دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : 389
محمدی:

احیای موقوفات نیازمند مشارکت و عزم همگانی است

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست اوقاف و امور خیریه کشور گفت: احیای موقوفات را نیازمند مشارکت و عزم همگانی عنوان کرد.
احیای موقوفات نیازمند مشارکت و عزم همگانی است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام علی محمدی قبل از ظهر دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، که در تالار معصومیه استانداری برگزار شد طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور حماسه‌ها و خاطرات ارزشمند شهداء دوران دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در سال‌های اخیر در خصوص احیای موقوفات اقدامات خوبی در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است.

سرپرست اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: سال ۸۸ یک نظرسنجی در تهران درخصوص وقف صورت گرفت که پیامد خوبی داشت و در سال ۸۹ نیز این اقدام در سطح کشور در ۶ طیف انجام شد و در مجموع موانع و مشکلات در آن جمع آوری و برنامه ریزی های لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی ادامه داد: در کل کشور از ۲۳ هزار نفر ازطیف‌های مختلف نظرسنجی به عمل آمد و در همان سال نیز ۱۶ اولویت مشخص شد که راه اندازی بانک اطلاعات در کشور از جمله آن بود که در ۳۱۸ نقطه مستقر است.

محمدی بیان داشت: در این نظرسنجی حدود ۸۰ درصد از مردم نسبت به وقف آشنایی کامل نداشتند و نیاز است تا در این زمینه همه دستگاهها وارد شوند و احیای موقوفات نیازمند مشارکت وعزم همگانی است.

وی با اشاره به وجود رقبه ها و بقعه ها و موقوفات متعدد در کشور گفت: ما باید در احیای موقوفات و فرهنک وقف تلاش کنیم و طلاب و مراکز حوزوی در این زمینه می توانند نقش مهمی داشته باشند.

انتقاد از نبودن موضوع وقف در متون درسی

وی ابراز داشت: یکی از مشکلات مربوط به وقف این است که همه می‌خواهند تا از موقوفات وعوائد آن بهره‌مند شوند که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

سرپرست اوقاف وامورخیریه کشور بیان داشت: متأسفانه در متون درسی آموزش عالی ما خبری از وقف نیست وحتی ادبیات مربوط به وقف نیز به سال های بسیار دور برمی‌گردد.

وی گفت: بنده سال گذشته گنجانده شدن وقف در متون آموزش عالی را طی نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم که این امر در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شد و همین که بعد از گذشت ۳۲ سال این موضوع مطرح شده جای خوشحالی دارد.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: یکی ازخدمات بزرگ امام خمینی‌(ره) احیا کردن موقوفات بود و در دوران دفاع مقدس شهداء جان و واقفین نیز مال خود را وقف نموده‌اند که باید از این ظرفیت‌ها بهره ببریم.

وی یادآورشد: طبق آمار میانگین موقوفات جدید در سال حدود ۲۰۰ مورد بوده در صورتی که طبق یک اطلاع رسانی جزئی که در سال گذشته انجام شد حدود هزار مورد وقف جدید به ثبت رسید وهمین امر نشان می‌دهد که ما در زمینه ترویج فرهنگ وقف باید بیش از پیش تلاش کنیم.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcd2n0s6yt0j.a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما