دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 40971
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس اتاق بازرگانی استان قم خبر داد

صادرات 200 میلیون دلاری استان قم به خارج از کشور

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت:‌ صادرات استان در سال گذشته حدود 200 میلیون دلار بوده است.
صادرات 200 میلیون دلاری استان قم به خارج از کشور
به گزارش قم نیوز، ابوالفضل خاکی با اشاره به صادرات استان قم اظهار کرد:‌ صادرات استان در سال گذشته در حدود 200 میلیون دلار بوده است و کالاهای صادراتی استان قم بیشتر صنایع پلاستیک،‌ مواد پتروشیمی،‌ فرش دستباف،‌ کفش و فرش ماشینی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم ادامه داد:‌  فرش دستباف استان قم یک برند جهانی است،‌ اما این کالا بیشتر از استان‌های دیگر کشور به خصوص تهران صادر می‌شود و چون آمار صادرات این فرش‌ها در آمار صادرات قم درج نمی‌شود،‌ آمار صادرات استان به درستی حجم صادرات قم را نشان نمی‌دهد.

وی افزود:‌ مهمترین کشورهایی که صادرات استان قم به آنها صورت می‌گیرد،‌ کشورهای عراق و افغانستان هستند،‌ پس از آن دو کشور،‌ صادرکنندگان استان قم هم به کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه صادرات زیادی داشته‌اند و در مجموع طی سال‌های اخیر 30 کشور جهان خریدار کالاهای صادراتی استان قم بوده‌اند.

خاکی با اشاره به رشد صادرات در سال جاری گفت:‌ ما در چهار ماه اول امسال نسبت به سال گذشته،‌ افزایش صادرات را از استان قم شاهد بودیم. اگر مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی استان رفع بشود،‌ در 6 ماهه دوم سال شاهد رشد بیشتر صادرات استان قم خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم ادامه داد:‌ دولت اخیرا برنامه‌ای را برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی آغاز کرده و در این راستا سهمیه‌هایی را برای استان‌های مختلف در نظر گرفته که پرداخت این سهمیه‌ها به واحدهای تولیدی در کارگروه‌های استانی در حال بررسی است.

وی افزود:‌ طی سال‌های اخیر شاهد ورود سرمایه گذاران به استان قم و ایجاد واحدهای بزرگی صنعتی در استان همچون کارخانه سیمان،‌ پتروشیمی و پلاستیک بودیم،‌ به همین دلیل در چند سال اخیر سمت و سوی صادرات استان قم از کالاهای سنتی به سمت کالاهای صنعتی رفته است.

خاکی با اشاره به صادرات صنعتی استان قم اظهار کرد:‌ 80 درصد صادرات استان،‌ کالاهای صنعتی است. در استان قم 6 شهرک صنعتی داریم و دولت اخیرا به واحدهای صنعتی کمک کرده و تسهیلاتی را برای آنها ایجاد کرده تا واحدهای متوقف شده خودشان را دوباره راه اندازی کنند و تولید بیشتری داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم ادامه داد:‌ ورود به بازارهای بزرگ در حوزه صادرات نیاز به دو مقوله دارد،‌ اول اینکه محصولات ما کیفیت بالایی داشته باشند،‌ دیگر اینکه قیمت تمام شده محصولات ما هم پایین باشد و اگر این دو شرط را رعایت کنیم، در صادرات موفق می‌شویم.

وی افزود:‌ در مواردی کالاهایی که پیش از این از کشور چین به کشورهایی همچون افغانستان و عراق صادر می‌شد،‌ اکنون از ایران به این دو کشور منطقه صادر می‌شود. طی سال‌های اخیر به سوی سرمایه گذاری مشترک رفتیم و شرایطی را در استان قم فراهم کردیم تا سرمایه گذاران خارجی به این استان بیایند.

خاکی با اشاره به ظرفیت‌های استان قم در حوزه سرمایه گذاری اظهار کرد:‌ ظرفیت‌های خوبی در حوزه تامین مواد اولیه در استان قم وجود دارد تا سرمایه گذاران خارجی با فناوری خود به این استان بیایند و با بخش خصوصی استان قم سرمایه گذاری‌های مشترکی را در این استان ایجاد کنند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم ادامه داد:‌ طی سال‌های اخیر چندین سرمایه گذاری مشترک بین ایران و چین را در استان قم شاهد بودیم. در شهریور ماه هم یک هیأت چینی به استان قم می‌آید تا با مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان مذاکراتی را داشته باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdca6ony.49nw015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما