سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : 37640
منبع : پایگاه اطلاع رسانی اسراء
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار مدیران حوزه هنری قم مطرح کرد

هنرمندان عاطفه و ادب را به جامعه تزریق کنند/ نقش مهم هنر در تقویت وحدت

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: ما با عاطفه و ادب زندگی می‌کنیم و اگر عاطفه و ادب به وسیله هنرمندان در جامعه تزریق شود این جامعه می‌تواند به خوبی با هم متحد شوند، آن وقت این کشور نورانی خواهد شد.
هنرمندان عاطفه و ادب را به جامعه تزریق کنند/ نقش مهم هنر در تقویت وحدت
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار مدیران حوزه هنری قم که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم، جهان را هنرمندانه معرفی کرده است، بیان کرد: خداوند جهان را زیبا و احسن خلق کرد، این ساختن و زیبا خلق کردن دو اصلی است که خداوند در قرآن کریم در کنار هم مطرح کرده است و اگر انسان از دریچه هنر به آنچه در دنیا خلق شده نگاه کند همه چیز را زیبا خواهد دید.

وی با بیان اینکه قرآن کریم، خلقت خداوند را با هنر و زیبایی آمیخته می‌داند اظهار کرد: راز ماندگاری برخی اشعار و آثار بزرگان این است که آنها آثار خود را به هنر آراسته و آمیخته کردند؛ شاعرانی مانند مولوی به آن دلیل ماندگار شدند که معقول را در قالب هنر تنزل دادند و بعد به خیال و مخیله آوردند و تحویل حس دادند و از این طریق آن را دلپذیر ساختند؛ این همان معنای هنر است.

این مرجع تقلید در بیان تعریف هنر خاطرنشان کرد: هنر این است که انسان، معقولی داشته باشد و از مسیر صحیح به مخیله و خیال برساند  و از آنجا به حس تنزل دهد و سپس آن را تحویل خواننده و گیرنده دهد.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر طهارت روح هنرمند و تاثیر آن در عرضه آثار هنری فاخر بیان کرد: اگر هنرمندی معقول و ذوق هنری داشته باشد و دامن آن معقول را به سمت خیال و حس بیاورد، دیگر هنرهای مختلف از جمله سینما، تنها بازی و بازیگری صرف نخواهد بود، بلکه سینما درس حکمت می‌شود.

وی با اشاره به ابدی بودن انسان، نیاز انسان را هنر الهی و ابدی دانست و گفت: اگر مرگ، آخر خط و پوسیدن بود و بعد از مرگ دیگر خبری نبود، تلاش و کوشش زیادی نیاز نبود و هنر در حد بازی بسنده می‌شد، اما حقیقت مرگ چیز دیگری است و آن این است که انسان مرگ را می‌میراند و انسان، موجودی ابدی است، این ابدیت نیازمند ره توشه است و این ره توشه در هنر عاقله یافت می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: هنر این است که انسان در همین جهان بهشت و جهنم را ببیند، اینکه برهان بگوید بهشت و جهنم وجود دارد، این هنر نیست و مشکلی را برطرف نمی‌کند. اگر انسان بتواند واقعیت و حقیقت را ببیند، هم خود و هم جامعه در آسودگی به سر خواهند برد.

وی ایجاد عاطفه بین آحاد مختلف مردم را از جمله رسالت‌های اصلی هنر برشمرد و اظهار کرد: همه ما شنیده‌ایم که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود مگر اینکه ملاتی نرم بین آنها باشد؛ بهترین اثری که هنر در جامعه می‌گذارد، ایجاد عاطفه است. مادامی که هنر و عاطفه در جامعه نباشد، شکست جامعه حتمی است و این حقیقت است. داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است و طرف دیگر داشتن وحدت و اتحاد است و اگر هنر، نتواند به وسیله ایجاد عاطفه، جامعه را به هم متصل و متحد کند؛ شکست حتمی است.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد:  جامعه هنرمند باید این قدرت را داشته باشد که هنر و عاطفه را به بخش‌های مختلف جامعه تزریق کند، چون هنر با دل سر و کار دارد، اگر هنر، در سطح عقلانی خود باقی بماند، جامعه را منعطف می‌کند و کسی را نیز بی‌دلیل نمی‌رنجاند.

وی ادامه داد: ما با عاطفه و ادب زندگی می‌کنیم و اگر عاطفه و ادب به وسیله هنرمندان در جامعه تزریق شود این جامعه می‌تواند به خوبی با هم متحد شوند، آن وقت این کشور نورانی خواهد شد.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcjymet.uqeaxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما