمیت حریم خصوصیˈ در قم گفت: وجود حیات اختصاصی دارای حریم محافظت شده برای انسان، پیش شرط وجود حیات عمومی سالم و پویا است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر حریم جدی و تضمین شده برای افراد وجود نداشته باشد، زندگی عمومی جامعه، از نظر معنوی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و ... به شدت دچار اختلال و اضطراب خواهد شد.

مبلغی گفت: نبود حریم خصوصی برای فرد به منزله نبود زمینه ها و فرصت های لازم برای تکامل معنوی و روحی است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: حریم خصوصی در منطق اسلام واجد دو کارکرد است؛ نخست، جایگاهی است برای بازاندیشیدن در خود و در اسرار بر ملا نشده برای توبه که رابطه انسان را با خداوند تنظیم و تجدید می کند، و دیگری خاستگاهی است برای بازساختن شخصیت خویش برای حضوریابی مستقل در جامعه که رابطه انسان را با دیگران تنظیم و تعریف می کند.

مبلغی خاطرنشان کرد: اگر انسان از حریم خصوصی برخوردار نباشد و عیان و پنهان زندگی وی یکی باشد، همه رفتارهای او براساس جبر و اکراه اجتماعی شکل می گیرد، در این صورت فاقد زمینه لازم برای اعمال اراده در جهت تکامل خواهد بود.

وی افزود: یکی از مهمترین راه های تکامل، توبه است. انسانی که فاقد حریم خصوصی باشد، فاقد فرصت خلوت خواهد بود و انسان فاقد فرصت خلوت، فاقد فرصت بازاندیشی است و انسانی که فاقد بازاندیشی باشد دستخوش امیال مواج در وضعیت های اجتماعی است و چون امکان توبه به عنوان امر نهانی برای او فراهم نیست، نمی تواند از این فرصت استفاده کند.

وی ادامه داد: به بیان دیگر خلوت انسان با خداوند عمدتا در شرایط داشتن حیات اختصاصی بدور از دخالت دیگران معنی و عینیت می یابد و گرفتن این حیات از فرد محروم کردن او از فرصت خلوت کردن با خداوند و اندیشیدن برای بازگشت مدام او به سوی پروردگار است.

مبلغی یادآورشد: با حذف حریم خصوصی، انسان به موجود منفعل اجتماعی بدل می شود که تنها صورتی از اراده را با خود حمل می کند و از روحیه مستقل و اندیشه الهی مناسب جهت شرکت در حیات عمومی بی بهره است.

وی خاطرنشان کرد: انسان های فاقد حریم خصوصی در یک جامعه، رفتار میکانیکی دارند و نه دینامیکی و پویا، درحالی که استقرار ارزش های اسلامی و انسانی در جامعه از رهگذر حضور دینامیکی افراد و البته در چارچوب یک نظم اجتماعی قانون محور، امکان پذیر خواهد بود.

مبلغی گفت: انسان هایی که سطح رفتارشان به رفتار میکانیکی تنزل کند، پس از مدتی ارزش ها را به سمت توخالی شدن به پیش می برند.

مبلغی یادآورشد: اصطلاح حریم خصوصی در فقه به کار نرفته و واژه جدیدی است که به تازگی در ادبیات حقوق بشری مطرح شده است و امروزه به مثابه یک حق مهم برای انسان تلقی می شود.

استاد حوزه علمیه درعین حال تاکید کرد: حکم حریم خصوصی در شرع قابل پیگیری است؛ چراکه واضح است اگر شارع در زمینه ای، ادبیات مربوط به آن را ارائه نکرده باشد، فقیه می تواند از احکام مرتبط به آن حوزه و مناطات (علل و فلسفه) آن ها استفاده کرده و به حکم شرعی آن دست یابد.

این نشست علمی به هدف طرح مباحث نظری جدید و ارتباط آن با مسائل دینی و فقهی با حضور جمعی از پژوهشگران و طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcg3y9x.ak9t34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما