دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : 37851
منبع : خبرگزاری مهر
در جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد؛

تملک ۳ خانه تاریخی با مشارکت شهرداری قم

قم نيوز : قم نیوز: قائم‌مقام شهردار قم گفت: این سازمان در نظر دارد سه خانه تاریخی در بافت فرسوده قم را تملک کند.
تملک ۳ خانه تاریخی با مشارکت شهرداری قم
به گزارش قم نیوز، جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم با ارائه بودجه سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم همراه بود. این سازمان درگذشته در شهرداری فعال بود اما سیاست شورا مبنی بر ادغام سازمان‌ها و کوچک‌سازی ساختار سازمانی شهرداری موجب ادغام آن با سازمان توسعه و عمران شده بود.

آغاز کار تیم جدید مدیریت شهرداری و طراحی‌هایی که برای بافت فرسوده صورت گرفت، موجب شد شهرداری درصدد احیای دوباره این سازمان باشد به همین دلیل بودجه ۹۵ این سازمان با مقداری تأخیر به شورا آمد.

مبلغ این بودجه ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای هزینه‌های پرسنلی و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای هزینه‌های اداری در نظر گرفته شده بود.

هزینه‌های سرمایه‌ای بودجه سازمان زیباسازی، عمران و نوسازی اطراف حرم مطهر ۵ میلیارد و ۳۰۰ تومان بود و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم برای پرداخت بدهی ارگان‌های دولتی در نظر گرفته شده بود.

انجام مطالعات بافت فرسوده با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان و خرید خانه‌های تاریخی با مبلغ یک میلیارد و ۴۸۰ تومان از دیگر بندهای بودجه پیشنهادی شهرداری برای این سازمان بود.

محمدرضا ملکی، یکی از اعضای شورای شهر نسبت به ادغام این سازمان انتقاداتی داشت و در واکنش به اعلام ارقام بودجه گفت: تنها کاری که این سازمان انجام می‌دهد این است که به اندازه یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان بافت بخرد که این را شهرداری منطقه هم می‌تواند انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید کاری انجام دهیم که هزینه هشت میلیارد تومان ارزش داشته باشد اظهار داشت: گویا این مبلغ را پرداخت می‌کنیم که فقط یک میلیارد و ۷۰۰ دیون را پرداخت کنیم.

تعریف ۱۸ پروژه در بافت فرسوده

ابراهیم معتمدی، قائم مقام شهردار قم در پاسخ به این انتقاد گفت: سازمان نوسازی و بهسازی اطراف حرم کار خود را با رویکرد بافت فرسوده آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت‌های شرکت عمران معصومیه به این سازمان آمده است افزود: متولی بافت فرسوده در شهرداری این سازمان است.

قائم مقام شهردار قم اظهار داشت: این سازمان ۱۸ پروژه را تعریف کرده که بخشی داخل مناطق است که متولی انجام آن این سازمان شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این پروژه‌ها ساماندهی چهل اختران است که تیرماه کلنگ زده می‌شود افزود: ۲۷ پلاک دیگر مانده و نقشه‌های فاز یک آماده شده و در حال طراحی نقشه‌های فاز دو هستیم و کار ساخت صحن از تیرماه آغاز می‌شود.

معتمدی با اشاره به مشارکت شهرداری در تملک سه خانه تاریخی اضافه کرد: تملک خانه‌ها را شرکت مادر تخصصی پیش‌بینی کرده و مرمت را به ازای هر خانه ۵۰۰ میلیارد تومان هم از سوی سازمان نوسازی اطراف حرم هزینه می‌شود.

ساماندهی بیت النور

وی با اشاره به اجرای طرح‌هایی در گذرخان توسط این سازمان گفت: احیای هفت گذر تاریخی از جمله اقدامات این سازمان خواهد بود.

به گفته قائم مقام شهردار قم سازمان زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر برای احیای بیت النور هم برنامه‌هایی دارد که در حال پیگیری است.

وی افزود: اقدامات بعدی این سازمان ساماندهی میدان مطهری و احیای بازار کهنه است.

در ‌‌نهایت بودجه این سازمان در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم تصویب شد.

​تشکیل سازمان فناوری اطلاعات

لایحه دیگری که در این جلسه مطرح شد به تها‌تر ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های بانک ملی با مجتمع تجاری سالاریه مربوط می‌شد. در این لایحه بنا شد شهرداری برای پرداخت سهم شریک و آماده کردن مجتمع برای واگذاری به بانک، از بانک شهر وام بگیرد.

این لایحه هم مخالفانی داشت که به شفاف نبودن قرارداد مشارکت شهرداری در این مجتمع اعتراض داشتند اما در ‌‌نهایت تصویب شد.

موضوع دیگری که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در این جلسه مطرح کرد، اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم بود.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر با اشاره به تناقض این لایحه و سیاست شورا در چابک سازی شهرداری گفت: اصل بر این است که هر چه جلو‌تر می‌رویم تعداد سازمان‌ها کمتر شود و شهرداری چابک‌تر باشد که بر همین اساس کمیسیون این لایحه را رد کرد.

محسن رنجبر، معاون برنامه‌ریزی شهردار قم با اشاره به اینکه چابک سازی شهرداری در ابلاغیه سازمان شهرداری‌ها قید شده اظهار داشت: با این حال سازمان شهرداری‌ها توصیه کرده که سازمان فناوری اطلاعات در شهرداری‌ها ایجاد شود.

اولویت هوشندسازی در شهرداری قم

شهردار قم هم در این زمینه گفت: در ارتباط با ادغام و انحلال سازمان‌ها وزارت کشور نمی‌تواند برای شورا‌ها تعیین تکلیف کند چراکه شهرداری زیر نظر شورا اسلامی شهر است

وی با اشاره به اینکه همه حرکت ما به سمت و سوی شهرداری الکترونیک است ابراز داشت: در برخی شهرداری‌ها انقدر فناوری اطلاعات مهم است که به همه کار‌ها اولویت داده می‌شود و در قم هم همین باید باشد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد افزود: وزارت کشور با تمام مخالفتی که با ایجاد سازمان‌های جدید دارد،، ایجاد این سازمان را پیشنهاد می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی اضافه شدن ۴۰ میلیارد تومان برای بودجه فناوری اطلاعات را در نظر می‌گیریم به دلیل اهمیت این مسئله است.

شهردار قم عنوان کرد: این سازمان یکی از سازمان‌هایی است که حتماً باید تقویت شود و حتی در تهران به سمت و سوی معاونت شهرداری می‌رود.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه وزارت کشور یکی از ارکان تصویب نهایی اساسنامه سازمان‌ها است، ابراز داشت: به هرحال در این زمینه باید با وزارت کشور همراه باشیم.

وی افزود: سیاست شورا همین بود که سازمان‌ها ادغام شده و بدنه شهرداری کوچک شود که در این زمینه کار کار‌شناسی خوبی انجام شد.

این عضو شورای شهر به انجام مقدمات ادغام سازمان توسعه عمران و اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: خواهش من این است که ادغام سازمان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی انجام شود چرا که تمام اقداماتش انجام شده و کاری کاملاً قانونی است.

حسن بختیاری، نائب رئیس شورا و عضو کمیسیون بودجه در دفاع از تصمیم این کمیسیون، ابراز کرد: مخالفت با اصل تشکیل سازمان نبود بلکه کمیسیون با اصل حجیم شدن شهرداری مخالف بود. در واقع اینطور نبود که نسبت به اصل وجود این سازمان مخالفتی باشد بلکه زیاد شدن تعداد سازمان‌ها مطلوب شورا نیست.

در ‌‌نهایت قرار بر این شد که این اساسنامه برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور زیربنایی شورا برود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdfj0s.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما