پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : 2686
حصاری خبر داد:

اجرای طرح آموزش گام به گام روش تحقیق در حوزه‌های علمیه خواهران

قم نيوز : قم نیوز: مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: طرح آموزش گام به گام روش تحقیق در حوزه‌های علمیه خواهران اجرا می‌شود.
اجرای طرح آموزش گام به گام روش تحقیق در حوزه‌های علمیه خواهران
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری با اشاره به اینکه امسال شعار "هر طلبه، یک پژوهشگر" برای هفته پژوهش انتخاب شده است، اظهار داشت: هدف از انتخاب این شعار آن بوده است با همکاری تمام مسئولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، لوازم و مقدمات فراهم شود تا در آینده هر طلبه یک پژوهشگر باشد و وارد عرصه پژوهش شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته به منظور تحقق این هدف اضافه کرد: یکی از این امور، پیگیری طرح آموزش گام به گام روش تحقیق است که مدتی در شورای برنامه‌ریزی آموزشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران مورد بحث قرار گرفته است و اکنون در کارگروه ویژه در دست تکمیل قرار دارد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه بر اساس این طرح پژوهش با آموزش منطبق می‌شود و آموزش روش تحقیق از ترم اول تحصیلی آغاز می‌شود، اضافه کرد: با اجرای این طرح، در هر نیمسال، نیم‌واحد روش تحقیق به صورت کارگاهی به طلبه ارائه می‌شود تا فنون و مهارت‌ها در ذهن طلبه نقش ببندد و از سویی او از کار تحقیقی واهمه‌ای نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طلاب موظف هستند در پایان دوره عمومی تحقیق پایانی ارائه دهند، بیان کرد: اگر طلاب با روش تحقیق انس نداشته باشند، در زمان ارائه تحقیق پایانی ممکن است دچار واهمه شوند.

حصاری افزود: طرح آموزش گام به گام روش تحقیق به گونه‌ای طراحی شده است که در هر گام (نیمسال) با متناسب‌ترین درس آن نیمسال هماهنگ می‌شود به عنوان مثال اگر درس روش تحقیق در یک نیمسال در ارتباط با فیش‌برداری باشد و در آن نیمسال درس اخلاق به طلبه ارائه شود، طلبه موظف می‌شود، از منابعی که استاد درس اخلاق به او معرفی می‌کند، فیش‌برداری و حاصل را به کلاس روش تحقیق ارائه کند.

وی یکی دیگر از اقداماتی را که به منظور تحقق شعار امسال هفته پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران انجام خواهد پذیرفت ارائه اطلاعات پیرامونی یک تحقیق شامل شناخت کتاب‌های مرجع در هر رشته، منبع‌شناسی، آشنایی با کتابخانه‌های دیجیتال، نحوه بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای به صورت جزوه کاربردی دانست.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: برآورد وضعیت پژوهشی از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و کمک به تامین نیازهای پژوهشی تمام طلاب از طریق مجاری مربوطه، ارائه مشاوره‌های پژوهشی برای طلاب داوطلب و علاقه‌مند به‌ویژه طلابی که در شهرهای کوچک و کم‌برخوردار هستند، پیشنهاد تولید و توسعه کتاب الکترونیک در راستای کمک به حرکت علمی و پژوهشی طلاب و توسعه فعالیت‌های مقاله‌نویسی و مسابقات پژوهشیاز دیگر اقدامات در دست انجام معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در راستای عملی‌سازی شعار امسال هفته پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران است.

وی اظهار امیدواری کرد با همراهی تمام مسئولان صف و ستاد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، ‌زمینه عملی شدن شعار هر طلبه یک پژوهشگر مهیا شود تا در آینده و در هفته پژوهش سال آینده شاهد کارنامه پژوهشی موفقی از مدارس علمیه و ستاد مرکز باشیم.

حجت‌الاسلام حصاری اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا با انتخاب شعار هر طلبه یک پژوهشگر در یک حرکت همگانی و با ایجاد یک موج سراسری، در تمام مدارس علمیه، درجه اهمیت کار پژوهشی میان تمام طلاب مطرح شود و توانایی‌های پژوهشی آن‌ها در حد امکان به فعلیت برسد.

وی با اشاره به قابلیت‌های پژوهشی بانوان طلبه تصریح کرد: اگر بانوان در عرصه‌های تدریس و تبلیغ با محدودیت‌هایی مواجه هستند، این محدودیت‌ها در عرصه تبلیغ کمتر مطرح است و نوع شرایط زندگی اعم از متاهل و مجرد بودن، شاغل و خانه‌دار بودن، زندگی در شهرهای بزرگ یا کوچک و... در آن تاثیر ندارد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در کنار این مسائل باید دانست که حتی کار تبلیغ و تدریس نیز نیازمند کار پژوهشی است و پیش‌نیاز تبلیغ و تدریس، پژوهش و تحقیق است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.j0x2yt099a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما