پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 2657
معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع):

مراکز علمی بدون پژوهش دچار رکود می‌شوند

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: قوام و پیشرفت هر مرکز علمی منوط به امر پژوهش بوده و ناکامی در این عرصه مجموعه را به سوی رکود می‌کشاند.
مراکز علمی بدون پژوهش دچار رکود می‌شوند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان با تاکید بر توجه جدی به امر پژوهش در نهادها و مراکز علمی اظهار داشت: قوام علمی و پیشرفت جهشی هر نهاد علمی منوط به پژوهش‌های همه جانبه در ساحت‌های محوله بوده و اگر این امر میسر نشود آن مجموعه دچار رکود علمی و حتی مرگ می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه معیار رشد علمی مراکز تحقیقاتی با برون دادهای پژوهشی­ آن مرتبط است،افزود: البته باید به پژوهش­های­ کاربردی مبتنی بر تحقیقات بنیادین این عرصه، چالش‌ها و آفت‌های پیشرو آن نیز توجه خاص کرد و ضمن رصد کردن فاکتورهای لازم برای پژوهش کارآمد و روز آمد آفت‌های آن را نیز مورد ملاحظه قرار داد.

معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی پژوهش‌های سطحی و تکراری گفت: متاسفانه امروز شاهدیم که برخی از نوشته‌ها به نام تحقیق و به دور از اخلاق علمی، مباحث دیگران را به نحوی کپی‌برداری کرده و به نام خود آن را به جوامع علمی ارائه می‌دهند و از طرفی مرجعی هم که بتواند این سراب‌ها را از آب‌های گوارا جدا کنند نیز وجود ندارد و هنوز کسی به طور جدی در این زمینه وارد نشده و این آفت بزرگی است که عرصه تحقیقات کشور را با بحران مواجه کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: وجود کتاب‌ها و مقالات تکراری و از هم کپی شده به نام پژوهش و حتی به عنوان پژوهش‌های برتر می‌تواند سمت و سوی تحقیقات کشور را به مقصد نامعلومی کشانده و نه تنها جنبه هدایتی و اثر گذاری نداشته بلکه علاوه بر تخریب نوعی بداخلاقی علمی را نیز نهادینه کند.

وی تاکید کرد: این پیامد نامتعارف نباید از دید مراجع علمی پنهان مانده و هرچه زودتر باید پیگیری شود.

گرجیان با اشاره به برخی از ویژگی‌های تحقیقات و پژوهش‌های مفید تصریح کرد: خروجی تحقیقات بنیادین و کارساز باید طوری باشد که علاوه بر استحکام مبانی دینی و اعتقادات، بتواند مشکلی از مشکلات نظام را در عرصه علوم اسلامی، الهی و حکومتی برطرف کند و اینگونه نباشد که پژوهشی در خلأ انجام شده و نتواند گامی در راستای حل مشکلات بردارد.

وی خاطرنشان کرد: این امور محقق نمی‌شود مگر اینکه پژوهشگران کشور به سلاح علم و ایمان مجهز و با نگاه ژرف‌نگرانه مشکلات جامعه و حکومت دینی را را احصاء و به دنبال پاسخ آن برآیند.

معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پنجمین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر این دانشگاه را مدنظر قرار داد و یادآورشد: امسال بیش از ۳۰۰ اثر از سوی ۸۷ پژوهشگر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی گفت: از این تعداد اثر بیش از ۱۰۰ اثر مربوط به دانشجویان مقطع ارشد، ۱۲۱ اثر برای دانشجویان دکتری و ۷۹ اثر نیز برای اعضای هیئت علمی است.

وی ابراز داشت: پس از بررسی‌های آثار از سوی داوران از هر مقطع تحصیلی سه اثر به عنوان برتر انتخاب و در مراسمی روز شنبه ۲۶ آذرماه سال جاری از این افراد تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcb.sb5urhb0ziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما