قم نيوز : قم نگار: شورای علمی و دست اندرکاران همایش ملّی فقه هنر با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند
به گزارش قم نگار، آیت الله جوادی آملی در دیدار با شورای علمی و دستاندرکاران همایش فقه هنر، با اشاره به مسئله «نزح بئر» در تاریخ فقه که ابتدا به اجماع فقها یک حکم داشت و پس از دورهای که تردیدهایی مطرح شد، بالاخره توسّط علامه حلّی، تغییر حکم پیدا کرد، افزود: «فقه ما این ظرفیت را دارد که تحوّل یابد و عصری بیاید که متأخّرین بگویند حکم متقدّمین در فلان مسئله، اشتباه بوده است. البته این تغییرات باید هنرمندانه و با رعایت جوانب امر، صورت بگیرد».
ایشان در ادامه با ذکر نمونههایی مانند حکم تصویرگری و مجسّمهسازی در فقه، تصریح کرد: «سیدناالاستاذ حضرت امام رضواناللهعلیه میفرمود آن مجسّمهها را در آن دوره زمانی میپرستیدند. الان که دیگر اینطور نیست. مثل مسئله شطرنج که وقتی موضوع عوض میشود، حکم هم تغییر میکند». این مفسّر قرآن کریم همچنین با تفکیک هنرهای کلامی و موسیقایی از هنرهای تجسّمی، نوع اوّل را دارای ظرفیت بالاتری برای ترسیم معانی معقول و متعالی دانست و ضمن اشاره به احکام غنا و موسیقی، جملاتی از مرحوم فاضل تونی نقل کرد که: «میفرمود مگر ممکن است کمال یک پیغمبر، حرام باشد؟ این شعر و آوازخوانی، کمال جناب داود علی نبیّنا و آله و علیه السّلام بود».
وی با اشاره به توسعه هنرهای تصویری و تجسّمی در جهان مسیحیّت، اضافه کرد: «خداوند متعال، یک آیه قرآن درباره تولّد مسیح علیهالسّلام دارد که: "فتمثّل لها بشراً سویّاً". اینها کلّی هنر تصویری و مجسّمه از دل این معنا درآوردند. خُب ما هم ماجرای دحیه کلبی را داشتیم. آیات فراوان در تجسیم معانی اخروی داریم. ولی وضعیت ما در هنرهای تجسّمی کجاست و آنها کجا؟ خود اسلام با محسوس کردن معانی معقول، زنده بود و هست. ولی ما تا توانستیم، گفتیم عکس و تصویر در مساجد، حرام است و ... . خُب این انسان با چه مزّهای دین را درک کند؟»
این مرجع تقلید با تفکیک «هنر متنزّل» از «هنر نازل»، هنر متنزّل را عهدهدار تبدیل معانی معقول و متعالی به قالبهای محسوس دانست که در مقابل آن، هنر نازل صرفاً از تخیّل به محسوس میرسد و نه از معقول به محسوس. ایشان سپس افزود: «هنر از هر جا که منشاء بگیرد، مخاطبش را نیز به همانجا میبرد. بسته به این است که معانی محسوس شده از کجا آمده باشند». وی با اشاره به کلمه قصار حضرت امیرالمؤمنین "قیمۀ کلّ امریء ما یُحسنه" ادامه داد: «این فرمایش یعنی ارزش هر کس، به زیباآفرینی اوست؛ به این است که معقولات را محسوس کند و نه متخیّلات را. این فرمایش حضرت امیر، به معنای "ما یعلمه" نیست و لذا سیّدرضی درباره این جمله حضرت مینویسد: "و هذه الکلمه الّتی لاتُساو لها قیمۀ و لا توزن بها حکمۀ". ارزش هرکس به هنر اوست. اگر ما بتوانیم معارف بلند قرآن را به تمثیل درآوریم، هنر اعلا و ارزش والا را نشان داده ایم».
ایشان در ادامه با تأکید بر اینکه «امروز بسیار محتاج چنین همایشهایی که به امور مشترک بین انسان و فرشته میپردازند، هستیم»، اضافه کرد: «مواد هنر اسلامی در معارف اسلامی فراوان داریم، اما هنوز در قالب هنر، تجسیم نشده است. این تعزیههای ما توسّط متدیّنین اجراء میشد و مردم هم تأثیر میپذیرفتند، اما نهایتش این بود که مقتل أبیمخنف و امثالهم را تجسیم میکرد. کجاست هنری که آن حسینبنعلیِ در حدّ دعای عرفه را ترسیم کند؟» وی سپس بر ضرورت وجود هنرمندانی تأکید کرد که «بتوانند چنین معانیای را از منشاء اعلای خود به عالَم محسوس درآورند و در نتیجه، مخاطبشان را به همان منشاء اعلا، ارجاع بدهند».
آیتالله جوادی آملی در انتها با تشکّر از دستاندرکاران و شورای علمی همایش فقه هنر، برای موفقیّت این همایش دعا کردند. در ابتدای دیدار، حضرت آیتالله ابوالقاسم علیدوست – دبیر علمی و رئیس هیئت علمی همایش – گزارشی از اقدامات انجام گرفته و اهداف مدّنظر، ارائه داد.
همایش ملّی فقه هنر به همّت مدرسه اسلامی هنر و با همکاری برخی نهادهای علمی مانند مرکز فقهی ائمه اطهار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه قم، دانشگاه تهران پردیس قم، رادیو معارف و ... و با حمایت شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیماه امسال برگزار خواهد شد.