دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : 41611
منبع : پایگاه خبری پلیس
آیت الله مصباح یزدی:

«امنیت» مهم‌ترین اصل در روابط اجتماعی است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، امنیت را مهم‌ترین اصل در روابط اجتماعی دانست و گفت: اگر انسان پایبند به عهد و پیمان خود نباشد، زندگی اجتماعی شکل نمی‌گیرد.
«امنیت» مهم‌ترین اصل در روابط اجتماعی است
به گزارش قم نیوز، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار جانشین معاونت اجتماعی ناجا با وی در قم، با بیان اینکه امنیت عامل اصلی برای تشکیل اجتماع است، اظهار داشت: بر اساس نظریه مردم شناسان بشر ابتدا در جنگل و غار زندگی می‌کرده و دائماً با خطر مواجه بوده و سپس به شهرنشینی روی آورده است.

وی گفت: اولین عامل برای احساس حرکت بیش از نیاز طبیعی، کمک برای برون رفت از خطر است، انسان نیز در زندگی اجتماعی می‌خواهد تا خطر را از خود دور کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شواهدی در متون دینی و قرآن وجود دارد برای توجه دادن بشر به نعمتی مانند امنیت که از سوی خداوند نیز به انسان یادآوری می‌شود.

وی با اشاره به نیاز شدید انسان به امنیت، تصریح کرد: در طول تاریخ بشر بصورت‌های مختلف خود را نشان داده و امروز نیز می‌بینیم بعد از ۳۰ الی ۴۰ سال دشمنی مثل آمریکا، علیه ایران از هیچ چیز فروگذار نکرده است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در زمینه نظام ارزشی اولین چیز با ارزش وفای به عهد است اگر انسان پایبند به عهد و پیمان خود نباشد، زندگی اجتماعی مفهومی نداشته و شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اصل مهم روابط اجتماعی در اسلام، پایبندی به قراردادهاست، تصریح کرد: از لحاظ تعالیم اسلامی دستوراتی که داریم اگر دشمنان نامهربانی کردند در صورت عدم رعایت عهد و پیمان، شما نیز نباید رعایت کنید، این‌ها نشان می‌دهد اساسی‌ترین مسئله حیات عقد قرارداد است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: آزادی‌های بشر در سایه قراردادها شکوفا و مفهوم پیدا می‌کند بنابراین اولین اصل احترام به قرارداد است و اسلام اولین پایه را احترام به قرارداد می‌داند تا امنیت اجتماعی تأمین شده و در سایه آن پیشرفت علمی، اقتصادی، اجتماعی حاصل شود.

وی تصریح کرد: استفاده از ارزش‌های دینی برای عملی کردن قراردادها پشتوانه محکمی است حتی جایی که اعتقادات دینی مشترکی باشد این اصل محکم تر است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: دو پشتوانه محکم برای پایه گذاری قراردادها وجود دارد، اول عقیدتی و دوم استفاده از اعتقادات دینی که هر چه این اعتقادات بیشتر اعتماد و موفقیت نیز بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه رابطه ما با دیگران باید مثل دوایر متحدالمرکز باشد، تصریح کرد: کسانی که به عهد خود عمل کنند در یک دایره بزرگ قرار می‌گیرند و هر قدر به مرکز دایره نزدیک تر باشند، ارزش‌ها و انباشت‌ها بیشتر است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه هر کسی از منظر اسلام با خدا ارتباط قوی داشت هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تکان دهد اما غیر از این شکست خواهد خورد، گفت: مانند جنگ ۳۳ روزه که حزب الله پیروز شد که اگر ما با خدا بودیم یاری مان خواهد کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccseq0.2bqss8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما