سه شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 3102

یک سوم نهرهای آب قم آلوده است

قم نيوز : قم نیوز: معاون خدمات شهری شهرداری قم از پوشیده شدن یک سوم نهرهای آب استان قم با لجن خبر داد.
یک سوم نهرهای آب قم  آلوده است
به گزارش قم نیوز، جهانبخش نجف‌زاده امروز با اشاره به آلودگی نهرهای آب بیان کرد:  با توجه به فصل زمستان و ظرفیت نهرها که حدود ۲۰ میلی‌متر است، یک سوم نهرها از آب و لجن پوشیده شده و این در حالی اتفاق افتاده که هنوز باران چندانی باریده نشده است.

نجف‌زاده با بیان اینکه تعداد سطل‌های زباله در سطح شهر استاندارد نیست، ادامه داد: سطل‌ زباله‌های موجود در سطح شهر نیز توسط عابران پیاده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه شهروندان کیسه‌های زباله خود را در آن قرار می‌دهند که این عمل فضای شهر را بر هم می‌زند.

وی توجه به فرهنگ شهروندی را امری فرا ملی دانست و گفت: این مشکلات تنها در شهر قم نیست و فرهنگ شهروندی مسئله‌ای فرا ملی است و باید از ابتدا نهادینه شود و در دوره‌های پیش دبستانی و دبستان مطرح شود تا در آینده تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

فعالیت 2 هزار کارگر برای جمع آوری زباله ها
نجف‌زاده ادامه داد: روزانه حدود ۲ هزار کارگر در زمینه جمع‌آوری زباله و نظافت فعالیت می‌کنند و اگر شهروندی در یک محله نظافت را رعایت نکرده و حقوق شهروندی را زیر پا بگذارد، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان هنوز با فرهنگ شهر آشنایی کافی ندارند، اظهار کرد: به دلیل حضور زائر و مهاجرپذیری قم، برخی با فرهنگ شهر آشنایی ندارند و ممکن است بی‌توجهی یک نفر سبب از بین رفتن منظر شهری شود.

نجف‌زاده با بیان اینکه فرهنگ شهروندی تنها در نظافت خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: فرهنگ شهروندی تنها در بحث نظافت مطرح نیست بلکه رفع بحران نیز در این زمینه مورد توجه است.

وی عنوان کرد: در این مبحث تکنولوژی درصد کمی از کار را پیش می‌برد و بخش اصلی این موضوع مردم هستند که همکاری آنها می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.

وی اضافه کرد: برخی از اصناف و مغازه‌داران زباله‌های خود را درون نهرها می‌ریزند که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد.

تمام شهروندان در برابر رعایت نظافت شهری مسئول هستند
نجف زاده در خصوص ایجاد فرهنگ شهروندی اظهار کرد: بحث مشارکت و همیاری مردم با شهرداری بسیار مهم است و شهروندان باید به آن توجه کافی داشته باشند و نقش خود را موثر بدانند.

وی افزود: تمام ارگان‌ها نیاز دارند تا مردم با آنها همکاری کنند اما شهرداری با توجه به اقداماتی که انجام می‌دهد نیاز بیشتری به این همیاری و همکاری دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم به اهمیت بخش خدمات شهری اشاره و خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد وظایف شهرداری در خدمات شهرداری تعاملی و به نوعی در ارتباط با مردم است و اگر آگاهی و بینش در شهروندان وجود نداشته باشد، هیچ کاری پیش نمی‌رود.

نقش خانواده و آموزش و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ شهروندی
نجف زاده نقش خانواده‌ها را در این زمینه موثر برشمرد و بیان کرد: خانواده بهترین نهاد اجتماعی است تا فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شود و فرزندان هر خانواده با تربیت اصولی، موضوع مشارکت شهروندی را جدی خواهند گرفت.

وی در ادامه ابراز کرد: شاید محقق شدن فرهنگ شهروندی زمان‌بر باشد اما در نهایت به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی خاطرنشان کرد: اداراتی نظیر آموزش و پرورش و... باید در این زمینه گام بردارند و فرهنگ شهروندی را نهادینه کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم خواستار انتشار مطالبی با موضوع فرهنگ شهروندی شد و گفت: باید از ابتدا جزوه یا کتابی مختص این مبحث مهم در نظر گرفته شود و دانش‌آموزان آن را به عنوان یک کتاب مهم فرا گیرند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdch.vnxt23nziftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما