جمعه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : 37982
منبع : پایگاه اطلاع رسانی اسراء
آیت الله جوادی آملی:

حضرت علی(ع) سقیفه را به غدیر بازگرداند/ وظیفه شیعیان در عصر غیبت

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه حضرت علی(ع) توانست غدیری که به سقیفه تبدیل شده بود را به جایگاه اصلی‌ برگرداند، گفت: این کوشش یک وجه فقهی و عبادی دارد و یک وجه سیاسی.
حضرت علی(ع) سقیفه را به غدیر بازگرداند/ وظیفه شیعیان در عصر غیبت
به گزارش قم نیوز،  آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود، اظهار داشت: میلاد سید اوصیا و اولیای عالم وجود مبارک امیر مؤمنان علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء را به پیشگاه ذخیره عالم بقیة الله ارواح من سواه فداه و عموم علاقمندان قرآن و عترت تهنیت عرض می‌کنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم توفیقات پربرکت ماه رجب و ایام بیض و اعتکاف را به همگان مرحمت کند و توفیق ادراک معارف علوی را نصیب همه بفرماید!

وی در ادامه به ذکر فضایل وجود مبارک امیر مؤمنان(ع) پرداخت و اظهار داشت: وجود مبارک امیر مؤمنان که ولید کعبه است کارهای بی‌سابقه‌ای کرده است که از غیر او ساخته نبود و نیست؛ تنها نهج‌البلاغه و کلمات نورانی آن حضرت نیست که فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق است، کارهای آن حضرت هم این‌چنین بود. وجود مبارک امیر مؤمنان(ع) در شرایطی خلافت را پذیرفتند که کاملاً حق به صورت باطل و صدق به صورت کذب و خیر به صورت شرّ و بالأخره حُسن به صورت قبح در آمده بود، تبدیل غدیر به سقیفه کار آسانی نبود، آن کار را همه منحرفان به اتفاق انجام دادند اما وجود مبارک امیر مؤمنان پس از رسیدن به خلافت به تنهایی می‌خواهد سقیفه را به غدیر تبدیل کند، این کار، کار آسانی نیست.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به بیان نورانی حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه بیان داشت: این‌ها یک نفر یا دو نفر نبودند که به اهل بیت(ع) ظلم کردند بلکه یک اجماعی تشکیل دادند برای اینکه فاطمه (س) را خانه‌نشین کنند، کلّ جامعه مدینه آن روز به استثنای چند نفر علیه اهل بیت قیام کردند، در چنین شرایطی وجود مبارک حضرت امیر (ع) آمده تنهایی قیام کند تا سقیفه را به غدیر برگرداند. این کوشش حضرت یک وجه فقهی و عبادی دارد و یک وجه سیاسی، که حضرت خود را نگهبان هر دو وجه می‌داند.

وی در توضیح وجه عبادی و وجه سیاسی کوشش امیرالمومنان(ع) برای تبدیل سقیفه به غدیر گفت: همه ما شنیدیم که «الصلاة عمود الدین»؛ نماز ستون دین است، اما تنها نماز نیست که ستون دین است؛ ماه مبارک رمضان هم ستون دین است، حج هم ستون دین است منتها حالا زیرمجموعه صلات‌اند؛ مستحضرید که خیمه یک عمود بزرگ دارد که در وسط هست، یک عمود‌ها و ستون‌های کوچکی هم دارد که در اطراف این خیمه‌اند اما آن ستون بزرگ، نماز است این جنبه عبادی قیام حضرت اما در بحث‌های سیاسی در آن نامه پربرکتی که به عنوان عهدنامه برای مالک اشتر مرقوم فرمود حضرت در آنجا جامعه و امت را به عنوان ستون دینِ الهی و نظام الهی معرفی کرد و فرمود مالک بدان «توده مردم، ستون سیاست دین‌اند»، کدام پیغمبر بود که بدون حضور مردم توفیقی پیدا کرده باشد!؟، بنابر این حضور مردم و هماهنگی مردم با امام، سهم تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت نظام دینی دارد. حضرت فرمود ستون دین در بخش سیاست، حضور هماهنگ امت است و خود حضرت به تنهایی هم آن ستون دیانت را و هم آن ستون سیاست را اقامه کرد.

آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اینکه می‌بینید الان نهج‌البلاغه شرق و غرب عالم را گرفته و تالی تِلو قرآن کریم است و نام مبارک امام راحل به عنوان رهبر شیعیان و بنیان‌گزار نظام اسلامی از برکت قرآن و عترت جهانگیر شده نشانه همین است که تلاش حضرت به ثمر نشسته است. وقتی در جلوی دروازه شام از وجود مبارک امام سجاد سئوال کردند در این صحنه چه کسی پیروز شد؟ فرمود ما؛ تو هنگام نماز، اذان و اقامه بگو ببین نام چه کسی را می‌بری؟ ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم. بنابراین میلاد ولید کعبه، میلاد کسی است که توانستند آن غدیری که به سقیفه تبدیل شده بود را دوباره به جایگاه اصلی‌اش برگرداند.

وی در فراز پایانی سخنان خود به وظیفه شیعیان در عصر غیبت اشاره کرد و گفت: به همه ما در بسیاری از آیات قرآن کریم دستور استقامت دادند، آن‌جایی که امام و امت با هم استقامت داشته باشند و امت، امام را‌‌ رها نکند توفیقات حاصل می‌شود، اگر خدای ناکرده جامعه همراه با امام نباشد و طرز دیگری حرکت کند و غفلت بورزد، آسیب خواهد دید.

مرجع تقلید شیعیان افزود: هر چه انسان بتواند در صوم اعتکاف شرکت کند، در مراسم ایام اعتکاف شرکت کند، در این دعاهای رجبیه شرکت کند، برکتی است که بالأخره سعادت می‌شود در درون خودش لااقل سقیفه را طرد کند و به جای غدیر ننشاند و غدیری فکر کند، بهترین فرصت در ماه مبارک رجب مخصوصاً ایام پربرکت بیض همین است که ما غدیری بیاندیشدیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcir3ap.t1ayv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما