دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : 26226

بیم و امید پرستاران در طرح تحول

قم نيوز : قم نیوز: اجرای طرح تحول نظام سلامت، بارقه های امید را در دل بیماران و خانواده هایشان زنده کرد، شیب تند کاهش هزینه ها در مراکز درمانی، رضایتمندی ها را افزایش داد و مردم را تشویق کرد به مراکز دولتی مراجعه کنند، همین امر چالش هایی را نیز ایجاد کرده است.
بیم و امید پرستاران در طرح تحول
به گزارش قم نیوز، به گفته فعالان عرصه بهداشت و درمان، اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان قم باعث افزایش مراجعات مردمی و افزایش حجم و فشار کار پرستاران شده است درحالی که طی این مدت تعداد نیروی پرستار ثابت مانده است.

اجرای طرح تحول نظام سلامت اردیبهشت ماه امسال در سراسر کشور آغاز شد، بر اساس این طرح تعرفه های درمان برای بیماران بستری در بیمارستان های دولتی، بشدت کاهش یافت و بیماران تنها موظف به پرداخت ۱۰ درصد از هزینه درمانی و بیمارستانی خود شدند و ۹۰ درصد باقی مانده را دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های بیمه گر پرداخت می کنند.

بنابر این اعلام مسوولان وزارت بهداشت، اجرای این طرح موجب افزایش مراجعات مردم به مراکزدرمانی دولتی شده است و این امری است که برای پرستاران هم امید بخش است و هم بیم هایی را در بردارد. امید به رونق شغلی و بیم از افزایش فشار کاری.

به گفته گروهی از پرستاران قمی، افزایش حجم کار پرستاران در شرایطی اتفاق افتاده است که تعداد نیروی پرستار در مراکز درمانی افزایش نیافته است و تکلیف نیروهایی که در آزمون پرستاری پذیرفته شده اند نیز هنوز مشخص نیست.

حرفه پرستاری به دلیل نوع کارش در مواجهه با انواع فشارهای روانی قرار دارد و زمانی که کمبود نیرو نیز به آن اضافه شود، مشکل را دو چندان می کند؛ کمبود نیروی انسانی باعث افزایش تعداد شیفت و ساعات کاری پرستاران می شود که در مواقعی کاهش کیفیت کار این قشر را به دنبال خواهد داشت.

اینها دغدغه هایی است که روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات و دغدغه های جامعه پرستاری با حضور معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعداد زیادی از پرستاران بخش های مختلف درمانی در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست، معرفی طرح ˈنهضت توسعه و تعالی مراقبت و پرستاری در نظام سلامت کشورˈ و همچنین بررسی وضعیت پرستاری مراکز درمانی قم و آگاهی از مشکلات این حوزه اعلام شد.

در این جلسه تعدادی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی قم و پرستاران به بیان پاره ای از مشکلات استان در کمبود نیروی پرستار و مشکلات مراکز درمانی پرداختند.

ˈمحمدرضا میرزابیگیˈ، معاون پرستاری وزیر بهداشت نیز به این سوالات و مشکلات مطرح شده در این جلسه پاسخ گفت.



* مشکل کمبود نیروی پرستار را رفع می کنیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه گفت: با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، بخش های درمانی جدیدی در برخی مراکز مانند بیمارستان شهید بهشتی راه اندازی شد و حجم خدمات در حوزه درمان افزایش چشمگیری یافت.

وی افزود: علی رغم افزایش حجم خدمات در مراکز ، تعداد پرسنل مراکز درمانی به ویژه تعداد پرستاران، ثابت مانده است که این امر موجب نارضایتی این قشر شده است..

ˈمحمدرضا مظهریˈ با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در بیمارستان شهید بهشتی، افزود: علی رغم برگزاری آزمون استخدام پرستاری، تاکنون نتوانسته ایم نیرویی در مراکز درمانی استخدام کنیم.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده ناشی از کمبود نیرو در مراکز درمانی استان، تاکید کرد: قطعا در این هفته، با مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی استان، نیروی انسانی به بیمارستان شهید بهشتی تزریق خواهد شد و شاهد تغییرات چشمگیری در این بیمارستان خواهیم بود.



* کمبود نیروی انسانی، باعث نارضایتی مردم است

رییس هیات مدیره نظام پرستاری قم با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرستاران در صف اول خدمت قرار گرفتند، گفت: با توجه به اینکه طرح تحول نظام سلامت به صورت جهادی اجرا شد، زیرساخت های اولیه این طرح فراهم نبود.

ˈرضا جعفریˈ افزود: با اجرای این طرح درصد مراجعه مردم به مراکز درمانی افزایش یافت اما افزایشی در پرسنل و تجهیزات بیمارستانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: علی رغم تلاش زیاد پرسنل درمانی برای خدمت، وقتی نیروی انسانی کم باشد، مردم نیز از نحوه ارایه خدمات رضایتمندی لازم را کسب نخواهند کرد.

وی، آموزش های لازم در بخش سلامت و درمان به مردم را باعث کاهش مراجعات به مراکز درمانی دانست و گفت: آگاهی و دریافت آموزش های لازم عامل مهمی در پیشگیری از بسیاری بیماری هاست.

جعفری به کمبود نیروی آقا در بخش پرستاری اشاره کرد و گفت: در برخی بخش های جراحی مردان مجبوریم از نیروی خانم استفاده کنیم که این مساله باعث نارضایتی پرستاران، خانواده های ایشان و بیماران می شود.

وی خواستار بررسی علل عدم استقبال مردان از شغل پرستاری شد.

وی با بیان اینکه وضعیت استخدامی افرادی که در آزمون پرستاری قبول شده اند مشخص نیست، ادامه داد: با همه تلاشی که پرستاران برای موفقیت هر چه بیشتر طرح تحول سلامت انجام می دهند اما کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری سبب لطمه زدن به نگرش مثبت مردم نسبت به این طرح خواهد شد.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری قم به نبود فضای فیزیکی مناسب در برخی بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از مراکز درمانی استان فرسوده و نیازمند ترمیم است که این مشکل باید هر چه سریع تر حل شود.



* استفاده از دانشجویان، سبب کاهش کیفیت خدمات می شود

مدیر خدمات پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: استفاده از خدمات دانشجویان علوم پزشکی یکی از راهکارهای برطرف کردن بخشی از نیازهای مرتبط به نیروی انسانی است اما این امر نیز ممکن است مشکلاتی به بار می آورد.

ˈعزت الله براتیˈ افزود: البته استفاده از دانشجویان باید بررسی دقیق شود و استفاده زیاد از این قشر ممکن است باعث افت کیفیت خدمات در بیمارستان ها شود.

به گفته فعالان عرصه درمان در قم، توجه لازم به مشکلات پرستاران، تاثیر مستقیمی بر خدمات درمانی و رفاه حال بیماران خواهد گذاشت، بنابر این تلاش مسوولان برای رفع یا کاهش مشکلات و دغدغه های پرستاران، تنها بیم این قشر پر تلاش و فداکار را به امید تبدیل نمی کند بلکه لبخند رضایت را نیز همزمان بر لبان پرستاران و بیماران می نشاند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdch-ini.23n-idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما