چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : 4167
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

امام عسکری(ع) اثرات عمیقی بر گسترش تفکر شیعه گذاشت

قم نيوز : قم نیوز: معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: امام حسن عسکری(ع) با وجود دوران کوتاه زندگی و امامت خود، اثرات عمیقی در گسترش تشیع گذاشت.
امام عسکری(ع) اثرات عمیقی بر گسترش تفکر شیعه گذاشت
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد زادهوش با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: مردم صدر اسلام در دوره‌های مختلف حکومت پس از دوران خلافت امام علی(ع) با قدر‌نشناسی نسبت به اولیای الهی و عدم مقابله در حمایت از آنان با طاغوت، لیاقت زندگی در کنار امامان معصوم(ع) را از دست دادند و همین امر سبب دوری امامان معصوم(ع) به اذن خداوند از عموم مردم شد.

وی افزود: حکمت الهی بر این قرار گرفته بود که آخرین ذخیره خداوند در پس پرده غیبت قرار گیرد، تا این ذخیره در زمان خود و برای رساندن انسان به کمالی که مقصود آفرینش اوست، آماده شود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: با نگاهی گذرا به دوران امامت امام‌ هادی(ع) و امام عسکری(ع) متوجه می‌شویم این دو بزرگوار مأموریت داشتند مردم را برای دوران تاریک غیبت آماده کنند.

وی گفت: در دوران غیبت خورشید تابناک امامت از نظرها دور می‌شود تا مردم به بلوغ کافی برسند، تا بتوانند از این گوهر بهره‌مند شوند.

زادهوش ابراز داشت: امام حسن عسکری(ع) با وجود دوران کوتاه زندگی و امامت خود، اثرات عمیقی در گسترش تشیع گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: این امام همام حدود ۱۶ سال از زندگی پربرکت خود را در منطقه‌ای به نام سامرا که منطقه نظامی بود، گذراند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اذعان داشت: ارتباطات امام حسن عسکری(ع) در طول این مدت حداقلی بوده و تمام رفتار وی زیر نظارت شدید طاغوت زمان خود بود.

وی افزود: در طول دوران شش ساله امامت این امام بزرگوار که در میان مراقبت نظامیان سپری شد، در اثر برخورد با عوامل حکومتی، بسیاری از کارگزاران حکومت عباسی جذب معنویت امام(ع) شده و از دستگاه حکومتی دوران فاصله گرفتند.

زادهوش متذکر شد: داستان‌های بسیاری از تأثیرپذیری سربازان حکومت عباسی از چهره معنوی، تهجد و مکارم اخلاق امام حسن عسکری(ع) در تاریخ نقل شده که این افراد را از همکاری با ظالمان منصرف کرده است.

وی گفت: بعد از گذشت دوران امامت امام حسن عسکری(ع) با شهادت وی، به دلیل قطع شدن این رابطه و بی‌پاسخ ماندن نیازهای مردم، به لحاظ اینکه قطع ناگهانی این ارتباط بسیار تکان‌دهنده بود، امام زمان(عج) چهار نایب برای خود تعیین کردند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان داشت: انتخاب نواب خاص به این دلیل بود که مردم یاد بگیرند برای رفع نیازهای خود در شرایطی که امام معصوم در جامعه حضور ندارد، به عالمان دینی مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های شناخت راه معصومین آشنایی با احادیث و تفکرات ایشان است، از جمله اینکه در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) ویژگی آخرالزمان در آبادی مسجدها و داخل شدن تجمل در آنها ذکر شده است.

زادهوش ادامه داد: وقتی مردم از رهبران واقعی دینی جدا و از منابع حکمت الهی دور شوند، دین‌داری در تجمل‌گرایی در ساختن مساجد باشکوه خلاصه می‌شود.

وی گفت: امروز نیز متاسفانه مشاهده می‌کنیم که دین‌داری مردم در ممالک اسلامی به خرافات و زوائد آلوده شده و از معارف حقیقی خود دور شده است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: قطعا اگر کسی درباره مسجدالنبی زمان پیامبر(ص) تحقیق کند، متوجه می‌شود که این مکان مقدس در زمان پیامبر(ص) خالی از هرگونه آلایش و تجملی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید با تفکر بیشتر در سیره خاندان رسول خدا(ص) اسلام را از آلایش‌هایی که در طول سال‌ها در دین وارد شده است، پاکیزه کنیم.

زادهوش در پایان ابراز داشت: امام حسن عسکری(ع) با مجاهدت خالصانه خود در طول سال‌ها و تحمل سختی‌های بسیار گنجینه‌ای از آموزه‌های ناب برای ما به یادگار گذاشته که با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم اسلام ناب را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcj.mexfuqevasfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما