يکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : 514
حجت‌الاسلام زادهوش:

اطلس فرهنگی ایران تدوین می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از تدوین اطلس فرهنگی ایران با استفاده از گروه‌های پژوهشی، محققان و فضلای اهل قلم و مراکز ایرانشناسی و استان‌شناسی خبر داد.
اطلس فرهنگی ایران تدوین می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد زادهوش با اشاره به تدوین اطلس فرهنگی ایران اظهار کرد: معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر غنی‌سازی امر تبلیغ از سال ۷۵ با به‌کارگیری کارشناسان اقدام به گردآوری اطلاعات استان‌های مختلف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی در شرایط کنونی بر اساس اسناد بالادستی مانند بیانیه ماموریت و چشم‌انداز ۲۰ ساله و با توجه به ضرورت‌های عصری و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغی در نظر دارد سازمانی را تاسیس کند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌های این سازمان گفت: این سازمان برای تدوین اطلس فرهنگی ایران فعالیت‌های پژوهشی گذشته را بر اساس چهار مؤلفه صحت و اعتبار اسناد، صحت داده‌های اطلاعات، به روز رسانی اطلاعات و تکمیل و اصلاح سرفصل‌ها مورد بازنگری قرار داده و آن را به پایان رسانده است.

وی ادامه داد: در این مرحله در نظر است با استفاده از گروه‌های پژوهشی، محققان و فضلای اهل قلم، مراکز ایرانشناسی و استان‌شناسی در مرحله اول سه لایه کشورشناسی، استان‌شناسی و شهرستان‌شناسی و در مرحله دوم بخش‌ها، روستاها و محلات مورد شناخت درست و دقیق قرار گیرد.

زادهوش خاطرنشان کرد: اگر چه مراکز پژوهشی به مطالعات ایرانشناسی می‌پردازند ولی چالش‌هایی وجود دارد که تدوین ایران‌نمای فرهنگی را ضروری کرده است.

وی عنوان کرد: فقدان سازمان تحقیقاتی حوزوی در زمینه مطالعات فرهنگ و اجتماع ایران، ضعف مبانی و رویکردهای دینی در مطالعات ایرانشناسی در سطوح و لایه‌های مختلف، وجود شکاف اطلاعاتی و دانشی مراکز اعزام و مبلغان نسبت به جامعه ایران و عدم شناخت کافی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی محیط تبلیغ از جمله مواردی است که تدوین ایران‌نمای فرهنگی را ضروری کرده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ناکارآمدی و ناهماهنگی مبانی، معیارها و الگوهای روشی موجود در پژوهش‌ها و کتب منتشر شده ایران‌شناسی برای سنجش مسائل فرهنگی و اجتماعی استانی و شهرستانی توسط مبلغان را از دیگر عوامل موثر در تدوین ایران‌نمای فرهنگی برشمرد.

وی با اشاره به اهداف طرح تدوین ایران‌نمای فرهنگی گفت: شناسایی ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و مذهبی ملت ایران زمین مهم‌ترین هدف این پژوهش است.

زادهوش خاطرنشان کرد: بررسی فرق و مذاهب، ویژگی‌های طبیعی، اقتصادی، حوادث تاریخی و سیاسی، مسائل فرهنگی و اجتماعی، مطالعه زیرساخت‌های فرهنگی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی شهرستان، استان و کشور اهداف جزئی تدوین ایران‌نمای فرهنگی است.

وی با بیان اینکه چهار کارگروه برای این طرح در نظر گرفته شده است، بیان کرد: کارگروه‌های تدوین، اطلاع‌رسانی، خدمات پژوهشی و پشتیبانی، تهیه نقشه، عکس و اسنادهای مورد نیاز پژوهش برای این طرح تشکیل می‌شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با برگزاری جلساتی با کارشناسان و مسئولان تصمیم گرفته شد تا فعالیت پیشین انجام شده در زمینه استان‌های کشور آماده شود و در اختیار مبلغان و محققان حوزوی در راستای استفاده و تکمیل قرار گیرد.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcd2o0k6yt0f.a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما