?>?> پذیرش 15 هزار طلبه جدید در حوزه‌های سراسر کشورتوجه به مباحث قرآنی در نظام جدید حوزه | قم نیوز
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 46220
آیت‌الله اعرافی خبر داد:

پذیرش 15 هزار طلبه جدید در حوزه‌های سراسر کشور/توجه به مباحث قرآنی در نظام جدید حوزه

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: امسال ظرفیت پذیرش طلاب جدید در مقاطع پایه هشتم، دیپلم و دانشگاهی بیش از 15 هزار نفر است.
پذیرش 15 هزار طلبه جدید در حوزه‌های سراسر کشور/توجه به مباحث قرآنی در نظام جدید حوزه
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت مدارس علمیه در کشور اظهار کرد: در کشور حدود ۶۰۰ مدرسه علمیه برادران و بیش از ۵۰ مرکز تخصصی حوزوی وجود دارد.

وی ادامه داد: امسال ظرفیت پذیرش طلاب جدید در مقاطع پایه هشتم، دیپلم و دانشگاهی بیش از ۱۵ هزار نفر است، در پذیرش طلاب جدید بر مواردی همچون هوش علمی، هوش اجتماعی و حس معنوی و اخلاقی تاکید داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: برای پذیرش طلاب جدید آزمون کتبی و مصاحبه داریم و طلاب پذیرش شده هم در ادامه در یک دوره مقدماتی شرکت می‌کنند، در بحث پذیرش طلاب جدید معدل‌های دوره‌های تحصیلی آن‌ها هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به توجه به کیفیت در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امسال در بحث پذیرش طلاب جدید حوزه‌ها بر مساله کیفیت تاکید داریم و باید بیش از پیش در این خصوص به کیفیت توجه کنیم، تقاضا دارم که رسانه‌ها هم بیشتر از گذشته بحث جذب طلاب جدید به حوزه‌ها را پوشش بدهند.

وی ادامه داد: از مدیران و معلمان مدارس می‌خواهیم که به دانش آموزان در مساله هدایت تحصیلی کمک و نظام حوزه را به آن‌ها معرفی کنند، از خانواده‌ها هم می‌خواهم که فضا را برای فرزندانشان باز کنند تا آن‌ها انتخاب خوبی داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: هزاران طلبه را در حوزه داریم که پیش از این در مقاطع دانشگاهی تحصیل کردند و این افراد پل‌های ارتباطی بین حوزه و دانشگاه‌ها هستند، مدرسه علمیه معصومیه در شهر قم نماد ارتباط بین حوزه و دانشگاه است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به توصیه هایی به دانش آموزان اظهار کرد: به آن‌ها می‌گویم که یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانند در زندگی خود انتخاب کنند، تحصیل علوم دینی و ترقی در این زمینه است.

وی ادامه داد: از اصحاب رسانه‌ها و مطبوعات تقاضا می‌کنم که سهم اخبار و اطلاعات و تحلیل‌های ناظر بر مسائل فرهنگی و علمی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را ارتقا بدهند تا فضای علمی کشورمان ارتقا پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: با وجود اینکه حوزه‌ها در تحولات مختلف کشورمان حضور داشتند، اما اطلاعات حقوقی مردم از حوزه‌ها کم است، حوزه‌های علمیه تاریخی هزار ساله دارند و آن‌ها در مقوله‌های مختلف محور بودند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به تاثیرگذاری حوزه‌های علمیه در کشور اظهار کرد: این حوزه‌ها در همه جا اثرگذار بودند و حوزه‌های علمیه با تاریخ کشورمان عجین است، این حوزه‌ها همیشه اجتماعی بودند، اکنون هم حوزه‌های علمیه با تکیه بر سنت‌ها به دنبال پیمودن یک مسیر تحولی و تکاملی هستند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه با دانشگاه‌ها ارتباط خوبی داشتند، آن‌ها با نسل جوان و نوجوان کشورمان احساس نزدیکی و با طبقه محروم جامعه احساس صمیمیت دارند، حوزه‌های علمیه به رغم کمبود امکانات تلاش کرده اند که چهره‌های بزرگی را تربیت کنند، نسل جوان باید حوزه شناسی را مورد توجه قرار بدهد، حوزه‌های علمیه هم باید مطالبه کنند و هم باید پاسخگو باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: در طول چند ماه اخیر هزار پیشنهاد از طلاب و اساتید حوزه به دستم رسیده است که این پیشنهادها در طرح‌های جدید حوزه مورد توجه قرار می‌گیرد، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید هم نکاتی را در خصوص فعالیت حوزه‌های علمیه مطرح کردند که این نکات مورد توجه مدیریت حوزه‌ها است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به تدوین نظام‌های جامع حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در حال برنامه ریزی در خصوص ده‌ها پروژه و طرح در حوزه‌ها هستیم، اکنون تدوین ۲۰ نظام جامع را در حوزه‌های علمیه در دستور کار داریم که از جمله این نظام‌ها، نظام جامع علمی است.

وی ادامه داد: ثبت نام برای پذیرش در حوزه‌های علمیه از ۱۰ بهمن آغاز شده و مهلت ثبت نام تا ۱۵ فروردین سال آینده است، آزمون ورودی حوزه‌های علمیه هم در ۲۵ فروردین سال ۹۶ برگزار می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: باید به صورت جدی به قرآن در حوزه‌ها توجه شود، یکی از اهداف ساختار جدید حوزه‌های علمیه ارتقای مسائل قرآنی است و مراکز تخصصی خوبی در زمینه قرآن در حوزه‌ها داریم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به برنامه‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: به دنبال این هستیم که در تدوین متون جدید در حوزه، بحث قرآن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، همچنین تنوع رشته ای در زمینه قرآن هم از سیاست‌های مدیریت جدید حوزه است و به ارائه آموزش‌های عمومی قرآنی در نظام عمومی جدید حوزه توجه داریم، البته انس با قرآن از همه مهم تر است.

وی ادامه داد: تاکید ما در حوزه بر کیفیت است و امکانات کمی داریم، اما نیاز به روحانی شایسته در جامعه زیاد است، اگر تنها بخواهیم تمام مساجد کشور با حضور روحانی تمام وقت فعال باشند، نیاز به ده ها هزار روحانی داریم و نیاز به روحانی در مدارس و دانشگاه‌های کشور هم وجود دارد، ولی کیفیت در حوزه‌ها برای ما مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: همه بزرگان بر این مساله تاکید کردند که نباید رکود در حوزه‌های علمیه داشته باشیم، برای مهاجرت طلاب به شهرستان‌ها نیاز به کار فرهنگی داریم، باید دستگاه‌های تبلیغی و مردم کمک کنند تا روحانیون از قم به شهرستان‌ها مهاجرت کنند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ضرورت انقلابی ماندن حوزه اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه بر مساله انقلابی بودن و انقلابی ماندن تاکید داریم، طلاب حوزه‌های علمیه باید حضور گسترده ای را در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در یک رویارویی فکری و تمدنی با مستکبران در جهان هستیم، آنچه که امسال باید روی آن تاکید کنیم، این است که جبهه مقاومت در کشورهای مختلف در حال پیشروی است و این جبهه هم به ایران نگاه دارد، در مقابل جابه جایی هایی هم که در جبهه استکبار اتفاق افتاده است، باید استواری بیشتر خودمان را نشان بدهیم.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcdzx0o.yt09x6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما