يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 45174
منبع : خبرگزاری فارس

فرونشست زمین در کشور به دلیل استخراج بی‌رویه منابع آب زیرزمینی

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری گفت: نمونه‌هایی از فرونشست زمین را در کشور به دلیل استخراج بی‌رویه منابع آب زیرزمینی شاهد هستیم.
فرونشست زمین در کشور به دلیل استخراج بی‌رویه منابع آب زیرزمینی
به گزارش قم نیوز،  سید عبدالرضا سعادت پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که در تالار امام جواد(ع) برگزار شد، با اشاره به فرونشست زمین در کشور اظهار کرد: نمونه‌هایی از فرونشست زمین را در کشور به دلیل استخراج بی رویه منابع آب زیرزمینی شاهد هستیم، این مساله مخاطراتی از جمله آسیب به ساختمان‌ها، اختلال در خطوط آبرسانی، گاز و فاضلاب را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: استان قم به علت نزدیکی به پایتخت موقعیت استراتژیک دارد، این استان در شاهراه ارتباطی 17 استان کشور است، به همین دلیل باید پایش پیوسته صفحات پوسته زمین در استان قم صورت بگیرد و پس از آن تصمیمات مناسب برای این مساله اتخاذ شود، راه پایش اندازه گیری، ایجاد شبکه ایستگاه‌های ترازیابی دقیق است.

مدیرکل ژئودزی و نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری افزود: در دو سری بررسی تغییرات پوسته زمین از سال 60 تا 88، 44 منطقه فرونشست را در کشور پیدا کردیم، این فرونشست‌ها به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی بوده است.

سعادت با اشاره به ضرورت بررسی نشست‌ها در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: برای این کار باید شبکه ایستگاه‌های دائمی را در کشور ایجاد کنیم، اکنون 120 ایستگاه دائمی داریم که این ایستگاه‌ها پراکنده هستند، البته تعداد این ایستگاه‌ها کافی نیست.

وی ادامه داد: باید یک بانک اطلاعاتی جامع و یکپارچه در خصوص حرکات پوسته زمین در استان ایجاد شود تا این بانک در دسترس مدیران استان قم باشد و آن‌ها با استفاده از این بانک اطلاعاتی تصمیم گیری کنند.

مدیرکل ژئودزی و نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری در پایان خاطرنشان کرد: همچنین باید تصمیمات مدیریتی به موقع برای اصلاح روش‌های مدیریت آب و تغییر روش‌های آبیاری در استان قم اتخاذ شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcay6ny.49nm015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما