دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 2808
رئیس سازمان بسیج اساتید قم:

علوم انسانی غربی بر پایه مادی گرایی شکل گرفته است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان بسیج اساتید قم با تاکید بر اجرای منویات رهبر انقلاب اسلامی در اسلامی سازی علوم انسانی اظهار داشت: علوم انسانی غربی بر پایه مادی گرایی شکل گرفته و وضعیت اسفناک غرب محصول طبیعی آن است.
علوم انسانی غربی بر پایه مادی گرایی شکل گرفته است
به گزارش قم نیوز، محمدمهدی گرجیان در نهمین هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که یکشنبه شب در سالن همایش مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد در سخنانی به تبیین اهداف برگزاری این همایش پرداخت و اظهار داشت: مسئله تحول در علوم انسانی برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مطرح شد و سپس توسط اساتید حوزه و دانشگاه پیگیری تحقق آن را بر عهده گرفتند.

وی با بیان اینکه هر علمی نیاز به پیش نیاز و پیش فرض‌هایی دارد، افزود: ضرورت بازتعریف محورهای علوم انسانی باید مورد توجه خاص قرار بگیرد، زیرا پیش فرض‌ها هستند که مسیر علوم را ترسیم می‌کنند و این مطلب مورد تاکید صاحب نظران در علوم مختلف است.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم ادامه داد: طبیعی است علوم اسلامی با پیش فرض‌های اسلامی نوعی ره آورد و نتیجه را به دنبال دارد و با پیش فرض‌های غربی نیز به ره آوردی دیگر دست پیدا خواهیم کرد.

گرجیان با بیان اینکه علومی که بر اساس قواعد اومانیستی شکل گرفته مسبب وضعیت اسفناک و نابسامان غرب است، افزود: وقتی منشاء علوم الهی نباشد و انسان سرمنشاء و محور آن قرار گیرد، وضعی را که امروز در جهان شکل گرفته رقم می‌زند.

وی اظهار داشت: با بررسی بعد جهانشناسی علوم انسانی غربی که ما متاسفانه بر پایه آن فرزندانمان را تعلیم می‌دهیم ملاحظه می‌شود که این علوم برپایه مادی گرایی و خلاصه کردن دنیا در مادیات شکل گرفته است و انسانی که به مادیات تکیه کند طبق فرمایش قرآن حکم کرم خاکی را دارد.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم ادامه داد: این در حالی است که طبق آموزه‌های دینی و اسلامی انسان نباید خود را در مادیات محدود کرده و به این اندازه اکتفا کند، بلکه باید بالاتر رود و به جایگاه خلیفه الهی که خدا برای وی قرار داده برسد نه اینکه بر اساس قواعد اومانیستی به وضعیت اسفناک امروز دچار شود و به سوی نیستی و پوچی گرایی برود.

گرجیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وقتی علوم جدیده وارد عرصه علم و دانش شد علوم حوزه را هووی خود دید و با آن به مبارزه پرداخت، ابراز داشت: با توجه به شکل گیری این دیدگاه و بروز اختلاف میان حوزه و دانشگاه، برخی نیز بودند که با سوء نیت به این افکار دامن می‌زدند.

وی ادامه داد: اگر به علم به صورت الهی آن نگاه شود و مسئله‌ای انسانی دیده نشود محصولش این می‌شود که انسان می‌تواند بگوید وظیفه‌اش را در آموزش علوم انجام داده و اگر علوم با معنویت در آمیخته شود انسان را به کمال نزدیک می‌کند و آن را از لغزش‌های دنیوی باز می‌دارد.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم با ذکر این که جهان شناسی اسلامی، جامعه‌ای پویا و دور از فرهنگ اومانیستی و ماتریالیستی را مد نظر قرار داده است، عنوان کرد: تمدن غربی، علم را برای علم می‌خواهد و اسلام، علم را برای تعالی انسان و رسیدن به هویت اصیل و تفکر اسلامی هدفی متعالی‌تر دنبال می‌کند که در مقابل آن، تمدن غربی به دنبال اضمحلال اندیشه انسان متعالی است.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcj.ye8fuqeoosfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما