يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : 36819
مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

کتاب شاخص‌های ارتباطات اجتماعی در جامعه اسلامی منتشر می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از انتشار کتاب شاخص‌های ارتباطات اجتماعی در جامعه اسلامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
کتاب شاخص‌های ارتباطات اجتماعی در جامعه اسلامی منتشر می‌شود
به گزارش قم نیوز، محمد روحانی با اشاره به کتاب شاخص‌های ارتباطات اجتماعی در جامعه اسلامی اظهار کرد: سخن از شاخص و شاخص‌سازی در متن‌های علمی به ویژه علم اقتصاد اصطلاحی نهادینه شده است، ولی در سایر رشته‌های علوم انسانی در تعریف آن اتفاق نظری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مطلب شناخت وضعیت موجود و دستیابی به وضعیت مطلوب بر اساس شاخص‌ها صورت می‌گیرد، ولی نبودن تعریف واحد در این بخش سبب پرسش مهمی می‌شود که آیا شاخص‌ها به صورت کاملاً بی‌طرفانه وضعیت موجود را توصیف می‌کنند یا در متن آنها توصیه‌ها و دستورات نیز وجود دارد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه نویسنده در این کتاب سعی کرده جامعه اسلامی و شاخص‌های خاص آن را معرفی کند، گفت: حضور و نفوذ فناوری‌های ارتباطات جمعی به ویژه رسانه‌های تصویری در زیست جهان اجتماعی بشر به اندازه‌ای است که کارکرد بسیاری از نهادهای سنتی و اجتماعی را متأثر و ضرورت پژوهش‌های عالمانه در این بخش را دو چندان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب تمام تلاش خود را می‌کند تا با رویکردی فلسفی و جامعه‌شناختی، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های ارتباطات جمعی الگوی رسانه مطلوب را با ادبیات ارتباطی روشن کند.

روحانی یادآور شد: ورود دین به عرصه حیات جمعی، ارتباطات انسان در همه ساحت‌های آن یعنی ارتباط با خدا، ‌خود و انسان‌های دیگر و طبیعت را متاثر کرده و تعاملات پیروان خود را در زمینه نیل به حیات طیبه تنظیم می‌کند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های ارتباطات جمعی در جامعه اسلامی متمایز از جوامع اسلامی و سکولار است، گفت: ارزیابی پیشرفت جوامع اسلامی بر اساس شاخص‌های استخراج شده از آموزه‌های اسلامی صورت می‌گیرد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: این اثر در فصل نخست کلیات را در برمی‌گیرد که نویسنده در آن تعریف مفاهیم و جغرافیای ارتباطی را مطرح می‌کند و فصل دوم ارتباطات خویشاوندی است که مفاهیم اهمیت صله رحم، قلمروی صله رحم و اصول حاکم بر روابط خویشاوندی در آن ذکر می‌شود.

وی با اشاره به فصول دیگر این کتاب گفت: فصل سوم دارای عنوان ارتباطات همسایگی تعریف همسایه و جایگاه همسایه در اسلامی است و فصل چهارم ارتباطات دوستانه است که تعریف دوستی، ضرورت و اهمیت دوستی، اقسام دوستان و دوستی‌های نکوهیده و اصول حاکم بر روابط دوستی بین مومنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: فصل پنجم ارتباطات مومنانه است که وصف عام ایمان، جایگاه مومن و ویژگی‌های عام مومن در حوزه روابط اجتماعی در این فصل مورد کنکاش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فصل ششم دارای عنوان ارتباطات میان فرهنگی است، گفت: تعریف ارتباطات بین فرهنگی و اصول حاکم بر ارتباطات میان فرهنگی مورد نظر است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: فصل هفتم ارتباطات بین مبلغ و مخاطب است که موضوع مهم تبلیغ به مثابه یک حرفه و ارتباطات حرفه‌ای تبلیغ را مورد نظر قرار داده است، فصل نهم دارای عنوان شاخص‌های ارتباطات رسانه‌ای است که تعریف مفاهیم، شاخص‌های ایجابی پیام و در واقع شاخص‌های صلبی پیام مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب شاخص‌های ارتباطات اجتماعی در جامعه اسلامی در ۴۴۲ صفحه تالیف شده و به قیمت ۱۸ هزار تومان به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgy79w.ak93q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما