چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : 37684
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرکل بهزیستی قم خبر داد:

فعالیت ۱۱ پایگاه اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای قم/ ضرورت کاهش آسیب‌ها

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل بهزیستی استان قم از فعالیت ۱۱ پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر قم خبر داد و گفت: هدف ایجاد این مراکز ارائه خدمات تخصصی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهر است.
فعالیت ۱۱ پایگاه اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای قم/ ضرورت کاهش آسیب‌ها
به گزارش قم نیوز، پدیده حاشیه نشینی در عین حال که نتیجه و حاصل معضلات اجتماعی و اقتصادی است، موجب بروز مسائل و مشکلات دیگری همچون بزهکاری نیز می‌شود.

آسیب‌های اجتماعی در ایران دارای طیف وسیعی است که شامل، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، خودکشی، طلاق، جرم و جنایت، پرخاشگری و خشونت، کودکان آسیب دیده اعم از کودکان خیابانی و دختران فراری، تکدی گری، جرائم اقتصادی از جمله سرقت و غیره می‌شود.

متأسفانه اکثر حاشیه شهرها غیرمجاز به وجود آمدند و از امکانات بهداشتی و پیشگیری محروم هستند که این امر در بروز مشکلات و آسیب‌های نقش مهمی را ایفا می‌کند.

فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی در حاشیه شهرها بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را مرتفع خواهد کرد زیرا ارائه آموزش‌های لازم در این پایگاه‌ها می‌تواند افراد را با آسیب‌های اجتماعی و مشکلات ناشی از آن آشنا ساخته و در کاهش این آسیب‌ها نقش موثری را ایفا کند.

بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی با همکاری سایر دستگاه‌ها می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

ارائه خدمات به ۱۰۰ هزار نفر در پایگاه‌های خدمات اجتماعی

در این خصوص، رضا سلیقه اشاره به فعالیت ۱۱ پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر قم به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: سال گذشته نزدیک به ۲۷ هزار نفر پذیرش شده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: هدف از ایجاد پایگاه‌های خدمات اجتماعی قرار دادن خدمات تخصصی در سکونت گاه‌های غیر رسمی شهر است.

مدیرکل بهزیستی استان قم عنوان کرد: شناسایی افراد در معرض خطر و افراد آسیب دیده، تقویت روحیه خود باوری در مردم جهت مشارکت در سرنوشت خویش، تدوین بانک اطلاعات محله، تدوین برنامه عملیاتی جهت توانمند سازی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اهداف پایگاه خدمات اجتماعی است.

وی ادامه داد: حضور فعال کارشناسان کلانتری محلات در بحث مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های نوپدید و آسیب‌های ناشی از روابط نادرست دختر و پسر در محلات منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شده است.

سلیقه بیان کرد: کارشناسان بهزیستی پس از حضور در مناطق مختلف و آسیب شناسی محلات بررسی می‌کنند که در برخی محلات افزایش حضور گشت‌های انتظامی امری ضروری است.

آسیب‌های هر منطقه بررسی می‌شود

وی گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی در محلات مختلف به آسیب شناسی پرداخته و پس از بررسی اینکه چه آسیبی هر منطقه را بیشتر تهدید می‌کند بسته‌های آموزشی بر اساس این نوع آسیب‌ها در پایگاه‌های اجتماعی موجود در آن محله توزیع می‌شود.

در برخی محلات حاشیه‌ای شهر قم افزایش حضور گشت‌های انتظامی امری ضروری است

مدیرکل بهزیستی قم اظهار داشت: اقدامی که در سیر برنامه‌های اجتماع محور و کاهش آسیب سازمان بهزیستی صورت گرفته است، بهترین اقدام در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور در بطن جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که رفع مشکلات ناشی از اعتیاد، طلاق و خشونت علیه زنان و کودکان از مهم‌ترین رسالت‌های بهزیستی قم محسوب می‌شود در این راستا در ۱۷ نقطه حاشیه شهر پایگاه‌هایی برای ارائه مشاوره خانواده دایر شده و به فعالیت می‌پردازند.

علاوه بر پایگاه‌های خدمات اجتماعی در حاشیه شهرها، اورژانس اجتماعی توسط بهزیستی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی دایر شده که افراد می‌توانند با تماس با شماره ۱۲۳ از خدمات آن بهره‌مند شوند.

کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقاء توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع، ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های غیر دولت، جایگزینی مداخلات روانی اجتماعی قبل از مداخلات قضایی انتظامی، انجام مداخلات روانی اجتماعی در کنار مداخلات قضایی و پیشگیری از جرم از جمله اهداف اورژانس اجتماعی محسوب می‌شود.

انتهای خبر/135
https://qomnews.ir/vdchk-nx.23nq6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما